כיצד ליצור ראפור (כימיה אישית) במיילים?

שלום חברים,
לכל מי שלא יודע מה זה ראפור,
בעוד שני משפטים אסביר בדיוק מה זה.
לכל מי שכן יודע מה זה ראפור,
אפשר לדלג מעל הפסקה הבאה
אל המשך המאמר.

ראפור – כימיה אישית, חיבור, חיבור מעמיק.
יש לא מעט הגדרות לראפור, ואיך יוצרים ראפור
במיוחד במקומות שאנו צריכים או רוצים לייצר ראפור.
בין אם במפגשים חד פעמיים או במערכות יחסים,
בין אם בפגישות פנים אל פנים או בטלפון.
המאמר הבא הינו מאמר עמוס בז'רגון מקצועי
שכן הוא פונה בעיקר לאנשים שלמדו NLP כבר.
אבל, אם תקראו את המאמר על איך יוצרים ראפור בקישור כאן
יהיה לכם רקע עקרוני ראשוני.

בכל קורס NLP מלמדים כמעט את אותן המיומנויות
של הצטרפות והובלה. התאמות והשתקפויות
וכו..

מה שלא מלמדים זה: איך לעשות ראפור באימייל?

ועל זה המאמר הבא.

אחת ההגדרות של יצירת ראפור היא
תפיסת תשומת הלב של תת-המודע של הצד השני.

כאשר תפסתי את תשומת ליבו של תת-המודע,
האדם בצד השני יחווה ערב רב של תחושות
החל מביטחון, אמון, פתיחות, נוחות, נינוחות ועוד.

תחשבו על מה אתם מרגישים כאשר יש לכם חיבור
עם אדם אחר. כאשר אתם חווים את הזרימה הזו.

אך מכיוון שבכתיבה במייל חסרים שני מימדים של תקשורת:
שפת הגוף (כולל הבעות פנים) ואינטונציה
אנו נשארים רק עם המילים והמשפטים שלנו.
(בגלל זה הרבה פעמים יש חוסר הבנה כאשר מסמסמים
או כותבים מיילים – במיוחד בדיונים בין שני צדדים מנוגדים)

השאלה המעניינת שאליה נענה במאמר הזה היא:
איך כן ניתן, אם כך, לייצר ראפור בתקשורת כתובה – במייל?

דבר ראשון, עלינו להפריד בין שני סוגים של מיילים:
קבוצה א' – מיילים ראשוניים, אנשים שלא מכירים אותנו בכלל.
קבוצה ב' – מיילים שניוניים וכו  – אנשים שמכירים אותנו,
או שכבר הייתה לנו תקשורת עימם (טלפון, התכתבויות וכו)

🙂 כמו שאנו מלמדים בקורסי ה NLP נתחיל מהסוף,
מקבוצה ב' – מיילים שניוניים וכו.

להלן רשימה של הטכניקות שתוכלו להשתמש בהן במיילים
א. הצטרפות והובלה -(הבסיס לכל ראפור)
ב. שימוש באותן המילים, מטבעות הלשון והמטפורות שהם משתמשים – לא לנסח מחדש.
ג. להבנות את המשפטים על פי המטא-תוכנות של הקורא
ד. להשתמש בשמם ולכתוב באופן אישי.
ה. כתיבה דיבורית – כתוב כמו שאתה מדבר, ולא כתיבה ספרותית.
ו. כתיבה מנומסת
ז. שימוש בקדם-מסגורים
ח. 🙂 שימוש באינטונציה כתובה.
הדרך הטובה ביותר בעיני לעשות זאת,
היא לשים את האמוטיקונים לפני המשפט ולא בסופו
כי זה יוצר קדם-מסגור טונאלי למשפט.
ט. שימוש בחילופין בשפה מעורפלת – שפה ספציפית. לדוגמה: משפט כללי ואחריו דוגמה ספציפית יותר.
י. שימוש בשפה חושית על מנת לצייר תמונה צבעונית או להשמיע מוזיקה נעימה לעיני הקורא.
יא. שימוש בדוגמאות, אנקדוטות ומטפורות
יב. שימוש בתבניות שיחה של מילטון וטקטיקות השתלת מחשבות אחרות.
יג. כתיבה דרך מסגרת הסכמה, ולא להשתמש במילה 'אבל'

😉 אבל, עבור קבוצה א'
כשאין לנו הרבה או בכלל מידע על האדם השני.
כאשר אנו לא יודעים מה המטא-תוכנות שלו, המילים שלו,
הרעיונות שלו, צורת החשיבה שלו וכו..
על מנת לתפוס את תשומת הלב של תת-המודע שלו כדאי לנו:
א. להשתמש בשאלות המכוונות תשומת לב למטא-תוכנה: מתרחקים מ.. (Away From)
ב. להוביל מהתחלה, כמעט בלי להצטרף..  בהמשך ניתן, אפשר וכדאי להצטרף – או כמו שד"ר בנדלר אומר: "למה להצטרף, להצטרף, להצטרף ולהוביל – כשאפשר להוביל, להוביל ולהוביל!?!"
ג. לבסס סמכות (אוטוריטה) כבר מהתחלה, או בשימוש בהצגה עצמית אפקטיבית, או משפט מעליות – בין אם זה ב'מי אני?' או ב'למה כדאי לך לקרוא את זה?'
ד. לכתוב על פי בסיס ה 4MAT: למה? מה? איך? מה אם?

אני בטוח שיש עוד לא מעט טכניקות ושיטות,
יחד עם זאת, יש כאן דיי והיותר על מנת לאפשר לכם
ליצור ראפור במילה הכתובה עם כל אדם שתחליטו
שכדאי לכם או שווה לכם ליצור עימו ראפור.

קדימה הצלוח'ס
מיקי ברקל

אנשים שנהנו מהמאמר הזה קראו גם את הפוסטים הבאים:

Comments

comments

6 תגובות על כיצד ליצור ראפור (כימיה אישית) במיילים?

  1. מאת דן רונן‏:

    מאמר נפלא ובאמת חידוש שטרם ניחשפתי אליו.
    ישנם במאמר רעיונות שמחיבים היכרות מוקדמת לדוגמא: קדם-מסגורים, שימוש באינטונציה כתובה ועוד. מיקי – ניתן להשביח את המאמר וליצור אפקטיביות עם 2-3 דוגמאות. מקווה ש"תגרה" אותנו עם דוגמאות כדי שנתפוס את העוצמה.

    • מאת מיקי ברקל‏:

      היי דן 🙂
      שמח ש"גירה" אותך מספיק כדי לדעת עוד,
      תודה על המשוב.
      בסדנה החיה והמצולמת יש המון הדוגמאות (-;
      אשמח לראותך בין המשתתפים.

      קדימה הצלוח'ס
      מיקי

  2. מאת ויקטוריה קרסיק‏:

    היי מיקי,
    היום חזרתי מהסדנא שהעברתה לנו בנתניה ופגשתי את הילדים שלי ובעל ולקוחות… ועל כל אחד אני מתאמנת לעשות ראפור 🙂
    אני כל כך נהנתי בהרצאה שקשה לי לתאר את התחושות אפילו.
    קראתי את המאמר ועברו בתוכי סליידים מההרצאה שלך היום, ואני רוצה לשתף אותך שהתחושה , האנרגיה שהעברתה לנו דומה לאותה תחושה בטח כמו שתינוק שמוצץ מהבקבוק חלב ומקבל אנרגיה וויטמינים תזונתיים – ככה כל הקבוצה ישבה עם בקבוק ״מתרנה״ וקיבלה ממך המון אנרגיה, כוח, דרייב, חוכמה, כלים לצאת לדרך ו ל נ צ ח ! ! !

    בכבוד רב,
    ויקטוריה קרסיק
    Century21midtown

  3. 🙂 רעיון האמוטיקונים בהתחלה בהחלט מעניין, ופשוט ליישום. אני אנסה.
    תודה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *