מיני קורס NLP – שיעור עשירי: במה להאמין כדי להצליח בגדול? (חלק ב')

במאמר הקודם התחלנו במסע דרך הנחות היסוד של ה NLP, שהן אמונות מקדמות הצלחה המעצימות את האנשים שבוחרים להאמין בהן ומאפשרות לפעול בחיים מתוך תפיסה שעיקרה: "יש לי את היכולת להשפיע על הנסיבות, אני הוא הגורם המשפיע בחיי ואני יכול ליצור כל שינוי שארצה".

5. אין צורך לתקן אנשים, הם עובדים טוב מאוד

People are not “broken” they work perfectly well.

הגישה ה NLP טוענת שכל ההתנהגויות שלנו כבני אדם מבוססות למידה. כלומר בשלב מסוים למדנו להתנהג בצורה כזו או אחרת, ועכשיו אנו מתנהגים כך באופן עקבי, כולל התנהגויות שאנו לא אוהבים או שמפריעות לנו כגון: חרדות, פוביות, דיכאונות, מחשבות טורדניות, התמכרויות למיניהן השונות וכד'.

הרעיון שעומד מאחורי הנחת היסוד הזו אומר שאם אנשים אינם מקולקלים והם רק למדו להתנהג בצורה דפקטיבית, כל מה שעלינו לעשות זה לגלות כיצד הם פועלים (כולל תהליכי החשיבה האוטומטית אשר מניעים את אותן ההתנהגויות) ואז ללמד אותם התנהגויות חדשות אפקטיביות, אשר יחליפו את ההתנהגויות הבעייתיות. ומכיוון שאנו יודעים בוודאות שהאדם יודע ללמוד התנהגויות – שכן הוא למד לעשות את ההתנהגות הבעייתית, אז נפעל בצורה אפקטיבית ללמד אותו התנהגויות חדשות.

הגישה הזו גם נקראת הגישה הגנרטיבית (יצרנית) לעומת הגישה הרדיאלית (רפואית). בעוד שהגישה הרפואית, מתייחסת אל הבעיה כאל קלקול שיש לתקנו, הגישה הגנרטיבית מתייחסת אל הבעיה כאל משהו נרכש אשר אפשר לרכוש התנהגויות נוספות אחרות ובכך למצוא התנהגות יותר אפקטיבית לאותה הסביבה.

ברגע שאנו רוכשים התנהגויות נוספות אחרות לאותה הסיטואציה יהיו ברשותנו יותר תגובות לבחור מהן, דבר אשר יגדיל את הגמישות ההתנהגותית שלנו. ומכיוון ששם המשחק ב NLP הוא שינוי, ואחד הדברים אשר מאפשרים שינוי גדול הוא הגישה שלנו, הנחת היסוד הזו מאפשרת לנו לפתח גישה גנרטיבית אשר תעצים אותנו גם כמנחי NLP וגם כבני אדם אשר עושים שינויים.

תרגיל קטן: עכשיו, תחשבו על התנהגות אוטומטית שיש לכם שאתם לא אוהבים. כזו שאתם חושבים שהיא שולטת בכם ולכם אין יכולת לשנות אותה, ותבחנו כיצד אתם מרגישים? האם המחשבה הזו מעצימה אתכם?
עכשיו, תחשבו על אותה ההתנהגות, רק שהפעם מתוך החשיבה שלמדתם להתנהג כך ויש לכם את היכולת (אם תדעו כיצד) ללמד אותה לאחרים, בנוסף בגלל שלמדתם אותה, אתם יכולים ללמוד התנהגויות חדשות יותר אפקטיביות במקומה. ותענו על השאלה הבאה: איזו התנהגות אחרת הייתם רוצים לעשות במקומה?

*חשוב מאוד שאת ההתנהגות החדשה תגדירו בחיובי שכן, משפט כגון: "אני לא רוצה להתנהג כך.." איננו מראה/אומר לתת-המודע כיצד כן להתנהג במקום.

אחרי שהגדרתם את ההתנהגות החדשה, תעשו אימון תאטרלי (כפי שהסברנו בפרק הקודם) על ההתנהגות החדשה מספר פעמים, עד שזה ירגיש לכם נוח ואמיתי. והנה לכם יצרתם את תחילתה של התנהגות נוספת חדשה, והתחלה של גמישות התנהגותית.

6. הגורם הגמיש ביותר במערכת יהיה בעל השליטה הרבה ביותר בה

The system (person) with the most flexibility of behavior will have the most influence on the system.

הנחת יסוד זו הגיעה אל ה NLP מעולם הקיברנטיקה, השם המקורי הינו: Law of requisite variety העיקרון אומר שבכדי שמערכת תהיה יציבה כמות המצבים שיש למנגנון השליטה חייבת להיות יותר או שווה לכמות המצבים שקיימת במערכת.  אם נתרגם את זה למערכות יחסים בין אנשים –  אפשר לומר שבעל אפשרויות התגובה הרבות ביותר בתוך סיטואציה, אירוע או מצב נתון יהיה בעל הסיכוי הרבה ביותר להשיג את התוצאות שהוא מחפש.

בדרך כלל לרובנו יש התנהגות או תגובה אחת ספציפית שאנו חוזרים עליה שוב ושוב באותן הסיטואציות, זהו האוטומט, ופה אין לנו ממש בחירה אלא צמצום. לעומת זאת, כאשר אנו לומדים התנהגויות ותגובות נוספות לאותה הסיטואציה אנו מגמישים את עצמנו התנהגותית, יש לנו את האופציה לבחור באיזו דרך להגיב – ועכשיו אנו נהיה בשליטה עצמית אמיתית, דבר אשר מאפשר לנו להגיע לתוצאות שאנו רוצים.

שמתם לב כיצד ילד קטן רוצה משהו מההורים שלו, הוא מבקש את זה בעשר דרכים שונות, שבחלקן כוללות בכי, צרחות, אבל גם בקשה ישירה וגם בקשות עקיפות…  וכיצד ההורה, שיש לו רק מספר מצומצם מאוד של תגובות, מאבד את הסבלנות מהר מאוד ומגיע לצעקות על הילד?  במקרה הזה הילד שלט במערכת. אם להורה היו יותר תגובות אפשריות מאשר לילד, ההורה היה שולט במערכת.

אפשר להשתמש בתרגיל מהנחת היסוד הקודמת בכדי לפתח עוד ועוד התנהגויות לסיטואציה. בחודש הבא, נלמד כלים בכדי לשנות התנהגויות ו/או לייצר התנהגויות נוספות ובכך לפתח גמישות התנהגותית/מחשבתית.

7. לכל אחד יש את כל המשאבים הפנימיים להם הוא זקוק כדי להצליח

People have all the resources they need to succeed.

משאבים פנימיים הינם הלכי הרוח השונים כגון: מיקוד, ביטחון עצמי, מוטיבציה וכו…
כל אחד מאיתנו חווה את המשאבים הללו בסיטואציות שונות, הבעיה של רוב האנשים היא חוסר נגישות למשאב כזה או אחר ברגעים ספציפיים.

בא אלי פעם בחור לטיפול בבעיית חוסר ביטחון עצמי שיש לו. כאשר שאלתי אותו באם אין לו ביטחון עצמי בכלל, הוא טען שלא, אין לו. אך ענה אחרת כאשר שאלתי אותו באם הוא נוהג בכביש בלי ביטחון עצמי…
כאשר ביררתי לעומק יותר, מסתבר שהוא מאבד את הקשר שלו עם הביטחון העצמי שלו ברגע שהוא רוצה להתחיל עם בחורות. כלומר באותו הרגע – המשאב של הביטחון העצמי איננו נגיש אליו.  אך המשאב קיים, זה לא שהוא לא קיים אצלו.

בתהליכי ה NLP אנו יוצרים נגישות אל המשאבים הקיימים שלנו, מחזקים אותם ויוצרים השתלשלות אפקטיבית כלומר תהליך אוטומטי אשר מחבר את האדם אל המשאבים הרלוונטיים להצלחה בסיטואציה כזו או אחרת.

כל אדם, יכול להתמודד עם כל סיטואציה שבה הוא ימצא, ע"י התחברות למשאבים הפנימיים או ליכולות שלו, מבלי להסתמך על  גורם חיצוני. המשאבים שלנו באים לידי ביטוי בסיטואציות שונות, לפעמים התנהגות מסויימת שמופיעה באופן טבעי בסיטואציה אחת, יכולה להיות דווקא המשאב לו אנו זקוקים ביותר בסיטואציה אחרת.

לדוגמה: אנו יושבים עם חברים טובים בסיטואציה חברתית, כולם צוחקים ומשתטים. היכולת הזו להשתטות היא משאב נצרך ביותר במקומות בהם דאגנות שווא, רצינות יתר או פחד בלתי נשלט/חרדה משתלטים עלינו. לכן:
א. עלינו להיות מודעים למשאבים שיש לנו (בדרך כלל בהקשרים שונים).
אז ערכו רשימה של משאבים. אלו הם כל היכולות והלכי הרוח המעצימים שחוויתם אי פעם.
ב. עלינו לאפשר לעצמנו נגישות אליהם בכל סיטואציה (השתלשלות אפקטיבית).
ואת זה אפשר לעשות דרך השאלה: אם בסיטואציה X הייתי פועל מתוך ____ (המשאב הרלוונטי) כיצד הייתי מתנהג?
ולהקשיב לתגובה של הלא-מודע שלנו, שכן הוא מייד ייתן לנו את התשובה כיצד להתנהג – ואז אם נתנהג בצורה הזו, הלא-מודע יחבר אותנו במיידית למשאב הרלוונטי.
ג. עלינו לחזק את המשאבים הללו, כך שבסיטואציות הקיצוניות יהיה לנו משאב חזק במיוחד.
כדי לחזק את המשאבים יש ב NLP מספר תהליכים ביניהם: תלת-תיאור חיבור למשאב, ערימת עוגנים ומעגלי מצוינות. אשר נלמד אותם במאמרים הבאים.

ועכשיו, תשאלו את עצמכם,
למה כדאי יהיה לנו להפנים את הנחות היסוד הללו? מה אמונות מקדמות הצלחה אלו יאפשרו לנו לעשות אחרת ואיפה ספציפית?
באם נפנים את הנחות היסוד הללו, כיצד נתנהג חדש בחיים שלנו? בזוגיות שלנו? בעבודה שלנו? בלימודים?

בימים הקרובים ישלח אליכם במייל השיעור האחד עשר של המיני קורס NLP ובו נדבר על כיצד ניתן לבחון סיטואציות מכיוונים שונים, כמעט לדעת מה אחרים חושבים וכיצד להתנהג בצורה שתאפשר לנו להיות אפקטיביים יותר ומשפיעים יותר בתקשורת שלנו.. יש למה לצפות.

רוצה לקבל את כל שיעורי המיני קורס NLP לתיבת המייל שלך?
אנחנו שולחים את 12 שיעורי הקורס, אחד מדי כמה ימים, רק למי שממלא את הפרטים שלו בטופס שבצד או בעמוד "צור קשר".

בינתיים, אם תחום ה-NLP מעניין אתכם ותרצו להיות מסוגלים להשתמש בתהליכים הללו בצורה מעמיקה יותר, בקורס NLP הקרוב תוכלו ללמוד, להעמיק וליישם את כל הדברים הללו על חייכם.
לפרטים נוספים על קורס NLP הקרוב לחצו כאן.

קדימה הצלוח'ס,
צוות NLP לשם שינוי

נ.ב.
אנשים שחשוב להם להטמיע מנחות יסוד מקדמות בהצלחה יודעים שמילים חייבות להיות מלוות גם בעשייה תואמת ולכן הם מסמנים לייק, משתפים את הפוסט עם חברים וגם רושמים כאן תגובה או שאלה. אשמח לקרוא על מה קרה לכם בעקבות התרגילים, איזה שינויים עשיתם ואיך זה עבד עבורכם.

אנשים שנהנו מהמאמר הזה קראו גם את הפוסטים הבאים:

Comments

comments

2 תגובות על מיני קורס NLP – שיעור עשירי: במה להאמין כדי להצליח בגדול? (חלק ב')

  1. מאת Nerya‏:

    הי מיקי רק להגיד
    שללא ספק ללמוד איתך.nlp זו אחת ההזדמנויות להתפתחות אישית , לקרוא את הפוסטים שלך
    זו רמה אחת מעל כל מידע אוניברסיטאי ,בארץ ובעולם( רגב יודעת I have being ther )
    תודה על הלך הרוח המדוייק בכל פעם ושתמיד תשאר עוגן עבורי
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *