החופש להיות בריא באמצעות NLP

בריאות הנה סוגיה שכל אדם וכל מדינה מתמודדים איתה. כולנו רוצים להיות בריאים, להתגבר על כל המכשולים, וכמאמר השיר: "להישאר צעירים לנצח". יחד עם זאת, אנו חיים בעולם מתועש, מודרני, שבו תופעות כגון חולי, חוסר תפקוד, והרגלים שליליים הנן חלק מחיי היום יום.

מדינת ישראל מתקרבת לארה"ב בהשמנה מורבידית, אנו במקום הראשון בתמותה ממחלת הסוכרת בקרב מדינות ה OECD, מחלה אשר אמורה להיות בשליטה, שלא לדבר על סרטן לסוגיו, תאונות דרכים, מלחמות ופיגועים ועוד.

לכן כאשר אנו רוצים להשיג בריאות דבר אשר הנו בהחלט אפשרי, עלינו לחשוב על השאלות הבאות:

  • מהי עבורך המשמעות של "להיות בריא"?
  • איך היית מגדיר "להיות בריא"?
  • איך זה מרגיש?
  • מה אתה מסוגל לעשות?
  • איך אתה יודע כאשר אתה בריא?

אלו שאלות לגבי ההגדרה האישית שלך של מהי בריאות. להיות בריא זהו עניין שאנו עוסקים בו באופן פעיל- משהו שאנו עושים.

בריאות היא שם עצם, רעיון סטאטי. אם יש לכם ייצוג ויזואלי של להיות בריא, סביר להניח שהייצוג הנו בתנועה- סרט. בניגוד לכך כאשר חושבים על "בריאות" לרב קיימת תמונה דוממת.

כאשר אנו מתמודדים עם בריאות, אנו צריכים לחשוב על זה כתהליך- משהו שאנו יוצרים, יצירה אישית.

 

מה זה להיות בריא?

כאשר אדם בריא, הוא מסוגל לנהל את חייו לפי ראות עיניו ברמה האישית, רגשית, חברתית, ורוחנית. להיות בריא מרמז על כך שיש לך מטרות. חולי ומחלה משמעותם אובדן החירות והיכולת להשיג את המטרות הללו.

הגוף שלנו נמצא באופן מתמיד בתהליך שינוי, וכל הזמן מסתגל מחדש לנסיבות המשתנות. אין אדם שמצליח לחמוק לגמרי מחולי, אובדן, כאב ודאגה.

ניתן לחלק תחלואה לשני מושגים: חולי ומחלה. מחלה הנה תהליך פתולוגי דמונסטרטיבי. חולי הנו חוויה סובייקטיבית, תחושה שמשהו לא בסדר. אנו מרגישים את החולי בגופנו אך הוא משפיע על כל תחום בחיינו- עבודה, יחסים, וערך עצמי. אנו עלולים להרגיש חולי ללא כל סיבה נראית לעין, יכול היות שהרופא לא ימצא שיש משהו "לא בסדר" אצלנו , אך התחושה הנה אמיתית ביותר.

רפואה מודרנית נוטה להתייחס לכל חולי כאל מחלה. מחלה הנה מקרה ייחודי של חולי, בה אנו עלולים להזדקק לעזרה רפואית מקצועית. מחלות אינן ניתנו לריפוי ללא ניוד כוחות הריפוי העצמיים שלנו.

היפוקרטס לימד ש"להיות בריא" משמעו שהאדם הגיע לרמת הרמוניה הן בתוכו והן בסביבה שלו.

ישנם שלושה מדדים להערכת בריאות: א. הולדה- ומוות בילדות ב. איכות חיים- הנמדדת עפ"י מספר ימי מחלה שנלקחים בתקופת העבודה ג. תוחלת החיים. אך שלושתם רחוקים מלהסביר את המהות של הובלת חיים בריאים.

הבריאות שלך –היא שלך לגמרי! והיא מושפעת מאלמנטים רבים: פרטניים, פסיכולוגיים, חברתיים, פיזיים ותזונתיים.

ישנן 2 שאלות חשובות הקשורות לסוגיית הבריאות:

  1. על אילו גורמים אתה יכול להשפיע?
  2. איזה גורם יוביל לשינוי המשמעותי ביותר?

 

להיות בריא לפי הרמות הנוירולוגיות של רוברט דילטס

רוברט דילטס חילק את הגורמים בחיינו לרמות הנוירולוגיות, או הרמות הלוגיות -לפי אופני השליטה. כאשר מדברים על הרמות הלוגיות בהקשר של בריאות, הן לא מהוות רמות במשולש היררכי, אלא יותר מעגלים הנקשרים יחדיו.

הרמה הראשונה ההיא – הסביבה – האנשים הסובבים אותך. גורמים סביבתיים כגון איכות האוויר אותו אנו נושמים, האוכל שאנו אוכלים, תרופות שאנו לוקחים. כל אלה נמצאים ברמה הלוגית הזו. הסביבה החברתית הנה בעלת חשיבות מכרעת. לרב גורמים אלו אינם בשליטת הפרט. הקשרים החברתיים שלנו לעומת זאת הנם בשליטתנו ומשפיעים רבות על הבריאות שלנו.

הרמה השנייה – התנהגות – התנהגות היא מה שאנו עושים. כאן יש 2 אספקטים: הימנעות מהרגלים אשר יפגעו בבריאות שלנו, ופיתוח הרגלים המגבירים בריאות. דבר המוביל אותנו

הרמה השלישית – יכולות –יכולות חוזרות על עצמן, פעולות קונסיסטנטיות והרגלים. למשל: סיגריה אחת כנראה שלא תרע לך, אך הרגל עישון מקושר לסיכון מוגבר למחלות לב ריאה. דיאטה הנה דוגמא נוספת. ברמה הזו אנו מתכוונים למה שבשפה הנלפיסטית נקרא אסטרטגיות. הרגלי חשיבה ותגובה. יש לנו אסטרטגיות להתמודדות עם דחק, בניית יחסים, כעס, מה אנו בוחרים לאכול, וכמה פעילות גופנית לעשות. אסטרטגיות הנן סדרת מחשבות. ומובילות לפעולות ההופכות להרגל.

הרמה הרביעית – אמונות וערכים – להם השפעה עצומה על הבריאות שלנו. אמונות הנן העקרונות שמנחים את הפעולות שלנו. הם קובעים איך אנו תופסים את עצמנו, איך נגיב לאחר, ואיזו משמעות ניתן לחוויות שלנו. תגובת ה"פלסבו" מראה שאנו יכולים לרפא את עצמנו, אם נאמין ביעילות התרופה ללא קשר למה קיים בה באמת. משהו מנטלי לחלוטין- אמונה הנו בעל השפעה על הגוף שלנו, שהנה אמיתית ונראית. זאת בנוסף לכך שהמחקר ההתנהגותי מראה שאם נאמין שיש לנו שליטה על התגובות שלנו רמת הדחק יורדת משמעותית.

לעיתים קרובות אנחנו פועלים לפי העיקרון של "אאמין בזה כשאראה את זה", אך לצערנו כאשר נגיע לשלב שבו נראה את ההשפעות של הרגלים לא בריאים, זה יהיה כבר מאוחר מדי- נהיה חולים. הדבר אותו צריך בשביל האמונה, היא אותו דבר ממנו רוצים להימנע.

ערכים הנם מה שחשוב לנו, ואותם אנו רודפים: בריאות, רווחה, אושר, ביטחון, אהבה. הם ממגנטים אותנו. אז למה אנחנו עושים את מה שאנו עושים? ערכים ואמונות אינם לוגיים, לא ניתן להחליפם בטיעון מילולי או ויכוח, למרות שאמונות זזות עם הזמן.

הרמה החמישית – זהות – זהות עצמית. האמונות הבסיסיות והערכים שמגדירים אותנו ואת המשימה שלנו בחיים, לפי נקודת המבט שלנו. אם למישהו יש מחלה כרונית, הוא עלול לאמץ את הזהות של "חולה"/"פציינט", דבר המעכב החלמה. חולה הנו אדם אשר סובל מחולי. כל עוד יחשוב על עצמו כחולה, זה בדיוק מה שהוא, ומה שישאר. אדם אינו מחלתו או כאבו, למרות ששניהם יכולים להיות עוצמתיים ומציפים לעיתים. מצד שני הראייה "אני אדם בריא" הנו משפט זהות אשר יכול להשפיע מאוד על הבריאות שלנו.

הרמה השישית והאחרונה – מעבר לזהות, יקום, רוחניות – החיבור שלך למה ש"מעבר", המשמעות הקיומית.

לסיכום: הבריאות משפיעה על כל רמה נוירולוגית, הנה רב מימדית, וכוללת את כל הרמות. זיהוי הרמה המתאימה עליה נדרשת עבודה הנה חלק מכריע. לשם כך, יש קודם לזהות ולהגדיר את הרמות איתן מתמודדים. כאשר יש לשים לב מה ברמת הסביבה, מה ברמת האמונות, מה ברמת הזהות ומה מעבר.

לשם כך אספר אנקדוטה קצרה:

חולה אשר משתתף בניסוי DOUBLE BLIND, (בו גם החולה וגם הרופא אינם יודעים האם התרופה אמיתית או פלסיבו) שואל את הרופא שלו האם התרופות שקיבל השבוע הן אותן סוג תרופות כמו בשבוע שעבר…. הרופא בטון לא מחייב שואל אותו למה חשוב לו לדעת… החולה עונה… כשהורדתי את המים באסלה התרופות של השבוע שעבר שקעו… ואילו אלו צפו…..

השפה שאדם משתמש בה מראה מאיזו רמה הוא מגיע ומבטא בכך גם את האמונות שלו שיכתיבו את מעשיו.

לצורך זיהוי הרמות הנוירולוגיות שלכם, ויישור קו הבריאות, להלן תרגיל יישומי: תזכרו בפעם שהרגשתם מאוד בריאים, ותוך כדי חשבו על השאלות הבאות…

סביבה

  • איפה היית?
  • אילו אנשים נמצאים סביבך?
  • איך הסביבה נראתה?
  • איזו עונה בשנה?
  • האם יש זמן מסוים ביום בו אתה מרגיש ממש בריא?
  • אילו מערכות יחסים היו חשובות לך אז?

התנהגות:

  • מה עשית?

יכולות

  • אילו כישורים היו לך אז?
  • מה הרגשת שאתה מסוגל לעשות?
  • מה היתה איכות המחשבה שלך?

אמונות

  • מה האמנת על הבריאות שלך?
  • האם זה היה מצב טבעי?
  • האם זה היה קל או קשה להשגה?
  • למה רצית להיות בריא?
  • מה זה השיג עבורך?
  • מה היה חשוב לך ב- להיות בריא?
  • מה היה יכול לעצור אותך מלהיות בריא?

זהות

  • כמו מה זה להיות אדם בריא?
  • מהי משימתך בחיים?
  • איך להיות אדם בריא עוזר לך להשיג את המטרה?
  • איך הבריאות מוסיפה לתחושת העצמי שלך?

מעבר לזהות

  • חשוב איך אתה מחובר לכל היצורים החיים האחרים. כל מה שאתה מאמין בו הוא מעבר לעצמך. לחלק מהאנשים זהו התחום הדתי או הרוחני. איך להיות בריא עוזר לך להתחבר לאחרים, ועוזר לך לצאת אל מעבר לעצמך?

שאלות אלו יעזרו לכם להיות מודעים לעצמכם הבריא, מהי בריאות עבורכם ואיך להשיג אותה- לפי איזו רמה לעבוד…..

חלק ב' של המאמר יפורסם בפעם הבאה.
ובינתיים שתהיו לי בריאים 🙂

*זהו מאמר ראשון מתוך שלושה בנושא בריאות, חולי ו-NLP. המאמר נכתב בהשראת הספר NLP & HEALTH ( McDermott & O'Connor),2001.

© רונית חיימוב – פריצת הדרך שלך
עובדת סוציאלית, פסיכותרפיסטית NLP CBT
www.breakthroughnlp.co.il/
דוא"ל:  ronitzil @ gmail.com

 

כתיבת תגובה

    כתובת
    סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
    סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
    טלפון
    פקס
    דואר אלקטרוני
    סגירת תפריט
    ×

    עגלת קניות