מיני קורס NLP – שיעור ראשון: מי מחזיק בהגה החיים שלך?

לצאת לנסיעת חייכם

דמיינו לעצמכם שאתם טסים לחו"ל, יורדים מהמטוס ונעמדים בתחנת האוטובוס לנסיעת חייכם והנה מגיע לתחנה אוטובוס ישן ומקרטע.
אתם עולים לאוטובוס והנהג מסמן לכם בתנועת יד גסה לנוע אחורה, אל עבר הספסל האחורי. אתם חוצים את האוטובוס לאורכו המטונף עד הסוף ומתיישבים על כיסאות הפלסטיק הדהויים.
ריח של אבק מהול בדלק עולה באפכם. אתם שומעים את טרטור המנוע והאוטובוס יוצא לדרכו לנסיעת חייכם.
האוטובוס רק החל לנוע, כאשר לפתע הנהג פונה פנייה חדה ימינה ויורד לדרך טרשית. בעוד הנהג מאיץ את האוטובוס הישן, הוא מקפץ, נוהם ומטרטר וממלא את האוויר בקקופוניה של רעשים שמתערבבים עם כל מיני צפצופים הבוקעים מהרדיו הלא מכוון.
מהחלונות קשה לראות דבר מבעד לענני אבק מחניקים. האוטובוס קופץ ורועד ואתם נחבטים מימין ומשמאל. כיסא הפלסטיק לא סופג את הזעזועים ואתם חשים כאבים בישבן.
וכך האוטובוס נוסע בפראות עד שהוא מגיע לתחנה ונעצר. אתם יורדים מהאוטובוס, מנערים את האבק מבגדיכם ומנסים להירגע מהנסיעה.

כאשר האוטובוס הישן מתרחק, מגיע לתחנה שבה אתם עומדים אוטובוס חדש ומודרני. נהג מסביר פנים מחייך אליכם ומסמן לכם באדיבות לעלות ולגשת אל המושב האחורי.
כשאתם חוצים את האוטובוס לאורכו ריחות נעימים עולים באפכם. אתם מגיעים למושב האחורי, מתיישבים ומגלים שהוא ממש עוצב עבור ישבנכם.
אתם יכולים להרגיש כאילו התיישבתם על כורסת טלוויזיה שנבנתה במיוחד לפי מידותיכם. הנהג החביב סוגר את הדלת, מניע את האוטובוס ויוצא לדרכו.
מוזיקה נעימה מתנגנת ברקע ודרך החלונות אפשר ליהנות מהנוף המדהים. הנסיעה רגועה ונעימה, מהירה אך בטוחה, עד שהנהג מגיע לתחנה ועוצר.
אתם יורדים מהאוטובוס, מודים לנהג על אדיבותו ומתכוננים לנסיעה הבאה של חייכם.

יש אנשים שמרגישים שהחיים שלהם הם כמו הנסיעה הראשונה: מלאים בטלטלות, אי נוחות ורעשים צורמים.
יש אנשים שמרגישים שחייהם חלקים ונעימים כמו הנסיעה השנייה.
ויש אנשים שמרגישים שהחיים שלהם הם לפעמים כאלו ולפעמים כאלו.
בכל מקרה, מה שמשותף לשתי הנסיעות הללו היא העובדה שאנחנו יושבים בסוף האוטובוס ולא באמת אוחזים בהגה של חיינו.

השאלה הנשאלת ב NLP היא: מי כן נוהגים בחיינו?
ההורים שלנו, הילדים שלנו, המורים שלנו, התרבות, הנורמות החברתיות, הפחדים, האוטומטים ועוד ועוד ועוד… רק לא אנחנו.
מצד אחד, נשמע מאוד קוסם להיות בשליטה ולא בתגובה, להיות "הקברניט של ספינת חייך", להיות מוביל ולא מובל, אחראי ולא קורבן.
לשם כך בא הקואוצ'ינג ושם את ההגה בידיים שלכם. זו אחת הסיבות שהאימון תפס כל כך מהר וחזק – הוא פשוט מחזיר את השליטה לידיים שלנו (עד רמה מסוימת, שנדבר עליה בהמשך),
ומי לא רוצה להחזיק את ההגה של נסיעת חייו?

מצד שני, יש את גישות המזרח שאומרות: "אל תהיה בשליטה, תהיה בזרימה" –
Don’t be Human-Doing, Be Human-Being. תחווה את הדרך, תיהנה מהמסע. כשאתה בשליטה כל הזמן, אתה לא באמת נהנה.
כי אם תהיה הנהג, לא תוכל ליהנות מהנוף עד הסוף בלי להסתכן בתאונה. ומי רוצה תאונות בחייו?
גם לזה נתן האימון מענה דרך עבודה עם ערכים, עבודה על ה Being שלנו, המהות שלנו.
אך האימון מגיע עד לנקודה מסוימת ושם הוא נתקע. ובדיוק בנקודה הזו ה NLP ממשיך להתקדם אל מעבר לקשת בענן.

כיצד עובד המיינד?

כדי להבין את זה עלינו להבין קודם כל כיצד עובד המיינד שלנו לפי ה NLP.מבנה המיינד
כמו לכל דבר בצבא, גם למיינד יש שלושה חלקים:
החלק המודע (ההכרה), החלק הלא מודע (הנקרא לעיתים תת-מודע) והחלק הביקורתי שמפריד ביניהם שנקרא Critical Faculty.
– ההכרה אחראית על הזיכרון הזמני, כוח הרצון, החשיבה הרציונלית.
– הלא מודע אחראי על אוטומטים, הרגלים, דפוסים, אמונות, ערכי ליבה, רגשות, תפקודי גוף אוטומטיים, זיכרון ארוך טווח.
– ה Critical Faculty, ה CF, המתפתח מגיל שבע (לערך) ואילך, אחראי על החשיבה הביקורתית והרציונליזציה, הפרדה בין מציאות ודמיון וחשיבה אנליטית.
זהו גם החלק שמונע מאיתנו להשתכנע מכל דבר ולשנות את דעתנו בכל רגע. מכאן באה החשיבה הביקורתית והאנליטית.
ככל שהאדם יותר ביקורתי, החלק הזה יותר מפותח אצלו. יחד עם זאת, התקשורת בין ההכרה שלו ל"לא מודע" שלו קשה יותר בדרכים הרגילות.

מה ההבדל העקרוני בין אימון, היפנוזה ו NLP?

האימון מתעסק בראש ובראשונה עם החלק המודע (ההכרה), ורוב עבודת האימון היא עבודה קוגניטיבית,
כך שהאימון בעצם מתרגל אותנו לשבת במושב הנהג ומאפשר לנו השגת מטרות רבות. אך האימון עלול להגיע נקודה מסוימת ולהיתקע.
קורה שנקבעים יעדים, מטרות והגדרות עשייה, והמתאמן יוצא מהפגישה חדור מוטיבציה, אך חוזר אחרי שבוע מבלי לעשות דבר.
אם זה קורה שוב ושוב, לאט אבל בטוח נוצרות אצל המתאמן (ולפעמים גם המאמן) תחושות תסכול סמויות ואובד האמון באימון.
בגישות אימון מסוימות כאן יבצעו המאמן והמתאמן תהליכי שיקוף ועירנות בכדי לגלות מה עוצר את המתאמן בדרכו להשגת מטרתו ודרך זה ינסו
לעשות שינויים בתפיסת עולמו, גישתו והפרדיגמות שלו, על מנת שיוכל ליצור שינוי ולהשיג את מטרותיו.

לעומת האימון, קיימים תהליכי ההיפנוזה, המאפשרים לכאורה להרדים את ה-CF, כדי "לתכנת" את תת המודע בצורות יותר אפקטיביות.
בעבודה משותפת של המהפנט (שהוא בדרך כלל גם פסיכולוג קליני – לפי חוק ההיפנוזה בארץ) והמתאמן,
מצליחים לעבור בקלות מכשולים רבים שהלא מודע מניח בדרכו של המתאמן, בעיקר בגלל כל מי שנוהג לנו באוטובוס וחוויות העבר שלנו.

ב NLP מצאו דרך לקודד את השפה של המיינד ולעקוף את ה-CF בלי להשתמש בהיפנוזה כלל. (וכך גם אנו מלמדים את ה NLP בארץ)
הדבר מאפשר ליצור תקשורת ישירה עם הלא מודע שלנו, ולא רק בעזרת מתווך (מכיוון שבשלב מסויים המונחה לומד כיצד להפעיל את התהליכים בעצמו),
וכך לחולל את כל השינויים הרצויים בחיינו, בעיקר במקומות שבהם אנו תקועים ולא אוהבים את הדרך האוטומטית שבה אנו פועלים.
וליצור שינוי באמונות מגבילות, גישות, ערכים, החלטות עבר, ניסיון, אמונות קדומות ועוד תהליכים שיושבים בלא-מודע בשימוש בטכניקות השונות של ה NLP.

לשבת במקום טוב באמצע

בשיטת ה NLP אנו אומרים: במקום שתשבו בסוף האוטובוס ותהיו מובלים על ידי ה"נהגים" של חייכם או שתשבו על כיסא הנהג ותהיו בשליטה, אך לא תוכלו באמת ליהנות מהנוף עד הסוף,
מה דעתכם לשבת במרכז האוטובוס?
כי אז תשבו מספיק קרוב לסוף האוטובוס כדי לשבת בלי מעש וליהנות מהנוף ומספיק קרוב לנהג כדי לתת לו הוראות לאיפה אתם רוצים לנסוע.
אני אומר שכבר ממילא יש לנו אוטומטים, אז מה דעתכם שנשתמש בהם בצורה האפקטיבית ביותר ו"נתכנת" אותם לפעול באופן שיקדם את האינטרסים שלנו?

ראשי התיבות של NLP הם:

Neuro – שמייצג את הנוירולוגיה שלנו, ובעצם כך את כל מערכת העצבים והתקשורת הפנימית ביניהן, אשר באה לידי ביטוי ברגשות ובהתנהגות.
Linguistics – מייצג את השפה ומיומנויות השפה שבהן אנו משתמשים כדי לתקשר בינינו לבין אחרים (תקשורת בין אישית) ובינינו לבין הלא מודע שלנו (תקשורת תוך אישית).
Programming – מייצג את כל ה"תוכנות" שיושבות בלא מודע שלנו, כל האוטומטים, ההרגלים, דפוסי החשיבה וההתנהגות, ובעצם כל דבר שחוזר על עצמו.

אפשר לומר שאם היינו מתייחסים למיינד שלנו כמחשב, יש  לנו שלושה סוגי תוכנות:
א. תוכנות אוטומטיות – אלו הן ההתנהגויות האוטומטיות, אלו שאנו לא שולטים בהן, כגון: מערכת הרבייה, הנשימה, מערכת החיסון, הדם ועוד…
ב. תוכנות אינטראקטיביות – אלו הן ההתנהגויות שאנו כן שולטים בהן, כגון התנהגויות ספציפיות שאנו רוצים לסגל ולהפעיל, להכין כוס קפה, לראות טמבליזיה וכו..
ג. תוכנות סוררות – התנהגויות שמצד אחד הן אוטומטיות, כלומר אין לנו שליטה עליהן ומצד שני אנחנו לא רוצים אותן, כגון: התפרצויות זעם, התקפי פחד, קנאה, שעמום וכו'…

להשתמש ב NLP זה כמו לשדרג את מערכת ההפעלה שלנו, כך שבמקום שהמיינד שלנו יפעל על מערכת הפעלה דוס, הוא יפעל על Windows 7.
ואז אפשר לשפר את התוכנות האוטומטיות, לשדרג את התוכנות האינטראקטיביות ואת התוכנות הסוררות להעלים, לשנות ולהחליף לפי רצוננו.

עד כמה הייתם רוצים לקבל שליטה על כל האוטומטים הסוררים הללו באמת?
הכלים, הטכניקות והמיומנויות שבארגז הכלים של שיטת ה NLP מאפשרים בדיוק את כל הדברים הללו.
בסדרת המאמרים הבאה נכיר ונתוודע לכלים שונים של ה NLP מהבסיס ועד טכניקות ה"תכנות" הבסיסיות.

תהנו,
צוות NLP לשם שינוי

נ.ב.
בימים הקרובים ישלח אליכם במייל השיעור השני של המיני קורס NLP. יש למה לצפות.
בינתיים, אם הנושא מעניין אתכם, ואתם רוצים לעזוב את המושב האחורי באוטובוס של חייכם ולעבור לאמצע…
בקישור הבא תוכלו למצוא את הפרטים המלאים על קורס ה NLP השלם:

כן, מעניין אותי לקרוא עוד – קח אותי בבקשה לדף הפרטים

אנשים שחשוב להם להצליח בנסיעת החיים שלהם יודעים שמילים חייבות להיות מלוות גם בעשייה תואמת ולכן הם מסמנים לייק, משתפים את הפוסט עם חברים וגם רושמים כאן תגובה או שאלה.

אנשים שנהנו מהמאמר הזה קראו גם את הפוסטים הבאים:

Comments

comments

9 תגובות על מיני קורס NLP – שיעור ראשון: מי מחזיק בהגה החיים שלך?

  1. מאת מילי שמידט‏:

    תודה מיקי. מעניין ומעשיר (:

  2. מאת דורית‏:

    מחכה בקוצר רוח למאי בכדי להתחיל את התהליך

  3. מאת ג'ולי‏:

    תודה מיקי, אני מחכה ל"מפגש הבא"

  4. מאת יעלה ווזנר‏:

    יפה, השתמשת באופנויות השונות בכתיבת הטכסט , נתת הסבר בהיר פשוט ונקלט.יישר כוח

  5. מאת שוש נוה‏:

    מיקי ,הסברת משהו מורכב ומסובך בדרך קלה להבנה,השימוש במטאפורת האוטובוס קולע למטרה. מחכה להמשך השעורים.

  6. מאת יורם בן-עמי‏:

    לקרוא מאמרים אילו, זה כמו להקשיב לך בשיעור……קל פשוט, נכון! ומהנה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *