סרטים, פחדים ומה שביניהם

סרטים, פחדים ומה שביניהם

סרטים!

במאה השנים האחרונות הם חלק בלתי נפרד מהתרבות שאנחנו צורכים. בטכנולוגיות שונות ומתקדמות, החל מהפילם הישן שהתקדם והפך לצבעוני ולבעל פס קול ועד צילום דיגיטלי עם אפקטים ממוחשבים וכמובן תלת מימד!

אנחנו מקפידים לצפות בסרטים כל הזמן אם זה בקולנוע בתנאים אופטימליים, בבית על מסך שטוח ועם מערכת סאונד משוכללת או על צג המחשב הקטן ואפילו באופן לא תמיד מודע, גם בתוך הראש שלנו!

אנחנו צורכים ומייצרים סרטים כי הם מבדרים אותנו, מלמדים אותנו ובעיקר מרגשים אותנו.

וכמה כיף זה לצפות בסרט טוב, כזה שמעורר בנו רגש אמתי. לפעמים אנחנו צוחקים, לפעמים נעצבים ויש פעמים שאפילו פוחדים. זה קורה לנו באורח פלא למרות שאנחנו יודעים שזה רק סרט ושזו לא המציאות, זה קורה לנו כי מאחורי הסרט הזה עומד מי שיודע לעורר בנו את הרגש הספציפי הזה. יש מי שלמד בדיוק על אילו כפתורים ללחוץ כדי שנרגיש את מה שאנחנו מרגישים. יש במאי שיודע היטב איך באמצעות חוקים ברורים ומצגת ויזואלית אפשר לשלוט ברגשות של אנשים. ובמאי טוב עושה זאת תוך שימוש במניפולציות רבות ומגוונות ומתוך הבנה של תגובת המוח שלנו לגירויים מסוימים. כך בעצם הוא משיג שליטה!

כן, מילת המפתח כאן היא שליטה, על איך משיגים את השליטה הזו ברגשות ארחיב מיד.

בואו ניקח לדוגמא את הסצנה הבאה. זוהי סצנה מפורסמת מתוך הסרט חיזור גורלי בבימויו של אדריאן ליין.

שימו לב שכל ההתרחשות בסצנה היא בעצם פעולה יומיומית משעממת כמו כניסה הביתה. אך הבמאי בחכמה מצליח לגרום לנו להתרגש ממנה, הוא ערך את הקטע באופן שיוצר אצלנו מתח וגורם לנו לפחד. הוא השתמש בכלים כמו זוויות צילום, תאורה, צבעים מסוימים ואפילו מוזיקה דרמטית. כל אלה יחד הופכים את הכניסה והמבט לעבר הסיר לאירוע מותח ואפילו מפחיד.

במציאות מדובר באירוע סתמי ודי משעמם אבל הפרשנות של הבמאי היא שהופכת אותו למרגש.

תראו, בדיוק כמו בקולנוע כך גם אצלנו בתוך הראש יש סרטים והם מעוררים בנו רגשות. לפעמים חיוביים כמו שמחה ולפעמים רגשות שליליים כמו עצב, חרדה ופחד.

וגם פה הסרטים הם רק אודות המציאות ולא המציאות עצמה, אנחנו בעצם עורכים אותה מחדש ומביימים סרט. לצורך כך אנחנו משתמשים באפקטים, זוויות צילום ומוזיקה ויוצרים לעצמנו סרט מרגש בתוך הראש, ממש כמו הבמאים הגדולים ביותר. אבל, במקרה הזה, אנחנו לא תמיד מודעים לסרטים האלה ובטח שאין לנו שליטה על התוצאות שלהם. כך שאם אנחנו מביימים לעצמנו סרט מפחיד אודות משהו, אנחנו מתחילים לפחד ממנו. ממש כך, בתגובה לסרטים האלה נוצרים לנו פחדים. וככה בדיוק אנחנו יוצרים לעצמנו פוביות.

מפתחי מודל התקשורת NLP (ניתוב לשוני פיזיולוגי) חקרו את נושא הפחדים והפוביות וגילו שכשאדם עם פוביה מסוימת חושב על מושא הפחד שלו הוא משתמש בייצוג הפנימי שלו למציאות, לרוב הוא מציג לעצמו סרט שמבוים באופן מקצועי ממש, משתמש במניפולציות, טכניקות, ואפקטים רבים שמעצימים את הפחד, ובכל פעם שהוא פוגש בדבר הא מגיב בעצם לסרט הפנימי שלו ויוצר את התגובה הפובית. שיכולה לנוע על סולם של עוצמות שונות ומובילה להתנהגות מאד ספציפית ולא אפקטיבית, כמו הזעה, צרחות, יובש בפה, קיפאון ואפילו עילפון.

עם ההבנה והלמידה הזו מצאו מפתחי השיטה טכניקה יעילה מאד להשתחרר מהפוביות בקלות ובמהירות! כן, לפעמים זה קורה בתוך דקות!

הם גילו שאם משנים מספר מרכיבים בסרט הפנימי הזה אז גם התגובה שלנו לסרט משתנה. כמו שבמאי יודע שהשימוש במוזיקה דרמטית מעצימה את המתח וצילום קרוב של הדמות עוזר להזדהות איתה. כך גם בסרטים הפנימיים שלנו משפיעות זוויות הצילום, הצבעים והתאורה. וממש כמו עריכת סרט בחדר העריכה, כך באמצעות הטכניקה הזו אנו עורכים מחדש את הייצוג הפנימי של מושא הפחד בתוך הראש, ומשתחררים מהפחד לתמיד.

לצורך הדגמה אני מביא סרטון של מספר שניות שנערך באופנים שונים,שמעוררים אצלנו רגש שונה.

הראשון לא נעים.

השני משעשע.

אחרי שצפיתם בשניהם אתם מבינים שהתוכן של שניהם זהה לחלוטין אבל העריכה, התוספת המוזיקלית, המהירות והצבעוניות עושים הבדל משמעותי בתגובה שלנו לסרט. כל מה שעשיתי בחדר העריכה היה לשנות את המרכיבים האלה, שמשפיעים על החושים שלנו. במקרה הזה השמיעה והראיה בלבד, וכבר יש תחושה אחרת בצפייה.

ועכשיו כשהכל ברור, בואו ניקח דוגמא של אדם עם פחד קהל. אדם שאינו מסוגל לדבר מול קהל ובכל פעם שנדרש לעשות כך הוא מגיב בחוסר יכולת לתפקד, יובש בפה רעידות והזעה.

מן הסתם אפשר להסיק שלאותו אדם יש ייצוג פנימי מסוים לאירוע, בין אם זה זיכרון טראומטי מהעבר או הדמיה של משהו שעלול לקרות בעתיד. האדם בעצם מגיב לזה ולא למציאות. הייצוג הזה יכול להיות סרט שלו עומד מול קהל אנשים ענקיים עם מבטים מאיימים או שהקהל צוחק עליו בקול רם ומהדהד,אולי הוא אפילו עומד שם ערום. ואם נחשוב על זה רגע, רוב מי שעומד ערום מול קהל של אנשים ענקיים שצוחקים עליו גם יגיב במבוכה, יובש בפה, בלבול והזעה, לא כך?

אבל ,יש לזכור, זו לא המציאות אלא רק הייצוג שלנו למציאות ואנחנו יכולים לביים את הסרט שלנו בצורה שתעורר בנו רגש אחר. אז יכול להיות שבמקום צחוק מהדהד של הקהל תהיה מוזיקה נעימה, ויכול להיות שבמקום שהאדם יהיה ערום אז כל הקהל יהיה ערום, אולי עכשיו דווקא תהיה תגובה מחוייכת, פתאום זה לא סרט אימה, זו דווקא קומדיה משעשעת.

בטכניקה לשחרור מפחד תוכלו לשנות את ההרגשה שלכם כלפי דבר מה רק על ידי שינוי מרכיבי החושים בסרט הפנימי שלכם. אחרי שתיעשו מודעים לייצוג הפנימי של הפחד תוכלו לשנות אותו, להשתחרר מהעול הזה ולשפר את חייכם באורח פלא.

תחשבו לרגע איך יראו חייכם כאשר תהיו חופשיים לגמרי מהפחד הזה, איך תשפרו את מצבכם ואולי אף את מעמדכם. תראו איך זה ישפיע על הסביבה שלכם, העבודה שלכם, המשפחה שלכם ואילו חוויות חדשות תוכלו לחוות בחייכם.

דמיינו איך כשתשתחררו מהפחד שלכם תוכלו בקלות לעמוד מול קהל, לסלק מקק מהדירה, ללטף כלב, להאכיל יונים, לנסוע במעלית לבד, לטוס לפגישת עסקים או לחופשה, לישון בחושך, לצאת מהבית, ללכת לים ובכלל להתגבר על כל מה שמגביל אתכם כרגע.

השינוי הזה שתעשו בחייכם יהיה תמידי, תקבלו הרבה יותר שליטה על הרגשות שלכם ועל התגובות שלכם. תוכלו להשתמש ביכולות ובכישורים שלכם בצורה אפקטיבית יותר ולהשיג תוצאות טובות יותר.

נכון, רובכם לא במאים מקצוענים, אבל אתם עושים את זה כבר שנים ועכשיו תוכלו לעשות זאת בצורה אפקטיבית שתביא לתוצאות אחרות ורצויות. כמובן שכהתחלה מומלץ להיעזר ולקבל הדרכה ממנחה NLP מקצועי, שידריך אתכם לשינוי במפגש אישי וייתן בידכם את הידע והיכולת להשתמש בכלי המדהים הזה באופן עצמאי ובכל צורך שיתעורר בכם בעתיד.

בהצלחה

שוקי גמליאל
רב-אומן NLP, בוגר בית הספר
ואנימטור מומחה.

 

 

אנשים שנהנו מהמאמר הזה קראו גם את הפוסטים הבאים:

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *