מה ההבדל בין אומן NLP למאמן NLP?

מכיוון שלמדתי ועסקתי באימון אישי ועסקי כשלוש שנים במסגרת של חברת תות – תקשורת,
תחת הנחייתו והדרכתו של אלון גל, כאשר בניתי את קורסי אומן ה NLP שילבתי בתוכם גם
נושאים וגישות מעולם האימון.

אך לאור הביקוש הגודל של מנחי NLP לעשות קורס מאמן, עבדתי ופיתחתי קורס השלמה
למאמן NLP שכן, בעיני, מי שכבר למד NLP יש לו בסיס רחב יותר ויציב יותר להיות גם מאמן,
רק צריך לחדד מספר נקודות פשוטות. לקורס ההשלמה למאמן NLP קיבלתי אישור מבנדלר
וכיום הוא מפיק את תעודת ההסמכה לבוגרי הקורס.

 

ההבדל שעושה את ההבדל

ב NLP הקלאסי מלמדים שכל תהליכי השינוי ב NLP עובדים לפי מטריצת השינוי,
כאשר התשאול בדרך כלל מתמקד על מצב (הלך רוח) רצוי (Desired State of Mind)
על מנת להיות מכוון תוצאה. (יש בתי ספר בעולם שמלמדים גם כיצד לתשאל על המצב המצוי,
גם אצלינו אני מלמד את זה, עם סייג גדול מאוד – את שאלון המצב המצוי יש לבצע אך ורק במקרים
ספציפים שבהם המונחה נמצא באיזור נוחות גדול מדי מכדי ליצור תנועה בכיוון התוצאה, וזה קורה
כאשר הוא ממוקד ברווח המיידי ובמחיר לשינוי…)

היכולת שלנו כמנחי NLP לעשות תהליכי שינוי ברמת המטרות הערכיות/ הלכי הרוח,
מאפשרת לנו ליצור תנועה בכיוון המטרות הפיזיות של המונחה, יחד עם זאת,
בתהליכי האימון ישנו תהליך נוסף אשר בונה תכנית פעולה אל עבר התוצאה הפיזית הרצויה של המתאמן.

מתוך הבנתי ונסיוני באימון, לקחתי את התהליך הזה ופיתחתי את מודל מטריצת ההיזון:

מטריצת היזון.
על שום שמצד אחד היא מזינה אותנו בדרך אל התוצאה הפיזית הרצויה ומהצד השני נותנת לנו היזון חוזר
ובכך אנו בעצם עומדים בחמשת עקרונות ההצלחה של ה NLP.

המטריצה בנויה מארבעה חלקים:
א. חזון
ב. מטרה
ג.תכנית פעולה
ד. תהליכי בל"א

(אזהרה* אמנם השמות מוכרים למי שלמד אימון כזה או אחר, יחד עם זאת, אזהרה קטנה,
כמנחי NLP כדאי לזכור שהמפה איננה השטח. – וגם העוגנים הסמנטים (מילים) הללו אינם
בהכרח מוגדרים באופן זהה, באופן שאתם מכירים אותם.)

חזון – זוהי בדרך כלל המטרה הערכית, מטרת ההגשמה של המתאמן
רק שבדרך כלל, החזון מוגדר כמשהו שצריך להגיע אליו – ולכן מוגדר מתוך הלך רוח של חוסר.
– כאן יש תהליך יפיפה איך לחבר את המתאמן לערכים המניעים הנכונים –
כך שיפעל מתוך משאבי תוצאה ולא משאבי רצון ומתוך הלך רוח של שפע.

מטרה פיזית – זוהי מטרת ההצלחה, המטרה הפיזית, אשר מגדירה ומוגדרת אך ורק מתוך החזון (כפי שמוגדר בתהליך ההיזון החוזר)
ומזינה אותו בחזרה.
– כאן אנו יוצרים תהליך סימביוטי בין המטרה והחזון, אשר מזינים אחד את השני ויוצרים אצל המתאמן
מוטיבציה להשגת המטרה שלו.

תכנית הפעולה – אשר נגזרת מתוך השניים הראשונים, בתהליך פירוק לאחור
ובניית תכנית מדרגות הניתנת למעקב, צפיה ושדרוג.
– מתוך הבנה והכרה של תהליכי עידוד, מצוינות, חיזוקים חיוביים וקידום.

תהליכי בל"א – תהליך בקרה להצלחה אישית – כאן טמון הסוד הגדול להצלחה ולהגשמה של המתאמן.
ואת הסוד הזה אנחנו מלמדים בקורס.

יש האומרים שתהליכי האימון (הקואצ'ינג הקלאסי) מתקדמים יותר מתהליכי ה NLP…
לטעמי מכיוון שתהליכי האימון פועלים בעיקר במישור הקוגניטיבי, תהליכי הנחיית ה NLP הרבה יותר אפקטיבים…
אבל
במיזוג וההכלאה שיצרנו בין תהליכי אימון קלאסיים, לבין תהליכי ועקרונות ה NLP
קיבלנו תהליך הוליסטי, מלא, לעבודה עם אנשים – תהליך אימון NLP.

לטעמי, מנחה NLP שלא יודע גם לאמן, חסר לו שלב אחד בתהליך ההתפתחותי שלו כאומן (או רב-אומן לצורך העניין).
יחד עם זאת, זו רק דעתי הלא-קובעת, אבל המקצועית.

ומה אתך?

שיהיה המון בהצלחה בדרך
מיקי ברקל

באם הנך אומן או רב-אומן NLP ויש ברשותך תעודת (Practitioner / Master Prac.)
תוכל/י להשתתף בקורס ההשלמה למאמן NLP
לפרטים נוספים על הקורס יש ללחוץ כאן

אנשים שנהנו מהמאמר הזה קראו גם את הפוסטים הבאים:

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *