בא לשכונה בחור חדש – NLP שמו

אם עוד לא שמעתם על NLP, אתם כנראה יושבים בסוף האוטובוס

בעוד שהקואצ'ינג היה בשנים האחרונות, הטרנד החם ביותר להשגת מטרות.
משהו חדש מתדפק על דלתות החדשנות והמובילות בתחומי ההתפתחות האישית השונים.
בשנים האחרונות, כל מנכ"ל שכיבד את עצמו, שכר קואצ'ר אישי.
חברות מכל פלחי השוק לקחו ולוקחות מאמני מכירות, מאמני שירות ומאמני ניהול
– במקום היועצים האירגוניים, מדריכי המכירות ומנחי הסדנאות.

אנשים שהרגישו תקועים בחייהם, פנו למאמן לחיים (Life Coach)
במקום לפסיכולוג, ואילו הפסיכולוגים והיועצים בעצמם הלכו ללמוד אימון
ע"מ לעמוד בקצב ההתקדמות ודרישת הקהל.

ועכשיו, מגיע תורו של הטרנד הבא. בא לשכונה בחור חדש. NLP  שמו.
ומי שלא שמע עליו, כנראה עדיין יושב במושב האחורי של האוטובוס.


לשבת במושב האחורי של האוטובוס:

דמיינו לעצמכם שאתם טסים לחו"ל,
יורדים מהמטוס ונעמדים בתחנת האוטובוס
מחכים לנסיעת חייכם.
והנה לתחנה מגיע אוטובוס ישן.
אתם עולים לאוטובוס והנהג מסמן לכם בהינף יד
לנוע אחורה, אל עבר המושב האחורי.
אתם חוצים את האוטובוס לאורכו המטונף
עד הסוף ומתיישבים על כסאות הפלסטיק הדהויים.
ריח של אבק מהול בדלק עולה באפכם,
אתם יכולים לשמוע את טרטור המנוע
בעוד האוטובוס יוצא לדרכו, לנסיעת חייכם.

האוטובוס מתחיל לנסוע, כשכולו רועד,
כאשר לפתע הנהג פונה פניה חדה ימינה
ויורד לדרך טרשית.
האוטובוס מתחיל לקפץ בעוד הנהג מאיץ באוטובוס הישן,
שנוהם ומטרטר וממלא את האוויר בקקופונויה
של רעשים שמתערבבים עם כל מיני צפצופים
חסרי כל שחר הבוקעים מהרדיו הלא מכוון.
מהחלונות קשה לראות משהו, שכן ענני האבק מחניקים,
האוטובוס קופץ ורועד ואתם נחבטים מימין ומשמאל.
כסא הפלסטיק הקשה לא עוזר במיוחד לטלטלות
שאתם עוברים ולכאבים בישבן.
וכך האוטובוס נוסע לו בפראות לכל מיני מקומות
עד אשר הוא מגיע לתחנה ועוצר.


אתם יורדים מהאוטובוס,
מנערים את האבק מבגדיכם, ויכולים להרגע מהנסיעה.


בעוד האוטובוס הישן מתרחק,
מגיע לתחנה אוטובוס חדש וחדיש.
נהג מסביר פנים מחייך אליכם,
ומסמן לכם באדיבות לעלות
ולגשת אל המושב האחורי.
אתם חוצים את האוטובוס לאורכו,
בעוד שריחות נעימים עולים באפכם.
אתם מגיעים למושב האחורי ומתיישבים עליו ברכות.
המושב כאילו נבנה עבור ישבנכם ואתם יכולים להרגיש
את הרכות שלו מלטפת לכם את הגוף,
כאילו התיישבתם על כורסת טלוויזיה
שנבנתה במיוחד לפי המידות שלכם.
הנהג החביב סוגר את הדלת, פסססססססס….
מניע את האוטובוס ויוצא לדרכו.
מוזיקה נעימה מתנגנת ברקע
ודרך החלונות אפשר לראות את הנוף המדהים ולהנות ממנו.
הנהג נוסע על כבישים חדשים, הנסיעה הינה רגועה ונעימה,
מהירה אך בטוחה.
הנהג מוביל אתכם דרך נופים משגעים
לכל מיני מקומות חדשים שעוד לא ביקרתם בהם,
עד שהוא מגיע לתחנה ועוצר.

אתם יורדים מהאוטובוס, מודים לנהג על אדיבותו
ומתכוננים לנסיעה הבאה של חייכם.


עכשיו, יש אנשים שמרגישים שהחיים שלהם הם כמו הנסיעה הראשונה,
מלאים בטלטלות, אבק ורעשים צורמים.
יש אנשים שמרגישים שחייהם הם חלקים ונעימים
כמו הנסיעה השניה.
ויש אנשים שמרגישים שהחיים שלהם הם לפעמים כאלו ולפעמים כאלו.

בכל מקרה, המשותף לשתי הנסיעות הללו היא העובדה
שאנו יושבים בסוף האוטובוס, מה שאומר שאנו לא באמת נוהגים בחיינו.

ואז השאלה היא: מי כן נוהגים לנו בחיים?

בקורסי ה NLP שלנו, התלמידים יודעים לזהות את הנהגים הללו
כההורים שלנו, הילדים שלנו, המורים שלנו, התרבות,
הנורמות החברתיות, הפחדים, האוטומטים ועוד ועוד ועוד..
רק לא אנחנו.

וזו אחת הסיבות שהאימון תפס כל כך מהר וחזק
האימון פשוט מחזיר את השליטה לידיים שלנו.
האימון נותן לנו להחזיק את ההגה,
ומי לא רוצה להחזיק את ההגה של נסיעת חייו?
מי לא רוצה לאחוז במושכות?

תמיד כשאני שואל את בכיתה:
"מי רוצה לקחת את ההגה של נסיעת חייו לידיו"?
כולם מרימים ידיים,
לא מאשים אותם – כולנו רוצים לחוות יותר תחושה
של שליטה בחיים שלנו, שהחיים שלנו אינם
איזשהו רצף מקרי של אירועים שלא תלויים בנו.

לכן מצד אחד, זה נשמע מאוד קוסם
להיות בשליטה ולא בתגובה,
להיות "הקברניט של ספינת חייך",
להיות מוביל ולא מובל, אחראי ולא קורבן.
ולשם כך בא הקואצ'ינג וממש עושה את זה
(עד רמה מסויימת שנדבר עליה בהמשך),
ושם את ההגה בידים שלך במקום בידים של אגד.

מצד שני, יש את גישות המזרח, שאומרות:
"אל תהיה כל הזמן בשליטה, תהיה יותר בזרימה" –
Don't be Human-Doing – Be Human-Being.
תהנה מהדרך, תהנה מהמסע,
כשאתה בשליטה כל הזמן אתה לא באמת נהנה.
כי כשאתה נוהג, לא באמת אפשר להנות מנוף עד הסוף –
אחרת אפשר לעשות תאונה. ומי רוצה תאונות בחייו?

גם לזה נתן האימון מענה, דרך עבודה עם ערכים,
עבודה על ה Being שלנו, המהות שלנו.
אך האימון מגיע עד לנקודה מסויימת ושם נתקע.
ובדיוק בנקודה הזו, ה NLP ממשיך להתקדם אל מעבר לקשת בענן. 

כדי להבין את זה עלינו קודם כל להבין כיצד עובד המיינד שלנו
כמו לכל דבר בצבא, גם למיינד שלושה חלקים:

החלק המודע (ההכרה), החלק הלא מודע,
והחלק הביקורתי שמפריד ביניהם שנקרא: Critical Faculty.
(זהו מבנה פשטני שנועד להבהיר את הנקודה)

המודע (ההכרה) אחראי על: זיכרון זמני, כוח רצון, חשיבה רציונאלית.

הלא-מודע אחראי על:
אוטומטים, הרגלים, דפוסים, אמונות, ערכי ליבה,
רגשות, תפקודי גוף אוטומטים, זיכרון ארוך טווח.

ה –
Critical Faculty אחראי על: חשיבה ביקורתית, הפרדה בין מציאות ודמיון,
חשיבה אנליטית, (הוא מתפתח החל מגיל 9 ואילך) וכו'. זהו גם החלק שמונע מאיתנו להשתכנע מכל דבר ולשנות את דעתנו בכל רגע, מכאן באה החשיבה הביקורתית והאנליטית.
ככל שהאדם יותר ביקורתי, החלק הזה יותר מפותח אצלו. יחד עם זאת, התקשורת בין ההכרה שלו ל-'לא מודע' שלו, קשה יותר בדרכים הרגילות.

בעיקר בגלל שה CF מתחיל להתפתח בד"כ רק החל מגיל 9 (לערך), כל מה שאמרו לנו עד הגיל הזה, אנו לוקחים כ'אמת' מוחלטת.כל מה שאנו רואים, אנו מקבלים כאילו זו המציאות האמיתית.
וזו גם הסיבה שכל כך הרבה אנשים שונים נוהגים באוטובוס של חיינו.

NLP היפנוזה, מודע ולא מודע,

אז מהו ההבדל בין אימון, היפנוזה ו NLP

האימון מתעסק בראש ובראשונה עם החלק המודע (ההכרה),
ורוב עבודת האימון 
הינה עבודה קוגניטיבית,
כך שהאימון בעצם מאמן אותנו לשבת במושב הנהג,
ובכך מאפשר לנו השגת מטרות רבות.
אך האימון מגיע עד נקודה מסויימת ושם הוא נתקע.

לא חסרים מאמנים אשר מגיע אליהם אדם לאימון,
קובע מטרות, יעדים והגדרות עשיה,
יוצא מהם עם הרבה מוטיבציה,
וחוזר אחרי שבוע מבלי לעשות את מה שנקבע.
ואז גם לא פעם, הוא מרגיש לא נעים עם הסיטואציה.
אם המאמן טוב אז הוא משקף למתאמן שלו את המצב
וביחד בוחנים את האפשרויות
ושוב יש למתאמן מוטיבציה,
הוא יוצא לדרך וחוזר אחרי שבוע מבלי שעשה שוב…
וכך לאט לאט אבל בטוח יוצר לעצמו המתאמן
(ולפעמים גם המאמן) תחושות תסכול סמויות
ומאבד את האמון באימון.

לעומת האימון, תהליכי ההיפנוזה מאפשרים
לעבור את ה CF דרך תהליכי היפנוט אשר "מרדימים"
את ה CF, כך שאפשר יהיה "לתכנת" את התת-מודע
בצורות יותר אפקטיביות, וכך בעבודה משותפת
של המהפנט (שהוא בד"כ גם פסיכולוג קליני) והמטופל,
נבנית יכולת לעבור בקלות מכשולים רבים
שהלא-מודע מניח בדרכו של המתאמן,
בעיקר בגלל כל מי שנוהג לנו באוטובוס וחוויות העבר שלנו.


ב- NLP מצאו דרך לקודד את השפה של המיינד,
ובכך מצאו גם דרך לעקוף את ה CF
מבלי להשתמש בהיפנוזה כלל.
דבר זה מאפשר לנו ליצור תקשורת ישירה
עם הלא-מודע שלנו, ולא רק בעזרת מתווך,
ובכך ליצור את כל השינויים שאנו באמת רוצים להשיג בחיינו.
בעיקר במקומות שבהם אנו תקועים
ולא אוהבים את הדרך האוטומטית שבה אנו פועלים.

לשבת במקום טוב באמצע

אם כך אנו ב NLP באים ואומרים:
"במקום שתשבו בסוף האוטובוס
ותהיו מובלים ע"י ה"נהגים" בחייכם מצד אחד,
ובמקום שתשבו על כסא הנהג, תהיו בשליטה
אבל לא תוכלו באמת להנות מהנוף עד הסוף מצד שני.

מה דעתכם לשבת במרכז האוטובוס,
מספיק קרוב אחורה כדי שתוכלו להנות מהנסיעה והנוף
ומספיק קרוב קדימה שתוכלו לסמן לנהג לאיפה אתם רוצים לנסוע,
באיזו מהירות וכד…

כך שתקבלו שליטה אמיתית על האוטומטים שלכם!

כי ממילא, אנו לא יכולים לחיות בלי אוטומטים,
ולכן, כשתלמדו "לתכנת" את האוטומטים שלכם
להיות אוטומטים אפקטיבים יותר, שיקדמו אתכם יותר
תהיו גם בשליטה וגם בזרימה.


ראשי התיבות של NLP הם:
Neuro – שמייצג את הנוירולוגיה שלנו,
ובעצם כך את כל מערכת העצבים והתקשורת הפנימית ביניהם,
אשר באה לידי ביטוי ברגשות, מחשבות והתנהגויות.


Linguistics
-מייצג את השפה, ומיומנויות השפה שבהן
אנו משתמשים כדי לתקשר ביננו לבין אחרים
(תקשורת בין-אישית) וביננו לבין הלא-מודע שלנו (תקשורת תוך-אישית).


Programming
– מייצג את כל ה"תוכנות" שיושבות בלא-מודע שלנו,
כל האוטומטים, הרגלים, דפוסי חשיבה והתנהגות
ובעצם כל דבר שחוזר על עצמו.


אפשר לומר שאם היינו מתייחסים למיינד שלנו כמחשב,
אזי היו לנו שלושה סוגי תוכנות:
א. תוכנות אוטומטיות – כאלו שאנו לא שולטים בהן,
כגון: מערכת הרביה, הנשימה, מערכת החיסון, הדם ועוד…

ב. תוכנות אינטראקטיביות – כאלו שאנו שולטים בהן,
כגון התנהגויות ספציפיות שאנו רוצים לסגל ולהפעיל.

ג. תוכנות סוררות – כאלו שהן אוטומטיות,
אין לנו שליטה עליהן ואנו לא רוצים אותן
כגון: התפרצויות זעם, התקפי פחד, קנאה, שעמום וכו'.

כשתלמדו להשתמש בטכניקות ובמיומנויות ה – NLP השונות,
זה יהיה כאילו ששידרגתם את מערכת ההפעלה של המוח,
כך שבמקום שהמיינד שלנו יפעל על דוס, הוא יפעל על Windows 8.

ואז את התוכנות האוטומטיות אפשר לשפר,
את התוכנות האינטראקטיביות לשדרג,
ואת התוכנות הסוררות אפשר לשנות, להעלים, לשפר, להחליף או כל דבר אחר
אחת ההגדרות היפות של ה NLP אומרת:

"איך בדיוק אפשר להשתמש בשפה (Linguistic)
על מנת להשפיע על מחשבות, רגשות והתנהגויות (Neuro)
ודרך זה לשנות את ההרגלים, הדפוסים והאוטומטים (Programming)"

אני סקרן לדעת עד כמה באמת הייתם רוצים לקבל את השליטה
על האופן שבו ניתן לשנות את כל האוטומטים הסוררים הללו.

בקורסי ה NLP שלנו תקבלו את הכלים, הטכניקות והמיומנויות
כדי שתוכלו לעשות בדיוק את זה, עם עצמכם ועם אחרים.
לפרטים על קורס NLP קרוב תוכלו ללחוץ כאן

במאמרים באתר תמצאו אוסף עצום של ידע וכלים כיצד לעשות זאת,
אבל מכיוון שמדובר בפיתוח מיומנויות, כדאי ללמוד דווקא
בקורס NLP מקצועי עם מורי NLP שמשתמשים במיומנויות
ובטכניקות ה NLP כדי ללמד אתכם את ה NLP

קדימה הצלוח'ס
מיקי ברקל.

—————————————————-

© ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר ישאר שלם כולל הקרדיט לכותב המקורי בסוף המאמר – ושיהיה בהצלחה.

אנשים שנהנו מהמאמר הזה קראו גם את הפוסטים הבאים:

Comments

comments

3 תגובות על בא לשכונה בחור חדש – NLP שמו

  1. מאת מג'ד עסאק'לה‏:

    מיקי, הפשטות והדרך שאתה כותב בה את הדברים, לדעתי, כל כך ייחודית. כיף גדול לקרוא את המאמרים ולהיות בקורס.
    לדעתי, קורס הנלפ של מיקי, הוא חובה לכל אדם.
    תודה מורה שלנו

  2. מאת שי גילאי‏:

    האם הקורס מיועד לטיפול עצמי או לטיפול באחרים ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *