רוצה, אבל לא עושה.

במאמר הזה תכירו ארבע תופעות שיוצרות את המצב: רוצה, אבל לא עושה, למה זה קורה, ופתרונות אפשריים.

1. תופעת ה-overwhelming
2. גישת המחיר והרווח
3. גישת הפחד האמיתי
4. גישת הכל בזהות

אלו הן ארבע גישות שונות, שכל אחת מאפיינת בעיה מעט שונה ומציעה דרך שונה לפתרון.
כמובן למאמן NLP יש עוד כלים בארגז, אלו אינן היחידות – יחד עם זאת, הן משדרגות את ארגז הכלים בצורה משמעותית:

1. תופעת ה overwhelming

נוצרת כאשר המתאמן מדמיין לעצמו את המטרה/עשיה שעליו לעשות גדולה וענקית (והוא עושה זאת פשוטו כמשמעו)  כלומר הוא ממש מדמיין רואה את מה שעליו לעשות, והתמונה בראש שלו ענקית ובדרך כלל היא גם מאוד קרובה לפנים שלו.
תנסו לראות את עצמכם עושים כלים, רק שעכשיו תיקחו את התמונה הזו שאתם רואים (חלק רואים תמונה צבעונית וחלק שחור לבן) ותגדילו אותה, ותגדילו עוד, ועם כל הגדלה תקרבו אותה לפנים שלכם.
זה כמו לצפות במסך קולנוע ענק במרחק שהאף שלכם כמעט נוגע במסך.
מה קורה להרגשה שלכם כאשר התמונה כזאת ענקית וצמודה לאף שלכם? (זה דורש מעט עירנות פנימה לתוך הגוף), רוב האנשים בשלב הזה משתתקים אל מול התמונה הענקית הזו.

לא פעם, כאשר אני מדבר עם מונחה/מתאמן ובוחן מה בדיוק הוא עושה בתוך הראש לפני שהוא עושה משימה כזאת או אחרת, אני מגלה שהוא עשה לעצמו סרט כזה גדול, וככה קרוב לפנים שלו. ואז מה הפלא שהוא משותק? ומוצא את עצמו עושה דברים אחרים ודוחה כל הזמן?

זו גם היחודיות של מאמן NLP, היכולת לראות ולזהות אלמנטים שונים בשפת הגוף של המתאמן שלו.

הפיתרון:

יש שני פתרונות בעצם לתופעה הזו:
1. פתרון ה NLP הטהור: יצירת שינוי בגודל התמונה, להקטין אותה עוד ועוד, ולהרחיק אותה מהפנים למרחק נורמאלי (שימו לב איך ההרגשה שלכם משתנה כשאתם מקטינים את התמונה ומרחיקים אותה מהאף)
2. פתרון מתחום האימון (דבר שיוצר הקטנה של התמונה לבד) לקחת את המשימה ולפרק אותה לתת משימות קטנות.
בדוגמה שטיפת הכלים:
במקום "לשטוף את כל הכלים" המשימות הן:
א. לסדר את ערימת הכלים כך שהכוסות יהיו לחוד והצלחות לחוד
ב. לשטוף רק את הכיור, כך שיהיה נקי.
ג.  לסבן את הצלחות בלבד.
ד. לשטוף רק את הצלחות ולשים במייבש הכלים.
ה. לסבן ולשטוף את הכוסות בלבד
וכך הלאה.
(שם אחר לשיטה הזו: "המסת הקרחון" – קרחון ממיסים חתיכה, חתיכה)

2. גישת המחיר והרווח:

סיכוי סביר שהאדם ממוקד במחיר והרווח קצרי המועד ולא במחיר והרווח ארוכי המועד.
בדוגמה שטיפת הכלים:
המחיר קצר המועד: עמידה ושטיפה של כלים במקום לעשות משהו אחר, רווח קצר מועד (של עשיה שונה – נניח צפיה בטמבליזיה במקום) מנוחה, אין צורך להתאמץ, וכד…
ומה לעשות היע"ן (יחידת עיבוד נתונים = מיינד) יבחר תמיד ברווח על פני המחיר הללו:

פתרון:

שינוי המוקד של האדם במחיר של אי עשיית הכלים וברווח של עשיית הכלים.
שינוי המוקד הזה יצור תנועה:
רווח של כלים נקיים, יש עם מה לאכול, האשה מחייכת.
מחיר של אי עשיית הכלים: ריב עם האשה, סירחון במטבח, אורחים שעלולים להגיע יחשבו שלילי על המתאמן וכד..
כלל שהמחיר של אי עשיית הכלים יהיה גדול יותר בחוויתו של המתאמן, והרווח של עשייתם יהיה גדול יותר גם – הוא ינוע ויעשה את הכלים.

3 גישת הפחד האמיתי:

גישת הפחד האמיתי גורסת שיש שני סוגים של פחד – פחד אמיתי ופחד מופעל/מזוייף
הפחד המופעל/מזוייף הינו הפחד שאנו חשים: דפיקות לב, נשימה מהירה, זיעה קרה וכד – זהו פחד שאנו יודעים ומכירים אותו, וגם יודעים להפעיל אותו (לדוגמה: צפיה בסרט אימה)

הפחד האמיתי הינו פחד שאנו איננו חשים בו והדרך היחידה לדעת שהוא שם היא כאשר יש משהו שאנו רוצים לעשות אך "משום מה" אנו לא מגיעים אליו ולא מצליחים לעשותו – תמיד יש סיבות שבגללן "לא הספקנו" לעשות את אותו הדבר שאנו כן רוצים לעשות.

ואז כאן נכנסים נושאים כגון: פחד מכישלון ופחד מהצלחה…
זה כבר עבודת תשאול ובירור עמוקים יותר שעל מאמן ה NLP לעשות עם המתאמן בכדי להגיע לדבר שאותו מתאמן מפחד ממנו באמת, ואז דרך תרגילים שונים ליצור תפיסה חדשה של אותו הנושא.

אם זה רמיסגור (שינוי הקשרי של הפעולה – מסגור מחדש) או אם בכלים אחרים של ה NLP.
שהיריעה קצרה מלהכנס אליהם, כלים כגון: סוויש, מיפוי לרוחב, מחולל התנהגויות חדשות ועוד..

4. גישת הכל בזהות.

כאן אנו נכנסים יותר לעומקם של דברים,
זרמים מסויימים בעולם ה NLP גורסים שיש שינויים ברמות שונות (Neurological Levels)

א. שינוי ברמת הסביבה יצור שינוי קצר מועד (לדוגמה: החלפת תסרוקת/צבע לשיער, סיבוב של הרהיטים בבית, מעבר למשרד חדש) אלו הם שינויים ברמת הסביבה, הם משנים את ההתנהגות אך לא לאורך זמן – אחרי זמן מה, האדם חוזר אל הרגליו הישנים.

ב. שינוי ברמת היכולות/ מיומנויות – למידה של מיומנות חדשה + תרגול שלה.
שינוי ברמה הזו יצור שינוי קצת יותר ארוך, יחד עם זאת יש סבירות גבוהה שהאדם יחזור להרגליו הישנים. (כולל ניהול קלוקל של זמן)

ג. שינוי ברמת האמונות/ערכים – שינוי ברמה הנוירולוגית הזו יצור שינוי שיכול להשאר לאורך הרבה שנים ואולי לתמיד. אך לא מחייב.

ד. שינוי ברמת הזהות של האדם – שינוי ברמה הזו יצור שינוי מעמיק שישנה התנהגויות, אמונות /ערכים.  וזה בגלל שיש לנו צורך חזק להיות עקביים עם הזהות שלנו.
התרבות דורשת עקביות, זה כבר מובנה לתוך הנוירולוגיה שלנו (היע"ן = מיינד) הצורך החזק הזה שההתנהגות שלנו תהיה עקבית עם הזהות שלנו (מי שאנחנו חושבים שאנחנו) הוא זה אשר יכול לעזור אפילו לאנשים שסבלו בעבר מאלכוהוליזם, להיות נקיים, לשתות מדי פעם עם החברה אך לא לחזור להתנהגות אלכוהוליסטית בעוד שאנשים שמגדירים את עצמם כאלכוהוליסטים לעולם יחיו בצל הסכנה שאם ישתו כוס אחת, הם יחזרו לסורם ואלכוהוליזם.
(ד"א זו הסכנה הגדולה ביותר במתן תוויות לאנשים: מדוכא קליני, נרקומן, אלכוהוליסטית, בולמית וכו…)

ה. ישנה רמה נוספת שנקראת: Mission – שליחות, שינוי ברמה הזו יצור שינוי גם בזהות של האדם עצמו ויותר..

כדי ליצור שינוי ברמה נוירולוגית כזו או אחרת ישנם מספר תהליכים בשיטת ה NLP, ששוב לא נכנס אליהם לעומק. מספיק שנאמר שאם האדם חושב שהוא "המפרנס" בבית, ולדעתו ה"מפרנס" לא אמור לעשות כלים – הוא ימצא אלף ואחת דרכים (באופן לא מודע אפילו) כדי לא לעשות את הכלים.

אם אדם חושב שהוא: "לא איש מכירות" – כמה שהוא ינסה למכור כי לימדו אותו דרכים ושיטות, הוא יתקל שוב ושוב בבעיות ובאי -הצלחה, ויוכיח לעצמו שוב ושוב שהוא איננו איש מכירות,
הוא גם ינסה להימנע מלמכור.

לכן בגישה הזו על מאמן ה NLP לבחון מה המשימה, ואיזה אדם עושה את המשימה הזו –
והאם המתאמן שלנו רואה את עצמו כאדם הזה או בזהות אחרת, אם הזהות שלו, לא אמורה לפעול בשיטה הזו – אז או לשנות משימות או לשנות זהות

קדימה הצלוח'ס
מיקי
——————————————————————————————–

מיקי ברקל,
מכללת "NLP לשם שינוי – הצלחה במחשבה תחילה"
הכשרות ותהליכי אימון והנחיה להשגיות ומצוינות בעסקים ובחיים בשיטת ה NLP.
www.forachange.co.il   מייל:office@forachange.co.il

© ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר ישאר שלם כולל הקרדיט לכותב המקורי בסוף המאמר – וקדימה הצלוח'ס.

אנשים שנהנו מהמאמר הזה קראו גם את הפוסטים הבאים:

Comments

comments

6 תגובות על רוצה, אבל לא עושה.

  1. מאת מרים יוסיפון‏:

    היי מיקי מה ענינים זאת מרים. דיברת על הקטע של רוצה אבל לא עושה… אני בת 18 וחצי באמצע תיכון רציתי מאוד להרשם לקורס אני עובדת ואמרתי לאבא שלי שהוא ישלם מהחשבון שלו ואני ישלם לו כל חודש מזומן והוא לא הסכים…ניסיתי אני בעצמי שאני ישלם באשראי או בצקים מהחשבון שלי אבל הבנק לא מאשר כי המשכורת שלי לא ענקית…אתה מבין אני מאוד רוצה מאודדד וזה לא שלאבא שלי אין כסף כי לקורס אחר לא אכפת לו שאני ילך…אז מה זה אומר שלא רציתי מספיק?

    • מאת מיקי ברקל‏:

      היי מירים,
      זה לא אומר שאת לא רוצה מספיק,
      זה אומר שכרגע עוד לא מצאת את הדרך על מנת להשיג את הקורס שאת רוצה, זה הכל 🙂
      קדימה הצלוח'ס
      מיקי

  2. מאת שלומי‏:

    היי מיקי
    נושא מעניין מאוד סקרן אותי במיוחד סעיפים ד+ה
    מעניין אותי לדעת איך אפשר לעשות שינוי ברמת הזהות ובאמת להאמין
    בזהות המשודרגת לאורך זמן 🙂

    • מאת מיקי ברקל‏:

      שלומי שלום
      שאלה מצויינת
      יש ב NLP לא מעט תהליכים אשר עוסקים בשינוי ברמת הזהות
      כאשר באופן עקרוני, שינוי ברמת הזהות מדבר על שינוי של אמונה על "מי אני"
      ברגע ששינית את האמונה הזו (ברמת תת-המודע) שינית את האמונה, נקודה.
      חשוב שבתהליך שינוי אמונה כזה השינוי באמונה יהיה שינוי מאמונה תוצאתית: "אני טיפש"
      לאמונה תהליכית: "אני מחכים יותר בכל רגע" – במקום: "אני חכם" שעלולה ליצור התנגשויות פנימיות ודיסוננסים.
      אחרי שעשית את תהליך שינוי האמונה, מיום ליום תמצא את עצמך עושה יותר ויותר פעולות אשר יוכיחו את היותך חכם
      כך שהאדם יגיע למסקנה (ובעניין הזה לאמונה ברמת הזהות) "אני חכם"

      קדימה הצלוח'ס
      מיקי

  3. מאת חיים‏:

    מאוד יפה המאמר כמו כל המאמרים שלך,
    השאלה היא איך עושים שינוי בזהות אם תוכל להסביר אפי' בקצרה או להפנות למאמר אחר שלך.
    תודה רבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *