המנהיג והמאמן כמדליקי אור

אחת המעלות הגבוהות ביותר שיש לאדם בכלל, ולמנהיג או מאמן בפרט,
הינה יכולתו לראות את הפן החיובי בכל דבר.
להיות מסוגל למצוא את המסגרת שדרכה דבר מסויים הופך להיות חיובי,
להאיר אותו, ובכך ליצור פתח להתקדמות וצמיחה.

דבר זה אינו מובן מאליו,
שכן רוב בני האדם רגילים למצוא את הפן השלילי בכל דבר:
הבעיות, הביקורת החריפה, הניגוד, מה שלא בסדר.
וזה מתוך הרגל של שנים, כי "כך גדלנו", "כך למדנו."

בלימודי הפסיכותראפיה וההיפנותראפיה ב-97 למדתי
את אחת התובנות היותר עצובות של המאה העשרים.
מסתבר שעל כל מילה שמייצגת 'אושר' בשפה האנגלית
יש עשר מילים של סבל.
הפסיכולוגיה הפכה מזמן למדע חקר הסבל –
היא פועלת מתוך הנחה מוקדמת ש
"אם אני אדע מה לא טוב, אוכל לטפל בזה וליצור שינוי".

כשהוכשרתי "בפסיכולוגיה של האושר" (של החיובי),
למדתי שכאשר מוצאים משהו חיובי בבן האדם ומחזקים אותו דרך זה,
האדם מתחיל להתחזק וליצור שינויים בתחומים אחרים בחייו.
יתרה מכך, כאשר אנו מסוגלים להראות לאדם את הפן החיובי של התנהגות כזו או אחרת,
הוא יכול בעצם לקחת את השליטה על ההתנהגות הזו ולפעול לשם שינוי,
כדי שיהיו לו יותר אפשרויות בסיטואציות אחרות.

אחת מהנחות היסוד של ה NLP אומרת:
"מאחורי כל התנהגות ישנה כוונה חיובית".
כל התנהגות מכילה רווח מסויים,
שכן אחרת המערכת (mind/body) כבר מזמן הייתה נפטרת מאותה התנהגות.

בין אם בתהליכי טיפול NLP, הנחיית NLP או אימון NLP
רצוי על פי רוב, למצוא מה 'הכוונה החיובית' / הרווחים,
של ההתנהגות המגבילה, כדי שאפשר יהיה להביא אותם לידי ביטוי בהתנהגות אחרת,
מקדמת יותר, וכך השינוי ישמר לתקופה ארוכה.

כאשר אנו מבינים את הנחת היסוד הזו,
ומפתחים את היכולת למצוא את ההקשר שדרכו ההתנהגות יכולה להיות חיובית,
אנו מפתחים את היכולת 'לתפוס' את האדם מבצע משהו טוב, משהו חיובי,
ואז אנו מתחילים לכוון את היען שלנו (י.ע.ן = יחידת עיבוד נתונים, Mind)
לחפש את ה"מה טוב" במקום ה"מה רע".
דבר שיעלה את איכות החיים לא רק של הסובבים אותנו,
אלא גם את שלנו – ולזה אני קורא: להדליק את האור!

למה כדאי 'להדליק את האור' קודם כל אצלי?

כאשר לומדים את גישת המצוינות בקורס אומן ה NLP, ההסבר לכך פשוט מאוד.
היכולת שלי לציין את הדברים הטובים בדרך,
תכוון אותי ואת היען שלי ליצירת דברים טובים נוספים:

היען המיומן להתמקד על השלילי – כשיש חיובי הוא נהנה קצת וחוזר לשלילי.
היען המיומן להתמקד על החיובי – קל לו הרבה יותר, להתמודד עם השלילי ומייד לחזור לחיובי.

ואז הוא מקבל הרבה מתנות כגון:

  • ההתפתחות האישית שלי, שתבוא לידי ביטוי בפיתוח של גמישות התנהגותית,
  • יכולות הכלה והתעלות גבוהות,
  • התכוונות אופטימית לחיים,
  • רמות אנרגיה גבוהות יותר,
  • יכולת התמודדות עם אנשים ששואבים אנרגיה,
  • ירידה ברמות הלחץ הנפשי,
  • שיפור בתפקוד המערכת החיסונית
  • שיפור ברמות הבריאות הנפשית והפיזית ועוד…

ומכיוון של 'להדליק את האור' יש תכונה כמו לשפעת – זה מדבק –
אנשים שמסתובבים ליד מדליקי אור, יתחילו להדליק את האור אצלם גם כן.

עכשיו, דמיינו לרגע, שלכל מדליק אור יש נר ביד,
והוא מדליק נר של מישהו אחר,
והוא מדליק לאדם הבא נר
וכך הלאה והלאה.

בשלב מסוים לרובנו יהיו נרות דלוקים,
ואז יהיה הרבה יותר אור
(גם לנו וגם לגויים – כמו שאומרים בחוגים מסוימים).

למדליקי אור יש ארבעה מאפיינים :

א. גמישות התנהגותית
ככל שיש למנהיג, מאמן NLP יותר גישות ויותר אפשרויות פעולה,
כך הוא יתרום יותר ללקוח שלו.
גם זאת בהתבסס על הנחת יסוד של ה- NLP, שאומרת:
"הגורם הגמיש ביותר בתוך מערכת יהיה בעל השליטה הרבה ביותר במערכת".
כלומר, האדם שיש לו הכי הרבה אפשרויות בחירה כיצד להגיב בתוך סיטואציה  נתונה,
יהיה בעל הסיכוי הרב ביותר להשיג את התוצאות שהוא רוצה.

בדרך כלל, בסיטואציה נתונה, לרובנו יש התנהגות או תגובה אחת ספציפית,
שעליה אנו חוזרים שוב ושוב.
זהו האוטומט, ופה אין ממש בחירה,
אבל אדם יכול ללמוד להגיב בדרכים שונות בכל סיטואציה.
כאשר יש לנו יותר מדרך אחת להגיב,
ואנו יכולים לבחור באיזו דרך להגיב,
אנו נמצאים בשליטה עצמית אמיתית,
מה שמאפשר לנו להגיע לתוצאות שאנו מחפשים.

ב. גישת השפע
גישה שאומרת: במקום לפעול מעולם של "או-או",
בוא ונפעל מעולם של "גם וגם".
ככל שהמנהיג, מאמן NLP יחיה ויפעל מתוך גישה זו,
יוכלו הוא והלקוח שלו להבין שיש מספיק לכולם
ושכל הדרכים מובילות לרומא.
(גם אם חלקן ארוכות יותר או שונות…)

ג. להיות תלמיד בכל מקום, סיטואציה וזמן
זהו הבסיס לפיתוח גמישות התנהגותית,
שהיא אבן דרך בתהליך התפתחותו של מנהיג ושל מאמן.
להיות מוכן להקשיב ולהסתכל על כל תהליך כתהליך לימודי.
לשאול בכל מאמר, ספר, כתבה, סיפור ו/או שיר שהוא קורא:
"איזה דבר חדש אני יכול ללמוד מזה"?
(במקום לשאול: למה זה דומה? או איפה זה לא יעבוד? וכד'..)
להיות מערכת לומדת במקום מערכת מארגנת.

ד. הכלה והתעלות
מנהיג או מאמן טוב ניחן ביכולת הכלה והתעלות:
הכלה של דרכים נוספות באמונות וערכים מובילים, בגישות, בדרכים, בשיטות,
השונות ממה שהוא מכיר (מתוך גישת השפע).
התעלות מעל לקטנוניות וצרות אופקים
בסגנון של "הוא עושה רע", "הוא מוציא שם רע למקצוע" וכד'.

 

לקראת חג החנוכה,
ברצוני לבקש מכם להיזכר:
להזכר במקומות בהם הדלקתם את האור
קודם אצלכם ואחר כך אצל מישהו אחר.
תחגגו את הרגע הזה, את העשיה הזו.
תוקירו את עצמכם על זה ותדליקו עוד.

ואם מצאתם מקום שבו במקום להדליק את האור אצל עצמכם,
הלכתם ו"הדלקתם" חושך אצל מישהו אחר,
חפשו את הכוונה החיובית שמאחורי התנהגות זו –
מה הייתה המטרה שלכם שם?
האם לדוגמה עשיתם את זה מתוך איכפתיות?
כי לא רציתם שאותו אדם יפגע?
כשתמצאו את התשובה לכך,
תדליקו את האור אצלכם ותמצאו דרך אחרת להעביר את המטרה החיובית שלכם
– דרך הדלקת האור אצל המישהו האחר.

מאחל לכם הרבה אור ומצוינות בחיים.
וקדימה הצלוח'ס

מיקי ברקל

© ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר ישאר שלם כולל הקרדיט לכותב המקורי בסוף המאמר – ושיהיה בהצלחה.

אנשים שנהנו מהמאמר הזה קראו גם את הפוסטים הבאים:

Comments

comments

5 תגובות על המנהיג והמאמן כמדליקי אור

  1. מאת יסמין דוד‏:

    אהבתי מאוד תודה 🙂

  2. מאת לימור‏:

    מעולה ! אהבתי מאוד..מאמר מקיף שיוצר תובנות והרבה אור 🙂 תודה מיקי

  3. מאת לאה ג‏:

    מאמר מאיר עיניים ומרחיב אופקים

  4. מאת גאולה בוסידן‏:

    מיקי, מאמר חשוב , איזו עוצמה יש בהפצת האור, תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *