פיתוח מנוע הינע סילוני ליצירת מוטיבציה

פיתוח מנוע הינע סילוני ליצירת מוטיבציה

היות שקיימות שתי צורות הינע בסיסיות:
א. הינע שלילי – כלומר: משהו שדוחף אותי, אני מונע מהצורך שלי לא להיות או לא להגיע לדבר השלילי.
לדוגמה: להרבה אנשים קשה לקום בבוקר. הם חושבים לעצמם: "אני צריך לקום" ואז קול אחר, יותר משכנע אומר: "אבל כיף לי במיטה".
אחרי כמה דקות הם אומרים: "אני חייב לקום, אני אאחר לעבודה" – ומיד יש להם הרגשה לא נעימה לגבי האיחור לעבודה.
ומיד הם עונים: "אבל כיף לי במיטה" – ומיד ישנה ההרגשה הנפלאה הזו מתחת לשמיכה, אז מושכים עוד כמה דקות.
אחרי עוד דקה או שתיים הם אומרים לעצמם: "אם אני אאחר לעבודה, הבוס שלי יכעס עלי, שוב" – ומיד יש להם הרגשה זיפתית ולא נעימה.
ומיד הם עונים לעצמם: "אבל כיף לי במיטה" – ומיד מתפתחת שוב ההרגשה הנפלאה הזו מתחת לשמיכה, אז מתהפכים עוד קצת ומושכים עוד כמה דקות.
ואז יש את הקול הזה בתוך הראש: "הבוס הפעם עלול לפטר אותי" ואז עולה מיד הרגשה ממש ממש לא נעימה, של כל מה שמלווה פיטורים.. עם הכעס, העצב, התסכול, הפחד וכו…
ואז מיד עונים לעצמם: "אבל כיף לי במיטה" – אך הפעם ההרגשה הכיפית לא כל כך עולה כי, מה לעשות, ההרגשה הלא נעימה מהמחשבה הקודמת, ממש ממש חזקה, ואז לא כל כך נעים במיטה, אז הם קמים.
אנשים כאלה בד"כ גם אומרים "אני לא אדם של בוקר".
– "נו בטח, איך תהיה איש של בוקר, אם אתה קם מתוך הרגשה זיפת???"

וזו בעצם הנעה שלילית.
אפשר לראות בחיים הרבה מקומות שבהם אנשים מונעים או מניעים אחרים מתוך הינע שלילי. מכירים משפטים כגון:
"המצב במשק חרא! קשה לחפש עבודה חדשה!" או "אני כבר מבוגרת מכדי לחפש מישהו חדש" ?
ואני מאמין שאם תחשבו מעט, תמצאו עוד הרבה פחדים שמניעים אתכם.

לעומת זאת יש גם הנעה חיובית – הנעה חיובית היא דבר שמושך אותנו אליו.
בדוגמה הקודמת – ההרגשה החיובית הייתה הנעה חיובית.
דוגמאות נוספות הן: "אם תגמור את האוכל תקבל גלידה", "אם תהיה ילד טוב, נלך ללונה פארק"
"אם אני אצליח למכור, יהיה לי בונוס שמן בסוף החודש", "כשאני אגמור את הפרוייקט אני ארגיש נפלא"
וכו´ וכו´ וכו´.

אם כך מה זה מערכת הינע סילונית?
מנוע סילון עובד ע"י משיכה של אוויר פנימה, והוצאה של אוויר מאחור.
כלומר יש לו משהו שמושך אותו ומשהו שדוחף אותו.

וכך כאשר בונים מערכת הינע סילונית, יש לבחור
א. ממה אנו רוצים להתרחק
ב. למה אנו רוצים להימשך.

עכשיו, אחרי שזיהינו ממה אנו רוצים להמנע/ממה אנו רוצים להתרחק, ולמה אנו רוצים להגיע/למה אנו רוצים להימשך.

אנו יכולים לשחק עם תתי-האופנויות של שני הגורמים הללו ולשים אותם בהגדרות הנכונות.
אך לא מספיק שאנו עושים זאת עבור נניח פרוייקט שלם.

כי כמו שמנוע סילוני צריך דלק, כך גם אנו צריכים.
ולכן כדאי לבנות את מערכת ההינע הסילוני הזה, גם על כל שלב ושלב לאורך הדרך.
מה זאת אומרת?

אם נניח אני רוצה לכתוב ספר.
אני בונה לי מערכת הינע סילונית אשר אני נדחף מחוסר פרנסה, רעב וכד´ ונמשך אל ספר כתוב, פרסום ופרנסה.
ואז אני בונה את השלבים לכתיבת הספר.
נניח פירקתי לי את העשיה ל 20 שלבים, בתוכם נמצאים השלבים של כל פרק, והעשיות לפרסום ולהוצאה לאור. (כדאי לקרוא על פירוק של מטרה לשלבי עשיה ומטרות ביניים)
ואז אני מפעיל את מערכת ההינע הסילוני על כל שלב ושלב.
כך שבסוף כל שלב אני ארגיש נפלא!!! ויהיה לי חשק להמשיך לשלב הבא!

בעניין הזה,
אזהרה קטנה למטפלים ומנחים:
כאשר מלמדים ובונים לאנשים מערכת הינע סילונית יש לדאוג שגם בונים מערכת קבלת החלטות בריאה
שלא יווצר מצב שאדם תהיה לו בנויה מערכת הינע סילונית ויקבל החלטה גרועה כגון להתאבד או לרצוח מישהו או לגנוב וכד´ והוא פשוט ילך ויעשה זאת, ועוד ירגיש טוב עם זה.

קדימה הצלוחס.

מיקי

——————————————————————————–

מיקי ברקל,
"לשם שינוי – הצלחה במחשבה תחילה"
תהליכי אימון והנחיה להשגיות ומצוינות בעסקים ובחייםבשיטת ה NLP.
www.forachange.co.il  נייד: 052-4442133  מייל:mickey@forachange.co.il
© ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר ישאר שלם כולל הקרדיט לכותב המקורי בסוף המאמר – ושיהיה בהצלחה.

אנשים שנהנו מהמאמר הזה קראו גם את הפוסטים הבאים:

Comments

comments

תגובה אחת על פיתוח מנוע הינע סילוני ליצירת מוטיבציה

  1. מאת אורלי כהן‏:

    נהנית מהמאמרים והחופש לצטט, נפלא.
    המשך כך
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *