אם נחשוב על זה לרגע, אפשר להתייחס לעבודת ה-IEMT כמו לתהליך דיקור סיני – לנפש, אקופונקטורה לנפש.
בטיפולי אקופונקטורה המדקר משתמש במספר כלים ומיומנויות כדי לאבחן באילו נקודות על המרידיאנים (קווים אנרגטיים בגוף) עליו ליצור גירוי, ע"י הכנסה של מחט סינית דקיקה. כך הוא משחרר ומאזן את זרימת אנרגיית החיים (צ'י) בגוף, ומאזן ועוזר להרבה מכאובים פזיולוגיים.
ב-IEMT המטרה של המטפל היא להשתמש בכלים ובמיומנויות כדי לאבחן באילו נקודות ספציפיות במרידיאנים של הנפש כדאי לעשות התערבות, על מנת שהמטופל "ילמד את השיעור" וישתחרר מהאתגרים הרגשיים-נפשיים-התנהגותיים שלו.
המרידיאנים של הנפש:
כשמסתכלים במילון על המילה מרידיאן מקבלים שתי הגדרות:
1. קו אורך, קו דמיוני המנפתח על פני כדור הארץ מהקוטב הצפוני לקוטב הדרומי.
2. ערוץ אנרגיה – נתיב שבו זורמת אנרגיית החיים (צ'י) בגוף לאורכו ולרוחבו, על פי הרפואה הסינית.
בהסתמך על זה, אפשר להגדיר "מרידיאן נפש" כמסלול דמיוני ברצף הזמן/'מרחב מנטלי' של הפסיכולוגיה האישית של המטופל.
עבודת ה-IEMT מתבססת על שתי שאלות עיקריות:
1. מתי ואיפה האדם למד להרגיש כך?
2. מתי ואיפה האדם למד להיות כזה?
שתי השאלות הללו, כשנשאלות נכון, מגלות 'הטבעות רגשיות' ו-'הטבעות זהות' בהתאמה.
אפשר להתייחס לתשובות שנקבל כ-'נקודות ההתחלה' על מרידיאני הנפש, האירוע שבו האדם למד להרגיש כפי שהוא מרגיש היום או האירוע שבו האדם למד להיות כפי שהוא היום.
נקודות ההתחלה הללו, הן נקודות ההתחלה של מרידיאני הנפש (מרידיאני נפש רגשיים, מרידיאני נפש זהותיים בהתאמה).
המרידיאן רץ דרך כל האירועים בחייו של המטופל שבהם אותה הטבעה מהדהדת ועד ל-'נקודת היום' – זוהי הנקודה שבה המטופל נמצא, ודרכה אנו נכנסים לעבודת התערבות על המרידיאן.
והוא ממשיך עד 'נקודת העתיד' אשר משתנה בהתאם לשינויים שנוצרים על הנקודות השונות האחרות, על מרידיאן הנפש.
עבודת מטפלת ה-IEMT היא לזהות את 'נקודות היום' (בעזרת המיומנויות שלמדה בהכשרה) כדי להיכנס דרכן לעבודה (יצירת התערבות בעזרת כלי עבודה שונים) ואז דרך עבודת ההתערבות של מטפלת ה-IEMT באותן הטבעות – 'נקודות ההתחלה' יווצר שינוי שיאפשר למטופלים ללמוד את השיעור:
ללמוד את השיעור:
הרבה פעמים כשאנשים מגיעים אלי לסדנאות, לקליניקה או להכשרות, אני מדבר על הרעיון של "ללמוד את השיעור" (בעוד שיש אנשים שיתייחסו לרעיון הזה כמשהו רוחני, אני מתייחס אליו לגמרי כמטאפורה)
הרעיון שעומד מאחורי האמירה: "ללמוד את השיעור" אומר: בחיים האלו יש לנו שיעורים ללמוד, אבל בגלל שאנו לא לומדים את השיעורים שלנו כשהם מופיעים, אנחנו משחזרים חוויות חיים שונות, שוב ושוב ושוב. לדוגמה אדם שמייצר לעצמו מערכות יחסים דומות, או מושך לחייו את אותו סוג של אנשים. וכשאנו לא לומדים את השיעור, השיעור מגיע יותר חזק ויותר כואב, כשאדם "לומד את השיעור", נוצר שינוי בתפיסתו ותגובתו למציאות חייו – וכך החיים שלו משתנים בהתאמה.
יש את הפתגם: "כשהתלמיד מוכן, המורה מגיע" – אני לא מאמין בו, אני אומר את זה אחרת כבר מעל 16 שנים, אני אומר: "השיעור תמיד שם, כשהתלמיד מוכן הוא רואה אותו" ואני גם בדרך כלל מוסיף: "התפקיד שלי הוא להכין את התלמיד"
אז אם נחזור לדימוי ה-IEMT כטיפול אקופונקטורה לנפש.
האדם לא יכול ללמוד את השיעור, קשה לו, מאתגר אותו, כי לרוב או שאין לו פניות רגשית בכלל, או שיש לו איזשהו צל, או חלק צעיר שעוד לא התבגר.
בעבודת ה-IEMT, אנו נזהה בעזרת המיומנויות שלנו את 'נקודת הכניסה' לעבודה, ואז בעזרת הכלים השונים – נאבחן דרכה על איזה מרידיאן נפשי עלינו לעבוד: רגשי או זהותי, ואז נעשה התערבות עם עבודת התערבות ספציפית (לפעמים נשתמש תנועות-עיניים ולפעמים בכלים אחרים שיש לנו)
וכך – אם נעשה עבודת התערבות על מרידיאן נפשי של רגש, נוכל לשחרר את האנרגיות הכלואות בנקודת ההתחלה (הטבעה רגשית). דבר שיהפוך אירועים משמעותיים הטעונים רגשית, ישתחררו ויהפכו להיות עוד זיכרון היסטורי-ביוגרפי, ולמטופל תהיה למידה פוסט-טראומתית מאותו אירוע. והדבר הזה בתורו, יאפשר פניות רגשית ונפשית למטופל "ללמוד את השיעור" ולצמוח ממנו.
ואם נעשה עבודת התערבות על מרידיאן נפשי של הזהות, נוכל לבגר את אותם החלקים שעוד לא התבגרו (הטבעת זהות), ולאפשר למטופל להתבונן על אותו אירוע מתוך המשקפיים שלו כבוגר, דבר שיוביל אותו לקבל תובנות חדשות על האירוע, וללמוד את השיעור שלו בהקשר הזה גם כן.
לסיכום
התייחסות ל-IEMT לא כאל שיטה לטיפול בעזרת תנועות עיניים, שזה כמו להתייחס לסימפוניה החמישית של בטהובן כאל נגינת תווים על כינור. אלא כשיטת טיפול מקיפה, שעובדת כמו אקופונקטורה לנפש – תאפשר לנו שני דברים:
א. הסבר מקיף יותר למטופלים על מה בדיוק אנו עושים איתם
ב. מסגרת עבודה נרחבת יותר, לעבודתנו עם מטופלים בקליניקה בעזרת IEMT
מה דעתכם על הרעיון הזה?
קדימה הצלוח'ס
מיקי ברקל
גלי כהן
3 מרץ 2024רעיון מצויין ובכלל למרות שלמדתי את השיטה לפני כמה שנים, כל פעם אתה מביא עוד זווית ועוד הסתכלות ומעשיר אותנו במאגר הבלתי נגמר של ידע שאתה מייצר.
תודה ממש 🙏
מיקי ברקל
3 מרץ 2024תודה תודה 🙂