המסע בן חמשת השלבים לשינוי לפי הפסיכו-מטפוריקה

המסע בן חמשת השלבים לשינוי לפי הפסיכו-מטפוריקה

להכיר את חמשת שלבי השינוי בתהליכי פסיכו-מטפוריקה :

בתהליכי השינוי וההתפתחות בפסיכו-מטפוריקה אנו עוברים דרך חמישה שלבים, כאשר לכל שלב יש את התפקיד הספציפי שלו.המסע בן חמשת השלבים לשינוי לפי הפסיכו-מטפוריקה

  1. הכניסה למרחב העולם המטפורי
  2. פיתוח הערנות לעולם מטפורי ולסמלים השונים מסביב
  3. חקירה ומיפוי של הקשרים ומערכות היחסים בעולם המטפורי
  4. התמרה והשתנות
  5. התבגרות המטפורה וחזרה לעולם הנרטיב

להבדיל מתהליכים ממוקדי לקוח, התהליך הפסיכו-מטפורי הנו ממוקד מטפורה, כאשר נוצר טריאלוג בין המנחה, המונחה והמטפורה…

שלב 1 – הכניסה למרחבי העולם המטפורי

בשלב הראשון, בעוד המונחה נמצא בעולם הנרטיבי, בעולם ההכרתי הרגיל.
בעולם הזה הוא מספר על הבעיות שיש לו, על מה שקורה לו ועל מה הוא רוצה להשיג בזכות התהליך.
המנחה שואל שאלות מדויקות ומכוונות שנועדו לעזור למונחה להרגיש בנוח, ולהתרגל למבנה המיוחד של השאלות. כך המנחה עוזר ללקוח לפתח קצת יותר את המטרות שלו.
מצד שני, השלב הזה מאפשר למנחה להבחין עד כמה המונחה ערני ומודע.
המנחה יכול לשים לב למטפורות גלויות וסמויות שחוזרות על עצמן.
איך שפת הגוף של המונחה מעבירה מסרים ומטאפורות.
ולכוון את המונחה עד לרגע המתאים לכניסה למרחבי העולם המטפורי.

ברגע הנכון, שכחלק מתהליך הכשרת המנחה הפסיכו-מטפורי, לומד המנחה לזהותו על פי השפה של המונחה, שפת הגוף שלו, המבט והלך הרוח הכללי שואל המנחה שאלת כניסה למרחבי העולם המטפורי ועובר לשלב שני.

שלב 2 – פיתוח הערנות לעולם המטפורי ולסמלים השונים

“על העולם המטפורי לתפוס צורה לפני שאפשר לשנות את צורתו” אומרים פני טומפקינס וג’יימס לאוולי, בספרם “Metaphors in Mind” .

ברגע שהמונחה נכנס למרחבי העולם המטפורי שלו (בשלב הראשון) זה כמו לצעוד לתוך אזור חשוך שלא רואים את קצותיו. כל מה שרואים זה אזור קטן מואר.
בשלב הזה, דרך התשאול המיוחד של שאלות נקיות – Clean Language Questions, מתחיל המונחה לפתח את הערנות שלו לסמלים נוספים שנמצאים מסביבו.
וכך לאט לאט האזור החשוך מתחיל להתבהר. ובד בבד המונחה מתחיל לזהות יותר ויותר את המבנה של העולם המטפורי שלו.
לאט לאט סמלים נוספים מתחילים להגיח מתוך החשיכה אל האור, סמלים שמתקשרים בצורה ישירה או עקיפה לעולמו הנרטיבי (הרגיל, ההכרתי) של המונחה…

כך מתחיל להיווצר העולם המטפורי ותהליך הגילוי מתחיל. כמו מגלה ארצות שכרגע נחת על יבשת חדשה או אסטרונאוט שזו פעם ראשונה שלו על כוכב חדש.
מתחיל המונחה לטייל ולמפות את העולם המטפורי שלו. וכך גם סמלים של משאבים מתחילים להופיע – סמלים שאח”כ ישמשו כחלק מתהליך הטרנספורמציה של הסמל הראשי, המטאפורה של הבעיה..

תפקיד המנחה בשלב הזה הוא לשאול את השאלות המיוחדות לשלב שני. השאלות שעוזרות למונחה להתחיל ולמפות את העולם המטפורי שלו.
ככל שיותר סמלים ומבנים מתחילים להופיע, המונחה מקבל יותר ויותר מידע על עולמו הפנימי. המנחה, אשר נמצא ב’ענווה טיפולית’, יכול רק להשתומם וליהנות מהתגובות הרגשיות של המונחה לגילויים שלו.
ובעוד המנחה, שלרוב לא באמת מבין את המטפורות, עליו לפתח ענווה גדולה שאכן התהליך מתקדם ושיש התפתחות היוצרת מרחב מאפשר למונחה להמשיך ולפתח את הערנות לעולמו המטפורי (העולם של תת-המודע שלו).

על מנת לשמר את אותה ענווה של המנחה, ולהשאיר את האגו והדעות שלנו כמנחים מחוץ לתמונה – בתהליך הפסיכו-מטפורי ישנם מספר שאלות בעלות תחביר מובנה, הנקראות שאלות נקיות, כי הן נקיות מהנחות מוקדמות ודעות של המנחה בכל הסיפור הזה.

השאלות הללו מאפשרות מרחב נקי מדעות קדומות, רעיונות, אמונות, “הבנות” והאגו של המנחה – מרחב המאפשר למונחה אכן לגלות את עולמו הפנימי ולהתחיל לייצר דיאלוג בין ההכרה לבין תת-המודע.

בשלב הזה מתחילים גם להגלות הקשרים והמבנה של מערכות היחסים בין הסמלים השונים במרחב המטפורי ואז עוברים אל השלב הבא:

שלב 3. חקירה ומיפוי של הקשרים ומערכות היחסים בעולם המטפורי

בשלב הזה מתחיל המונחה לגלות את הקשרים ומערכות היחסים שבין הסמלים השונים וכל המידע שהוא אסף בשלב השני ולאט לאט מתחילות להגיח תבניות.

תבניות אלו הנן בעצם מבנים החוזרים על עצמם לאורכם ורוחבם של הזמן, המרחב והסמלים השונים..  בתבניות אלו יכול בעצם המונחה לגלות את המקומות התקועים, המלכודות, האוטומטים הלא אפקטיביים וכד…

אלו הן התבניות של התבניות, או המבנה של המבנה שכמו מבנה פרקטלי חוזר על עצמו – גם בעולמו הפנימי של הלקוח, וגם בעולמו הנרטיבי (הרגיל, ההכרתי)

עכשיו מתחילה להתגלות הלוגיקה הפנימית של העולם המטפורי, והמנחה נמצא כאן כדי לאפשר דרך השאלות המיוחדות לשלב הזה את הגילוי של כל הקשרים והתבניות מצד אחד ומצד שני את הקישורים והמשמעויות שהמונחה מפיק מתוך תהליך המיפוי והגילוי..

בשלב הזה המטפורה עשויה להשתנות באופן ספונטני, כמו כן זה יכול לקרות גם בשלב השני.. כשזה קורה – יש לעבור לשלב החמישי לאפשור ויצירת התנאים להתבגרותה של המטפורה החדשה… אם זה לא קורה עוברים לשלב הבא.

שלב 4 – התמרה והשתנות:

מכיוון שהשלבים מצטברים ונאספים אחד אחרי השני, כאשר בשלב הראשון המונחה מתחיל את מסעו לתוך העולם המטפורי. בשלב השני הוא מתחיל לתת שמות ולזהות את הסמלים השונים שמרכיבים את עולמו הפנימי ומתחיל לגלות את הקשרים הפנימיים של הסמלים. בשלב השלישי מתחילים לגלות את הלוגיקה הפנימית של העולם המטפורי והתבניות החוזרות על עצמן בין הסמלים השונים לאורך זמן, מרחב ומטפורה. ועכשיו הגיע הזמן להתחיל ליצור את התנאים ליצירת שינוי והתמרה – טרנספורמציה של המטפורה.

דרך תשאול מיוחד לשלב הזה מתחיל המונחה למפות את המבנה הכוללני של העולם המטפורי שלו בהקשר הספציפי של הבעיה שעמה הוא בא ומתחיל להתרחב אל מעבר אליה – כך שמתוך עבודת המיפוי והגילוי הללו מתחיל להיווצר השינוי וההתפתחות של המטפורה.

תהליך השינוי הפנימי שנוצר כאילו מעצמו, ומאפשר את הטרנספורמציה של המטפורה של הבעיה, נוצר מתוך המרחב המאפשר שיוצר המנחה בתהליך ההנחיה – ללא התערבות של גורמי חוץ (אגו, דעות, דעות קדומות, “הבנות”, ידע וכד של המנחה) כך שתהליך השינוי הינו רגע יצירה מופלא – שבו המטפורה מתמירה את עצמה למשהו חדש, משהו שונה, משהו מעצים…

בעיני זהו רגע מקודש, זהו רגע שבו אנו כמנחים זוכים בזכות לראות את הבריאה, כמו לראות את הזחל ההופך לפרפר מתוך התהליכים של עצמו בתוך הגולם שלו, אנו זוכים לראות את המטפורה יוצרת ומשנה את עצמה ובכך בוראת עולם מטפורי חדש, שונה, מעצים ומחזק.

בדרך כלל בשלב הזה המונחה חווה רגשות של הזדככות, רגעי WOW, נפילת אסימונים ועוד מטפורות המתארות את ההתפכחות וההכרה בשינוי הפנימי שנוצר – זהו אכן רגע מופלא ומרגש.

וזהו הזמן לעבור לשלב חמש ולהתחיל את תהליך ההתבגרות של המטפורה.

שלב 5 – התבגרות המטפורה:

מטפורה שעברה שינוי מתחילה לייצר שינויים בכל הסמלים והקשרים ביניהם במהלך התבגרותה, בדיוק כמו אחרי שהגולם הפך לפרפר, הפרפר מתחיל ללמוד כיצד לעוף, ומתחיל לעוף לכל מני מקומות שאליהם הוא בוחר לעוף.. כך המטפורה מתחילה ליצור שינויים והתמרות בכל מערכות הסמלים והמטפורות עד לשינוי הנוף המטפורי – ומתוך כך שינוי איזומורפי בחייו והתנהגויותיו של המונחה.

לפעמים תהליך ההתבגרות אינו חלק ורציף והמונחה נתקל בשלב הזה בקונפליקט, דילמה, מבוי סתום או פרדוקס שהיו סמויים עד כה, אשר עוצרים את תהליך התבגרות המטפורה. בשלב הזה חוזרים בחזרה לשלבים שניים ושלוש ועוברים דרכם שוב הפעם דרך ההקשר החדש, עד שמגיעים לשלב ההתבגרות מחדש – הפעם שונים לחלוטין.

ועל פי רוב, תהליך התבגרות המטפורה הנו חלק ורציף וכל המרחב המטפורי שמופה ונגלה בהקשר הרלוונטי מתחיל להשתנות ולהתפתח גם כן.  ובסוף השלב הזה חוזר בחזרה המונחה אל הנרטיב שלו (הסיפור הרגיל, ההכרתי שלו) אבל עם תובנות חדשות, התנהגויות חדשות, נושאים מהעבר שהוא לא סגר – סגורים, ושינוי כללי בחייו.

רמת השינוי בעולם הנרטיב (ההכרה הרגילה) תלויה בשלושה גורמים במהלך שלב התבגרות המטפורה:

זמן – ככל שהשינוי במרחב המטפורי הנו לאורך זמן ארוך יותר – השינוי בעולם הנרטיב יהיה מהיר יותר.

מרחב – ככל שיהיה שינוי באזור נרחב יותר של המרחב המטפורי – כך שיעור השינוי בעולם הנרטיב יהיה גדול יותר.

רמה –  ככל שהשינוי יהיה ברמת ארגון פנימית גבוהה יותר, כך השינוי בעולם הנרטיב יהיה משמעותי יותר ומוכלל יותר לאורך ורוחב חייו.

סיום המסע

חשוב לציין כי בעוד התהליך הפסיכו-מטפורי מובנה מאוד אם מבחינת השימוש ברכות, באינטונציות, בשפת הגוף ובתשאול המדויק – כל מנחה מפתח את האינטואציות האישיות שלו ונותן מעט מהגוון האישי שלו לתוך התהליך – לרוב המנחה עובר תהליך התפתחותי מקביל לתהליך שעובר המונחה שלו – שכן כל טיול בעולם תורם, מרחיב ומעשיר את עולמנו הפנימי – כל שכן, טיול בעולמו הפנימי של אדם אחר – במרחבי העולם המטפורי שלו – יתרום, ירחיב ויעשיר את עולמנו הפנימי.

קדימה הצלוח’ס
מיקי

הכשרת מטפלי פסיכו-מטפוריקה

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. תודה על המאמר המקצועי

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
השאירו מספר טלפון ונציג שלנו יחזור אליכם



×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…