7 סימנים שגדלתם עם הורים עם התנהגויות מרעילות

כדי לנוע בקלילות בחיים האלה, כדאי שהמטען הרגשי שאנו סוחבים יהיה קל עד כמה שניתן.
כשאנו סוחבים איתנו מטען רגשי כבד מהעבר, אנו מקשים על עצמנו להתמודד ביתר קלות עם ההוה ויוצרים לעצמנו (וגם לילדנו) קושי גדול יותר בהשגת העתיד הרצוי לנו.

המטען הרגשי שאנו סוחבים לרוב נוצר מתוך הסיטואציות שעברנו בילדותנו. כמובן שאם היה לנו אירוע טראומתי בעבר, אז על אחת כמה וכמה. יחד עם זאת, במאמר הזה אני לא אדבר על אירועים טראומטיים אלא על החיים הנורמטיביים, הרגילים (לכאורה) שעברנו. ויתרה מכך, יש מצב שלהורים שלנו היה משקל גדול ביצירת המטען הרגשי הזה שאנו סוחבים.

אז להלן 7 סימנים שמעידים על כך שגדלתם אצל הורים עם כוונות טובות (אולי) אבל התנהגויות בעייתיות. (ב1989 כתב סוזן פורווארד ספר שנקרא הורים רעילים – Toxic Parents) וזה גורם לי גם לחשוב על ההורות שלי.
אז יש לכם כאן לא רק הזדמנות לזהות באם אתם גדלתם אצל הורים עם התנהגות רעילה, אלא האם גם לכם כהורים יש התנהגויות כאלה לילדים שלכם (זה כבונוס)

חשוב מאוד לציין שמקריאת המאמר ובכלל זה הכותרת שלו –עלול להיווצר דיסוננס פנימי אצל חלק מהקוראים, ואולי אפילו רגשות אשמה. חשוב מאוד לדעת שרגשות אשמה אלו והדיסוננס הם תוצר של לכאורה התנגשות בין שני רעיונות – מצד אחד ההורים אוהבים אותי מצד שני יש להם התנהגויות מרעילות שפגעו בי.

כהורה, אני יכול לומר לכם שבעודי מאוד מאוד אוהב את הילדים שלי, אני גם ער הרבה פעמים להתנהגויות הבעייתיות שלי כהורה, וגם לא תמיד אני יכול לשנות אותן או להתאים אותן – אני בן אנוש וככזה אני גם טועה הרבה פעמים – אבל בזכות זה שאני אנושי יש לי את היכולת לזהות, להתנצל, ולשנות.

מטרת המאמר הזה איננה להביא לחיץ, כעס או הטלת אשמה בהורים שלנו אלא להיפך – מטרת המאמר היא לתת לנו, לכל אחד מאתנו, את היכולת לזהות את המקומות שבהם אנחנו פועלים בצורה בעייתית – ולקחת אחריות על החיים והרגשות שלנו – ולעשות שם שינוי!

משחק מילים יפה שראיתי על המילה אחריות בעברית אומר: אחר(ה)יות – זה אחר – היות, להיות אחרת. באנגלית אפשר לפרק את המילה אחריות Responsibility – למילים: Response-Ability – היכולת להגיב, ובעניין הזה – להגיב שונה. לא באוטומט. וזו בעיני אחריות באמת.

אז אחרי ההקדמה הזו, בואו נצא לדרך ונלמד לזהות את 7 הסימנים לכך שגדלנו עם הורים בעלי התנהגויות מרעילות. ואנו סוחבים עמנו מטען רגשי מיותר, אשר מקשה עלינו את המסע של החיים:

אבחנו את עצמכם, ואם זיהיתם שאכן אתם סוחבים מטען רגשי מיותר – אני ממליץ לפנות לבעלי מקצוע, או אפילו אלי לתהליך, בהקדם, על מנת לשחרר את המטען הזה.

או להצטרף לסדנת ה “3DAYS – מגשימי החלומות” 

1. יש לך קושי ביצירת אמון במערכות יחסים

באופן עקרוני, כילדים אנו בדרך כלל מפנימים את הדוגמה שיש לנו בבית למערכות יחסים, נכון שיש דוגמאות נוספות, וזה לא דבר מוחלט וסופי. יחד עם זאת, הנטייה של רוב בני האדם היא לדגום את החיים בבית ל – “ככה נראות מערכות יחסים”.
עכשיו, אם במערכת היחסים בבית, עם ההורים, אלו שאמורים לתמוך בנו, אלו שאנו אמורים לסמוך עליהם לחלוטין (בטח ובטח בשנים הראשונות לחיינו) היו התנהגויות שמהן חווינו פגיעה. פגיעה שאליה מלוות תחושות של חוסר אמון, כאב, פחד וכד..
תת-המודע שלנו יצר “הטבעה רגשית” של האירועים הללו. (הטבעה רגשית = זיכרון עם מטען רגשי שלילי) ובמשך השנים פיתחנו בצורה לא מודעת סדרה של הרגלים והתנהגויות (ויש יאמרו אופי)שמטרתם להימנע מלהרגיש את אותו הרגש שוב. אני קורא להרגלים הללו – דפוסי פיצוי התנהגותיים.

דבר זה יוצר התנהגויות ‘חבלה-עצמית’ אשר דרכן אנו פוגעים לעצמנו במערכות היחסים, התנהגויות כגון: תלותיות מוגזמת, חוסר אמון, יצירת מערכות יחסים עם אנשים הלא נכונים, חשדנות, נבואות על בגידה שמגשימות את עצמן ועוד.

2. יש לך קושי רב בקבלת דחיה או כישלון

קושי בקבלת דחיה או כישלון בדרך כלל מעיד על אדם אשר זקוק לאישורים חיצוניים, וזה מעיד בתורו על ערך עצמי נמוך. אם לא עשינו עבודה עם מטפל או מנחה מקצועי במהלך בגרותינו, הערך העצמי שלנו נבנה בהיותנו ילדים מהאופן שבו ההורים שלנו התייחסו אלינו. עד כמה הם פירגנו לנו. ובעיקר איך הם (ולפעמים גם הסביבה) פעלו כאשר כשלנו במבחן או בעשיה כלשהי.

הורים שהגיבו לפי העיקרון הבעייתי של: “מבחן התוצאה הוא המבחן הקובע” – יצרו אצל הילד שלהם חיבור (לא אמיתי) בין הערך העצמי שלו כאדם ובין הערך של העשיה שהוא עשה בדרך אל התוצאה.

מכיוון שהתוצאה מעידה אך ורק על הדרך שעשינו אל התוצאה, ובכך נותנת לנו משוב לתיקונים שעלינו לעשות בדרך (בפעולות) החיבור בין התוצאה (השלילית וגם החיובית) אל מי שאנחנו, אל הזהות שלנו. משפיעה באופן ישיר על תפיסת הערך העצמית שלנו.

וזה פוגע באופן ישיר בערך העצמי ובא לידי ביטוי בצורך שלנו כבני אדם באישורים חיצוניים, או מצד שני בדפוס פיצוי הופכי של דחיית פירגונים ומילים טובות והתמקדות על כל מה ש”לא היה טוב”. ערך עצמי נמוך, חוסר בעמוד שדרה, פחד מקבלת החלטות ועוד

ההתנהגויות הללו, והצורך הפנימי באישורים חיצוניים (גם אם אנו לא מודים בכך) מערימים עלינו קשיים במסע החיים שלנו, בדרך להגשמת החלומות שלנו.

3. יש לך תגובות קיצוניות אוטומטיות שבדיעבד מפתיעות או מאכזבות אותך

בדרך כלל תגובות מוקצנות אוטומטיות, הינן תגובות שנלמדו בילדות, לרוב מההורים או מאנשים אחרים שאנו הערכנו כילדים. התגובות הקיצוניות הללו לרוב גם לא תואמות את הגישה שלך או התפיסה העצמית שלך ויוצרות אצלך רגשות אשם ולפעמים גם בושה.

דרכי הביטוי של כעס, עצב, אכזבה וכד שהינן לפעמים מכוונות אל האדם הלא נכון או שבאות בצורה מוגזמת ולעיתים אף חסרת פרופורציה ואולי גם לא הגיונית, עשויות להעיד על מספר דברים:
א. דגמנו התנהגות דומה מההורים שלנו (או אנשים שהערכנו כילדים)
ב. אף אחד לא לימד אותנו כיצד להגיב בצורה בוגרת, אסרטיבית, תואמת מציאות – בתקופה שבה גדלנו ועיצבנו את האישיות שלנו
ג. התקפה כהגנה – הדרך היחידה שיש לנו להגיב לאירוע שמעורר אצלנו תחושת סכנה שאנו עלולים להרגיש רגש (שנוצר בהטבעה רגשית) שאנו שנים דוחקים אותו הצידה ולא מעוניינים לגעת בו. כי אנו מפחדים שנתפרק עם ניגע בו.
התגובות הללו יוצרות בדרך כלל רגשות אשמה, בושה ולפעמים גם תסכול רב שמונעים מאיתנו לשנות את זה.
ככל שיש לנו את החוויות הללו יותר, כך אנו מעמיסים על עצמנו עוד רגשות שליליים, בנוסף לקשיים הרגילים של החיים.

4. יש לך נטייה לשים את הצרכים הרגשיים שלך אחרונים

אם יש לך את הנטייה לשים את הכאב והפגיעות שלך בצד, מכל מני סיבות. או את הצרכים הרגשיים שלך בעדיפות אחרונה. זה עשוי להעיד על כך שבתקופת ההתפתחות הראשונה שלך, בבית, גדלת עם הורים בעלי תקשורת אגרסיבית, מניפולטיבית או הרסנית בדרך אחרת. ששמו את הרגשות שלהם קודם. לא נתנו לגיטימציה לרגשות שלך. לא הכירו בהם, לא נתנו להם מקום.

דוגמאות כגון: הילד בוכה וההורה אומר לו: “מה אתה בוכה, זה לא נושא לבכי בכלל” – תגובה כזו בעצם יוצרת ביטול של התגובה הרגשית של הילד, ומתוך זה גם הרבה פעמים ביטול של ה”עצמי” של הילד. במקום להכיר בתגובה הרגשית של הילד, לתת לה מקום, להכיל אותה וללמדו מה ניתן לעשות אחרת, איך ניתן להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלו.

סיכוי גבוה גם שההחלטות הרגשיות שלך מונעות ממחשבות כגון: “מה הם יחשבו” או “איך הם יגיבו” ולא מתוך “מה אני צריך”.

כך שנוצר מצב שכעסים, אכזבות, כאב ופגיעות שלך נדחקים על פי רוב הצידה. במקרים אחדים זה מתפרץ במקומות הלא נכונים ועל האנשים הלא נכונים ובמקרים אחרים כשזה מתפרץ על האנשים הנכונים זה עלול להיות לא פרופורציונלי או שהתגובה שלהם תהיה קיצונית מלווה באכזבה, מכיוון שהם התרגלו למבנה התנהגותי ספציפי מכם, וברגע שאתם מתפוצצים, הם לא מבינים למה – ומאשימים אתכם בהתנהגות בעייתית.

5. יש לך תחושה של נתק עם עצמך

תחושות של כעס עצמי, נתק עצמי, אכזבה עצמית ואפילו שנאה עצמית עשויות לנבוע מתוך הטבעות זהות (= אירועים רגשיים שבהם זהות עצמית מסוימת הוטבעה על גיל מסוים ולכאורה הפסיקה להתפתח. אך מפני שבשפה היומיומית זה מאוד מבלבל אנשים לא ערים לזה.

כשאדם אומר: “אני כועס על עצמי”. יש אשליה שהאדם (נאמר בן 34, כועס על עצמו בן ה 34)
אבל יכול מאוד להיות (ומניסיון של עבודה עם לא מעט אנשים רואים את זה) שיש לנו יותר מדמות אחת בתת-המודע: יכול להיות שה-“אני” שכועס, הוא דמות בת הגיל המקורי (נאמר 34 כמו בדוגמה) אבל ה”עצמי” שעליו כועסים, הוא דמות בת 14 שעברה אירוע רגשי כלשהו ולא הגיבה כפי שאנו חושבים שהיה עלינו להגיב. הכעס הזה נמשך שנים, רק שרמת תת-המודע זה כעס על זהות בת 14. שנשארה שם, באירוע ההוא.

במקרים רבים זהו עלול להיות גם ביטוי של ההכזבה או הכעס של ההורה כלפי הילד – ובן ה34 רק נושא עימו את הכעס הזה, כמטען רגשי שלילי, אשר מעמיס עליו.

רגשות של כעס עצמי, נתק עצמי, אכזבה, אשמה ואפילו שנאה עצמית – מובילות בדרך כלל להתנהגויות הרסניות אשר מקשות עלינו להגשים את החלומות שלנו. תוקעות אותנו במקום ומוכיחות לנו שוב ושוב למה להמשיך לכעוס על עצמנו. בזבוז אנרגיה מטורף, שבמקום להשקיע אותו בהגשמת החלומות שלנו, אנו משקיעים בהרס עצמי והתנהגויות מחבלות.

6. יש לך קול ביקורתי קיצוני במיוחד

יש שני סוגים של קול ביקורתי קיצוני – הקול האישי והקול של אחד ההורים.
במקרה של קול ביקורתי קיצוני שנשמע כמו הקול שלך, זה בדרך כלל מעיד על ערך עצמי נמוך, שלרוב נובע מחוסר תמיכה או גיבוי בתקופת הילדות. כשילד חווה הרבה כשלונות ואין מי שיתמוך בו שם, יכוון את תשומת ליבו לדברים החיוביים, יחזק את תחושת הערך העצמית של הילד – הוא הופך למבוגר עם ערך עצמי נמוך, אשר בא הרבה פעמים לידי ביטוי ע”י קול ביקורתי קיצוני.

במקרה של קול ביקורתי שנשמע כמו אחד ההורים שיורד ומבקר את האדם, זוהי הטבעה זהות של האופן שבו אחד ההורים פעל עם הילד, הגיב אליו, דיבר איתו. לפעמים הורים שיש להם ציפיות גבוהות מדי מראים לילד תגובות של אכזבה מהילד, דבר שפוגע גם בדימוי וגם בערך העצמי – וכשההורה מוסיף גם דברי ביקורת לרוב, במקום דברי שבח. הבוגר מחזיק שנים אחרי, את הקול הביקורתי קיצוני של ההורה.

הדבר גם יוצר אמונות מגבילות בסגנון של: אני לא טוב מספיק, אני אפס, אני כישלון, אני לוזר וכד..
אשר בתורן יוצרות התנהגויות מחבלות והרסניות.

7. יש לך נטייה להצדיק את ההתנהגויות של ההורים שלך

הרבה פעמים ילדים רגילים לאופן שבו ההורים שלהם מתנהגים עימם, למרות שיכול מאוד להיות שההתנהגות של ההורים איננה ראויה, יכול להיות שהם תוקפניים – ובכך יוצרים סביבה לא הכי בטוחה, יכול להיות שהם מבזים, ואפילו מתעללים מילולית או פיזית. יש לא מעט מקרים שבהם
שבגלל שהתרבות מלמדת שעלינו לאהוב את הורינו, שהדרך היחידה של הילד לסדר את הקונפליקט (הדיסוננס) בראש הוא פשוט לקבל ש”ככה זה”. או “ככה נראית אהבה” וכד.

אם יש לך את הנטייה להצדיק את ההורים על ההתנהגות שלהם: “אני הייתי ילד קשה”, “הייתי ילד בעייתי” וכד.. הרבה פעמים זה מעיד על רגשות אשם גדולים מאוד ו/או בושה.

אח”כ גם מחכים את ההתנהגויות הללו עם הילדים שלנו כהורים, ונבהלים ש”הפכנו להיות אמא או אבא שלנו” ויש גם על זה רגשות אשם.

ועל רגשות אשם והאופן שבו הם תוקעים לנו את החיים, אכתוב באחד המאמרים הבאים,

אז אם זיהית שיש לך את אחד או יותר הסממנים האלה, יש לך שתי אפשרויות – הראשונה היא להאשים את ההורים שלך, ולהשאר בתקיעות
או לעשות תהליך שיעזור לך לשחרר את כל המשקעים הללו של העבר.

בסדנת 3DAYs- מגשימי החלומות, כל החלק הראשון של הסדנה מוקדש במיוחד לשחרור של כל המטענים הרגשיים הללו. מכיוון שהדרך להגשמת החלומות שלנו, גם ככה לא תמיד קלה, יש לה את המהמורות שלה, את האתגרים, העליות והירידות.

ברגע שנשחרר את משקעי העבר, אשר מכבידים עלינו כמו שלשלאות עם משקולת 1 טון, ומאיטים אותנו הרבה פעמים עד כדי עצירה במקום, נוכל לנוע ביתר קלילות אל עבר החלומות שלנו.

לחיי ההצלחה והגשמת החלומות.
קדימה הצלוח’ס
מיקי ברקל

נ.ב

אשמח לקרוא את המחשבות שלכם בנושא,
דעתכם, הניסיון שלכם, והתובנות שלכם מהמאמר.

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
השאירו מספר טלפון ונציג שלנו יחזור אליכם



×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…