הנחות יסוד מאחורי NLP

מהן הנחות היסוד שעומדות מאחורי ה NLP.
(נאסף, תורגם ועובד לעברית ע”י מיקי ברקל)

הנחות אלו צמחו מתוך רעיונות ואמונות בסיסים של פרנץ פרלס, וירג´יניה סאטיר, מילטון אריקסון ומומחים נוספים.
רעיונות ואמונות אלו תומצטו לתוך משפטים קצרים אשר מהווים את הרוח מאחורי הנל”פ.
כשאלו הופכים למסגרת החשיבה היומיומית שלכם, אתם בהחלט נהנים ממשחק הנל”פ.

1. אין דבר כזה שנקרא כישלון, יש משוב. המשוב הוא רק מידע.

בבואנו לבחון את התוצאות שקיבלנו מעשיה כלשהי, אם התוצאות אינן מה שציפינו זהו בסך הכל משוב עבורינו לפעול אחרת, בדרך חדשה.
הגדרת הכישלון היא רק בראשנו – וכל התגובות שבאות בעקבות הגדרת כישלון בדרך כלל אינן מקדמות אותנו אלא מגבילות אותנו – תגובות כגון: פחד, דיכאון, כעס עצמי, הלקאה עצמית וכד´ אשר לעיתים קרובות נובעות מעצם זה ש”נכשלנו”.
לכן- רצוי להסתכל על התוצאה בדיוק כפי שהיא – תוצאה. ותו´ לא. ובתור תוצאה זהו בעצם משוב למה שעשינו.

אדיסון שרף 1000 חומרים לפני שמצא את הדרך לבנות את נורת הלהט. – מה היה קורה אילו אחרי 100 ניסיונות “נכשלים” הוא היה עוצר כי “הוא נכשל”?
לעומת זאת, כל ניסיון כזה היה בשבילו שיעור, וכך בעצם הוא גילה 1000 דרכים איך לא לבנות נורת להט.

2. המפה היא לא השטח, היא רק מפה – ייצוג סימבולי של השטח.

כלומר העולם הוא השטח. את השטח הזה מייצגים הסמלים שמרכיבים את העולם הפנימי שלי. ולכן במקום לבכות שדברים אינם “כפי שהם אמורים להיות” – עלי להיות מודע ולהגיב למה שקורה מסביבתי.
אם תמשיך לעשות את מה שתמיד עשית – תגיע תמיד רק לאן שהגעת.
אחד הדברים שניתן ללמוד מהנחת יסוד זו, זה שלמרות שאנו לא יכולים לשנות את מה שקורה בעולם מסביבנו – אנו בהחלט יכולים לשנות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם מסביבנו. אחרת אם אנו חוזרים על אותן התנהגויות/תגובות אנו לא תמיד מתקדמים. ולפעמים אנו יותר נתקעים במקום.
בגלל זה ברוב המקרים שבהם אדם אומר “כך תמיד פעלתי בעבר” זהו מתכון לתקיעות, כי העולם משתנה כל הזמן, ואין שום תופעה שחוזרת על עצמה בדיוק פעמיים.
וזה מוביל ישירות להנחת היסוד מספר 3.

3. אנו מגיבים בהתאם למפה שלנו של המציאות ולא למציאות עצמה.

כל אדם הוא אחר ושונה. במצב נתון, כל אדם יגיב אחרת לפי תוכן עולמו הפנימי ותפיסותיו.
הצירוף של 3 ו-2 יכולים לאפשר לנו לקבל כל אדם באמת שלו.
אדם הפועל באופן שונה ממני בסיטואציה מסויימת – זה בדרך כלל בגלל שהוא מפרש את הסיטואציה אחרת ממני.
כאשר אני יכול להכיל את האמת של האדם האחר באמת שלי, אני יכול להיות מספיק גמיש בשביל א. ללמוד דרכים חדשות להתנהג או להתבונן ב. לקבל אדם בדרכו ולהראות לו אפשרות לדרך אחרת.

4. הגורם הגמיש ביותר בתוך מערכת יהיה בעל השליטה הרבה ביותר במערכת.

כלומר, האדם שיש לו הכי הרבה אפשרויות בחירה כיצד להגיב בתוך סיטואציה/מצב נתון יהיה בעל הסיכוי הרב ביותר להשיג את התוצאות שהוא מחפש.
בד”כ בסיטואציה נתונה לרובנו יש התנהגות אחת ספציפית או תגובה אחת ספציפית שאנו חוזרים עליה שוב ושוב, זהו האוטומט. ופה אין ממש בחירה.
אדם יכול ללמוד להגיב בדרכים שונות בכל סיטואציה, כאשר יש לנו יותר מדרך אחת להגיב ואז אנו בוחרים באיזו דרך להגיב, אנו בעצם נמצאים בשליטה עצמית אמיתית. ודבר זה מאפשר לנו להגיע לתוצאות שאנו מחפשים.

אם נצרף לזה את הנחת יסוד 1. אזי אם לא קיבלנו את התוצאה שרצינו, נוכל לבחור עכשיו בהתנהגות הטובה ביותר שתעזור לנו ללמוד מהסיטואציה שעברה ובפעם הבאה נוכל להגיב אחרת.

5. משמעות התקשורת היא התגובה שאנו מקבלים.

כלומר אם אנשים לא הגיבו כפי שציפינו, כנראה שמשהו בתקשורת שלנו לא עבר כמו שצריך אל הצד השני.
כי אנשים מגיבים למה שהם חושבים (מפרשים) שאנו אמרנו. וזה יכול להיות פירוש מדויק ויכול להיות פירוש לא מדוייק. – חשוב לציין שבמלה ´תקשורת´ הכוונה היא לכל התקשורת בשלמותה כלומר לא רק למילים אלא גם לאופן העברת התקשורת (טונליות, שפת-גוף וכו´).

הערך הפרקטי של ההנחה הזו הוא להיות מודעים לכך שכאשר אנו מתקשרים עם מישהו ואנו רוצים שהם יגיבו באופן מסויים עלינו לדבר עם האדם ולא אל האדם – כלומר עלינו להיות מודעים בכל זמן לתגובות שלו לדבריינו ולהתאים את התקשורת שלנו בהתאם. ההיפך מאשר להניח שהם כבר יבינו למה שהתכוונו.

כלומר האחריות על ההבנה של הצד השומע היא שלנו לחלוטין.

6. אנשים אינם מקולקלים, הם עובדים טוב מאוד.

ההנחה הזו באה לומר שכל התנהגות שלנו כבני אדם הינה מבוססת למידה, ופעם אחת שלמדנו אותה אנו חוזרים עליה באופן עקבי. אך זו רק התנהגות נלמדת (כולל אוטומטים למיניהם כגון חרדות, פוביות, דכאונות ושאר התנהגויות עקביות אחרות אשר בד”כ לא מועילות לנו).
בהסתכלות הפרקטית – זה אפשרי ללמוד להגיב אחרת בסיטואציות ואם נלמד את אותו האדם (או את עצמנו) להגיב בסיטואציה ספציפית באופן שונה, או אז יהיו לרשותנו שתי התנהגויות לבחור מהן ואז גם תהיה לנו הגמישות לשלוט במערכת (4).

7. לכל אחד מאיתנו יש את כל המשאבים שלהם אנו זקוקים. – עלינו רק ליצור נגישות אליהם, לחזק אותם וליצור השתלשלות נכונה.

כלומר כל אדם בסופו של דבר יכול להתמודד עם כל סיטואציה שבה הוא ימצא, ע”י התחברות למשאבים או ליכולות שלו מאשר ע”י הסתמכות על מישהו אחר (חיצוני) שיתן להם משאב שלא היה להם קודם.

המשאבים שלנו באים לידי ביטוי בסיטואציות שונות, לפעמים התנהגות מסויימת שמופיעה באופן טבעי בסיטואציה אחת, יכולה להיות דווקא המשאב לו אנו זקוקים ביותר בסיטואציה אחרת.
לדוגמה: אנו יושבים עם חברים טובים בסיטואציה חברתית, כולם צוחקים ומשתטים. (מי יותר מי פחות – אך כולם משתתפים בהשתטות ובפאן הקבוצתי) – היכולת הזו להשתטות היא משאב נצרך ביותר במקומות בהם דאגנות שווא, רצינות יתר או פחד בלתי נשלט/חרדה משתלטים עלינו.
לכן א. עלינו להיות מודעים שיש לנו את המשאבים הללו (בדרך כלל בהקשרים שונים)
ב. עלינו לאפשר לעצמנו נגישות אליהם בכל סיטואציה (זאת ניתן ע”י טכניקות שונות של NLP ) (השתלשלות נכונה)
ג. עלינו לחזק את המשאבים הללו, כך שבסיטואציות הקיצוניות יהיה לנו משאב חזק במיוחד. (גם זאת ניתן לעשות ע”י שימוש בטכניקות שונות של NLP )

8. אם אדם אחד יכול לעשות משהו מסויים אז זו יכולת אנושית הפתוחה לכל. אנו יכולים לדגום מצוינות ואפילו גאונות אם נפרק את הפעילות והמיומנות לחלקים מספיק קטנים.

אחד הפעילויות המרכזיות ב NLP זה דיגום. כלומר לקחת אדם המצוין בתחום כלשהו ולדגום את היכולות שלו: דרך פירוק העשיה שלו לכל הגורמים האנושיים שלה (אמונות, דעות, תפיסה, דימויים, אסטרטגיות חשיבה ועוד…)
כאשר נוצר דגם של מצוינות כלשהי – נישאר רק ללמד את הדגם הזה לאנשים אחרים בכדי שיוכלו לפעול באותה הרמה והמצוינות.

כאן חשוב לציין שעל הלומד להראות כושר למידה, גישה ורצון לפתח את המיומנויות השונות אשר בדגם שנוצר – ע”מ שהוא יגיע לתוצאות דומות לאלו של האדם שנדגם.

במילים אחרות, אמנם ניתן לדגום בקלות יחסית את המרכיבים השונים של אצן אולימפי ולהכין מהם דגם עבור אנשים אחרים – אדם בעל רגל אחת, או אדם עם משקל עודף באופן קיצוני או שאינו מעוניין להשקיע את המאמץ באימונים אין סיכוי שיוכל להגיע לתוצאות של האצן האולימפי.

9. גוף ונפש הם חלקים של אותה המערכת (המערכת הלשונית-פיזיולוגית) ויש להם השפעה הדדית האחד על השני.

הגישה שאומרת שהגוף והשכל/מוח הינם שתי ישויות נפרדות התפתחה בעולם הרפואה של שנות ה-30 וה-40. אם משהו לא תקין בגוף – מהצטננות קלה ועד סרטן סופני – הפתרון היחידי הוא טיפול פיזי/גופני כלשהו.

למרות מיקומו בראש מערכת העצבים המרכזית, המגמה הרווחת ברפואה ד´אז הייתה שפעולת המוח/שכל מפסיקה בצוואר. באופן אירוני באותה התקופה תחום הדקדוק האוניברסלי חקר את הרעיון ששיש קורלציה ישירה בין פעילות שיכלית לבין פעילות פיזיולוגית.

רק בשלושת העשורים האחרונים הביא העולם המדעי הוכחות שמראות מעבר לכל צל של ספק שהמערכת החיסונית, לדוגמה, הינה חלק אינטגרלי של פעולות שכליות. כך שבעצם מתח נפשי ממש מחליש את פעולתה של המערכת החיסונית ובכך מחליש את הבריאות הכללית של הגוף.

10. תמיד עדיף שיהיו כמה שיותר אפשרויות מאשר שלא יהיו אפשרויות בכלל.

כשיש אפשרות אחת לבחור ממנה כיצד להתנהג – אין פה בחירה בכלל.
כשיש שתי אפשרויות יש לנו דילמה.
לכן תמיד רצוי שיהיו לפחות שלוש אפשרויות ומעלה בכדי שתהיה אפשרות בחירה אמיתית
ציטוט קטן מקובי אוז:
“כפסיכולוג חובב, בעיקר של עצמי, גיליתי שיש לי חמש דרכים לפעול בעולם:
א. אני יכול לעשות מה שאמא שלי היתה עושה.
ב. אני יכול לעשות מה שאבא שלי היה עושה.
ג. אני יכול לעשות בדיוק ההיפך מאמא שלי.
ד. אני יכול לעשות בדיוק ההיפך מאבא שלי.
ה. אני יכול להתנהג לפי הסטראוטיפ הקרוב לי.
גיליתי שהחופש שלי הוא החופש לבחור בכל החלטה שלי בין חמש האופציות הללו.
זה נראה אפשרויות מצומצמות אבל מחמשת הצבעים הללו אפשר לצייר ציור פרטי ורבגוני.”
עכשיו יש לכם 6 אפשרויות שונות לפעולה בכל סיטואציה.
(האפשרות ה-6 היא ההתנהגות האוטומטית שלכם)

11. האדם בוחר תמיד באפשרות הטובה ביותר הקיימת עבורו ברגע נתון. – ב NLP אנו מוסיפים אפשרויות ולא מורידים אפשרויות.

אם אדם פועל בדרך מסויימת שלא מקדמת אותו או שמגבילה אותו באותו הרגע, זו ההתנהגות היחידה שיש לו לבחור ממנה, אם היו לו עוד אופציות סיכוי רב שהיה בוחר בדרך אחרת לפעול.
ב-NLP אנו לא לוקחים מאדם את דרך הפעולה שכבר קיימת – יש מקומות שבהם היא דווקא יכולה להועיל לו. אנו מלמדים אותו לראות עוד דרכים לפעולה ובכך מאפשרים לו לבחור בדרך הפעולה הטובה ביותר עבורו בכל רגע נתון.

12. כאשר מתכווננים (calibrating) כלפי אדם מסויים, נוכל לקבל את המידע השימושי ביותר ע”י צפייה בהתנהגותו.

כדי לקבל את המידע השימושי ביותר לעבוד/לתקשר עם אדם מסויים עלינו להביט בהתנהגותו (כי כוונות ומילים הינם מעבר להבנתנו או ראייתנו – מכיוון שלכל אדם יש את המפה שלו ואת הפירושים שלו) לכן עלינו להסתכל לאן הרגליים של האדם הולכות ולא לאן הוא אומר שהוא הולך – כלומר המידע השימושי ביותר נמצא במישור הפיזי!

13. מכיוון שזיכרון ודמיון משתמשים באותם מעגלים עצביים שבהם משתמשים החושים, הם יכולים להיות בעלי השפעה רבה על התפתחותנו.

החושים קולטים מידע מהעולם החיצוני לנו – אך הדימיון והזיכרון יכולים להזין את אותם החושים גם כן.
ולכן פעולות שעובדות דרך עולם הדמיון ודרך עולם הזיכרון יכולות לעזור לנו גם כן בדרך להתפתחות אישית, לימוד ושינוי של אופני התנהגות וכו´..

14. אנשים הם הרבה מעבר להתנהגויות, מילים, רגשות והתפקידים שלהם בחיים.

אנשים הם סינסטזיה של כל זה. הם “השלם אשר שווה יותר מסכום חלקיו”. ולכן כאשר מטפלים בחלק זה או אחר יש לתת את הדעת אל השלם, ולטפל ולהתייחס אל אדם כאל דבר שלם. ולא רק כפיזי או כשכלי או כדכאוני או כמעשן.

15. מאחורי כל התנהגות ישנה כוונה חיובית

כל התנהגות שאדם עושה, מכילה רווח מסויים, שכן אחרת המערכת (השכל/גוף) כבר מזמן היה נפטר מן ההתנהגות הספציפית הזו.
בטיפול/הנחיה/אימון רצוי למצוא מה הרווחים/כוונה חיובית של התנהגות מגבילה כדי שיהיה אפשר להביא אותם לידי ביטוי בהתנהגות אחרת, מקדמת יותר. וכך שינוי ישמר לתקופה ארוכה יותר.

16. התנגדות היא סימן לחוסר ראפור (Rapport).

כאשר יש ראפור עמוק, אזי אנו בתור מתקשרים קשובים לחלוטין לאדם שעימו אנו מתקשרים – כולל גם לעולמו הפנימי – אמונות, ערכים, תפיסות וכד´ – אם עלתה התנגדות אצלו, זהו סימן ברור עבורינו שעלינו לעשות התאמה בתקשורת שלנו אל עולמו של האדם שעימו אנו מתקשרים.

17. כמות המשאבים האנושיים גדולה, ויש מספיק לכולם.

בהמשך להנחת יסוד 7 – יש כמות משאבים בלתי נדלית, ואם נדמה לנו לרגע שאין לנו את המשאב הנכון להתמודדות עם סיטואציה מסויימת, במשפט עצמו נמצאת התשובה – המילה היא “נדמה”. אם נשתמש בדמיון ונדמה לנו שיש לנו את המשאב הנכון להתמודדות עם סיטואציה מסויימת, או אז אנו גם נמצא את המשאב הנכון – ראה הנחת יסוד מספר 13.

18. אף פעם לא מאוחר מדי מכדי להיות בעל ילדות שמחה.
(It is never too late to have a happy childhood)

על הנחת יסוד זו ניתן להתבונן משני צדדים:
א. העבר קיים אך ורק בזיכרון שלי, והוא מקודד לפי המפה שלי. אני יכול לשנות את אופן תגובתי לעבר שלי בכל רגע נתון, אני יכול לשנות את העבר שלי ( יש ממצאים מחקריים אשר מראים שזכרונות לפעמים מתעתעים בנו ואפשר “לשתול” זכרונות שלא היו שם מעולם אצל אנשים ואפשר למחוק זכרונות) היות שהעבר נמצא רק בזכרונות, ומה שאנו זוכרים זה לא תמיד מה שאולי באמת קרה, ניתן לחזור אחורה וללמוד דברים חדשים מאותו העבר, ולקבל אותו באופן שונה לחלוטין. תוך כדי שמירה על מה שכבר למדנו ממנו.
ב. האדם יכול בכל רגע נתון להתחבר לילד הפנימי שלו. לצאת לרגע מהביקורתיות העצמית, להשתחרר ממשחק התדמית ולהיות חופשי להשתטות גם. (ההוכחה הפשוטה ביותר היא: תן לאדם להחזיק תינוק מחייך ותראה פתאום איך הוא מחובר לילד הפנימי שלו תוך שניה – התינוק מאפשר לו להיות ילדי וילדותי, כי התינוק אינו שופט)

19. האנרגיה זורמת בכיוון תשומת הלב כפי שהיא מכוונת על ידי הכוונה.

כאשר מתמקדים על משהו מסויים הוא מתרחב, רואים ממנו יותר, וככל שרואים ממנו יותר מכירים אותו יותר, ומה שמכירים יותר חש טבעי יותר. אם אני מתכוונן על השלילי בחיים או על הבעיות, כל האנרגיה שלי תזרום בכיוון של מציאת בעיות, כל תשומת הלב שלי תהיה עסוקה בבעיות ולא בפתרונות. לעומת זאת אם אני מתכוון אל פתרונות בחיים, כל תשומת הלב שלי תתכוון אל מציאת פתרונות בחיים ואז גם לשם תזרום כל האנרגיה שלי.

20. אם אתה נהיה רציני, אתה נהיה טיפשי…

בנדלר אמר פעם: “יש לי שני חוקים לעשית NLP :
א. אם זה לא כדאי, אני לא עושה את זה.
ב. אם זה לא FUN זה לא כדאי.”
לא לחינם אומרים בפסיכולוגיה של ההומור – שכאשר אנו יכולים להביא את עצמנו לצחוק על הבעיות שלנו זהו הצעד הראשון שלנו בכיוון מציאת פיתרון לבעיותינו.
השימוש בהומור מאפשר לנו לשים את הבעיות בפרופורציות הנכונות. כמו כן השימוש בקלילות. כאשר אדם נהיה רציני דווקא אז הוא מאבד את הפרופורציות, הוא הופך דברים ליותר גדולים ממה שהם באמת – וביננו זה דיי טיפשי לעשות את זה, לא כן?
ולכן, כאשר אני מוצא את עצמי נהיה רציני, אני מחייך.
יש פתגם שאומר “מלאכים יכולים לעוף כי הם לוקחים את עצמם בקלילות”.

הנחות יסוד אלו בעצם מאפשרות ומקדמות את הלך החשיבה של האדם העוסק ב- NLP בכל אופן שהוא
אם זה מבחינה טיפולית/תירפוטית ואם זה מבחינה עיסקית: מכירתית, שרותית, ניהולית, מנהיגותית ואם כל בחינה אחרת.

הנחות היסוד מתורגמות מאנגלית מתוך דברים של מייקל הול, היוצר של Neuro-Semantics שזה פיתוח של הנל”פ.
במקור היו רק 6 הנחות יסוד, עם הזמן התווספו עוד.
ההסברים מתחת לכל הנחת יסוד הינם האופן שבו אני רואה ומפרש כל הנחת יסוד.

מיקי ברקל,
“NLP לשם שינוי – הצלחה במחשבה תחילה”
תהליכי אימון והנחיה להשגיות ומצוינות בעסקים ובחייםבשיטת ה NLP.
www.forachange.co.il  נייד: 052-4442133  מייל:mickey@forachange.co.il
© ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר ישאר שלם כולל הקרדיט לכותב המקורי בסוף המאמר – ושיהיה בהצלחה.

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. יופי, תודה מיקי כתוב בצורה ידידותית וקל להבנה.

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…