טיפול בהפרעת דחק פוסט-טראומטית: פשוט ומורכב

Steve Andreas
מאמר מאת סטיב אנדריאס

לעתים קרובות המונח הפרעת דחק פוסט-טראומטית מיוחס בחופשיות לכל זיכרון לא נעים אודות אירוע שממשיך להטריד את נפשו של האדם. חוויות כמו ילדות עשוקה, כישלונות חוזרים ונשנים בלימודים או בעסקים או פרידה כואבת מבן זוג עשויות להיות מאוד לא נעימות, אך בדרך כלל לא מדובר באירועים שמעמידים את חיי האדם בסכנה. במהדורה החמישית של ספר האבחנות הפסיכיאטריות (DSM-5) כלולה הגדרה מובהקת של הפרעת דחק פוסט-טראומטית: חשיפה לאירוע מסכן-חיים, אשר בעקבותיו מופיעים מספר תסמינים מתמשכים שאינם נפתרים עם חלוף הזמן.

ביל נהג בנגמ”ש שהוביל את שיירת הנגמ”שים בעיראק, כאשר לפתע מטען התפוצץ בצדי הדרך והרג מספר מהחיילים ברכב. מאז אותו אירוע, ביל התקשה להירדם בלילה בגלל סיוטים שבמהלכם הוא חווה מחדש את הפיצוץ. בנוסף, במהלך שעות היום לעתים קרובות הוא היה סובל מפלאשבקים בכל פעם שהוא היה שומע רעשים חזקים. מאז אותו אירוע הוא החל להתבודד, להפריז בשתיית אלכוהול, לשקוע בדכאון ולפרקים לחוות התפרצויות זעם.

החוויה של ביל עונה במלואה על הגדרה של ה-DSM 5 להפרעת דחק פוסט-טראומטית: ביסודה של הפרעת דחק פוסט-טראומטית טמונה למעשה תגובה פובית לאירוע המזעזע עצמו, ובדרך כלל ניתן לטפל בה בהצלחה בעזרת טכניקת הריפוי מפוביה של NLP, אשר בעזרתה ביל יכול ללמוד כיצד להסתכל על האירוע כאילו שהוא משקיף מהצד שאיננו מעורב באירוע הרואה את עצמו עובר את החוויה מבחוץ. זו הליבה של הפרעת דחק פוסט-טראומטית, ועבור חלק מהאנשים די בכך. תיאור המקרה של ג’ון, בפרק שבע של הספר Heart of the Mind (עמודים 61-63) מהווה דוגמא לכך. מפגש אחד שכלל שימוש בטכניקת הריפוי מפוביה העלימה את כל התסמינים שהוא חווה.

יחד עם זאת, ייתכן שיהיו היבטים אחרים אשר גורמים להפרעת הדחק הפוסט-טראומטית, ולעתים קרובות אנשים, ביניהם גם “מומחים” בתחום, מבלבלים ביניהם לבין תגובת הליבה הפובית. היבטים נוספים אלה שונים מאוד מתגובה הליבה הפובית, וכל אחד מהם מצריך שיטת התערבות אחרת. היבטים מסוימים קשורים קשר הדוק לתקרית עצמה, בעוד שאחרים מתרחשים לפני או אחרי האירוע הטראומטי. הבה נוסיף לחקור את חוויתו של ביל ונבין לעומק את ההיבטים הנוספים הללו.

היבטים הקשורים מרכיב הזמן

ביל ידע שבקבוק שתייה בצדי הדרך יכול להיות רמז למטען חבלה מאולתר, אך הוא בחר להתעלם מכך, ולכן הוא מרגיש חרטה שלא עצר את הרכב. הוא כל הזמן נוזף בעצמו על כושר השיפוט הגרוע שלו, והוא מרגיש חרטה על האנשים שנהרגו כתוצאה מכך. חברו הטוב ביותר של ביל נהרג בתקרית, וביל מתאבל על מותו. בתוך התוהו ובוהו ששרר בתגובה לפיצוץ, ביל ירה בכל מה שזז, כולל שתי נשים ומספר ילדים, והוא מרגיש בושה על כך שגרם למותם במו ידיו.

היבטים שהתפתחו לאחר התקרית

רגליו של ביל נפגעו קשה בפיצוץ, ולכן נאלצו לקטוע אותם, מה שאומר שביל מתאבל גם על אובן האפשרות לעסוק בפעילויות ותחביבים רבים שהיו חלק מחייו. בנוסף, הוא סובל מפגיעה מוחית טראומטית והוא מדוכא מהמשימה הקשה שהוטלה עליו – להתמודד בהצלחה עם המוגבלויות הללו. הוא היה מאורס לאישה שהוא אהב מכל לבו. כאשר היא גילה על המוגבלויות שלו, היא תכף ומיד זרקה אותו, והוא הרגיש כאילו חלק ממנו מת, ושנגזלה ממנו אהבה ותמיכה ברגע בו הוא היה זקוק להם יותר מכל. באותה תקופה הוא התחיל להפריז בשתיית אלכוהול והתקפי הזעם שלו הלכו והחמירו.

היבטים שהתפתחו לפני התקרית

זמן רב לפני שביל התגייס לצבא, הוא היה סובל מהתעללות מילולית (ולפעמים גם פיזית) מאביו, והוא הפנים את הקול שלו, אשר כל הזמן היה מותח עליו ביקורת. הוא העביר כמעט שנה שלמה באזור האדום, במצב שבו האפשרות של מתקפה (מילולית) עלולה להתממש בכל רגע. כבר אז מצב החרדה התמידי גרם לו להיות דרוך יתר על המידה, לפתח דפוסי שינה גרועים ולהגיב באופן מיידי לכל הפתעה בערנות מיידית ונכונות להגיב באלימות. ביל התגייס לצבא כלוחם קרבי מורעל, אולם תוך זמן קצר הוא התפכח מאשליותיו בעקבות המציאות העגומה של המלחמה, והוא החליט שמדובר בבזבוז זמן מוחלט וטראגי, מה שהפך את המוגבלויות שלו לנטולות כל משמעות.

חרטה, אבל, אשמה, בושה, מוגבלות גופנית, בדידות, נדודי שינה, התקפי זעם, שימוש בסמים, ביקורת עצמית, דיכאון, חרדה כללית, דריכות יתר, אלימות, התפכחות מאשליות – כל הגורמים האלה (ואחרים) עשויים להיות חלק ממה שלעתים קרובות מכונה הפרעת דחק פוסט-טראומטית. לכל אחד מהם יש נטייה להפוך את שאר ההיבטים לגרועים עוד יותר, במעין “סערה מושלמת” אשר לעתים קרובות נתפסת בעיני האדם הסובל ממנה כחלק מהכאוס הסבוך והמבלבל של מצבו הרגשי המעורער. כדי שיהיה ניתן לעבוד עם מצב כזה, חשוב מאוד להפריד בין ההיבטים השונים ולעבוד עם כל אחד בנפרד, תוך כדי שימוש בתהליכים ההולמים.

ישנם אנשים רבים אשר סובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית, וקיים צורך עז בשיטות מהירות ויעילות שיאפשרו להם להחלים. רוב הגישות הטיפוליות הקיימות פשטניות ולא יעילות. כאשר עבדתי עם לוחמת לשעבר בעיראק, שאלתי אותה לגבי הטיפול שקיבלה בחמש השנים האחרונות. היא אמרה:

“אני חושבת שפגשתי שמונה או תשע פסיכולוגים, וכל מה שהם רצו זה לתת לי תרופות, ואז הם רצו שאני אעשה כל מיני דברים מטופשים, כמו לטפוח על המקום שבו נמצאות המחשבות על המלחמה, וכשהיינו עושים את זה, זה היה אמור להפחית את העוצמה שלהן. והייתה להם שיטה עם האצבע, לעקוב עם העיניים אחרי האצבע, בזמן שחושבים על האירוע – זה היה מטופש! זה לא עשה לי כלום. זה סתם עצבן אותי – ואז הייתי ממשיכה לפסיכולוג הבא. זה היה פשוט בזבוז זמן… מוצא חן בעיני שעכשיו יש לי כלים [שלימדתי אותה], מפני שכשחזרנו מעיראק לא נתנו לנו שום דבר שיעזור… עכשיו יש לי דרך להתמודד עם כל דבר – משהו שאני יכולה לעשות כדי לשפר את המצב”.

תקציר הקריטריון האבחוני של ה-DSM 5

תזהו את הטריגר שמפעיל את הפרעת הדחק הפוסט-טראומטית כ*חשיפה למקרים ממשיים או פוטנציאליים של מוות, פציעה חמורה או תקיפה מינית. החשיפה צריכה לנבוע מאחד או יותר מהתרחישים הבאים, בהם האדם:

  • חווה במישרין את האירוע הטראומטי.
  • רואה במו עיניו את האירוע הטראומטי.
  • לומד שהאירוע הטראומטי קרה לבן משפחה או חבר קרוב (כאשר המוות הממשי או הפוטנציאלי אלים או קשור לתאונה). או
  • חווה ממקור ראשון חשיפה חוזרת או קיצונית לפרטים מזעזעים אודות האירוע הטראומטי (לא דרך תמונות, טלוויזיה או סרטים, אלא אם כן זה קשור לעבודה)

ה-DSM 5 מקדיש תשומת לב רבה יותר לתסמינים ההתנהגותיים הנלווים להפרעת דחק פוסט-טראומטית ומציע ארבע נקודות אבחון, במקום שלוש. הן מתוארות כחוויה-מחדש, הימנעות, קוגניציות שליליות ומצב רוח שלילי ועוררות.

חוויה-מחדש קשורה לזיכרונות ספונטניים אודות האירוע הטראומטי, חלומות חוזרים ונשנים אודותיו, פלאשקבים או סוגים אחרים של מצוקה נפשית ממושכת.

הימנעות מתייחסת לזיכרונות, מחשבות, רגשות או סימנים חיצוניים מטרידים הקשורים לאירוע.

קוגניציות שליליות ומצב רוח שלילי מייצג קשת רחבה ומגוונת של רגשות, החל בתחושת אשמה דרך ניכור מאנשים אחרים או חוסר עניין מובהק בפעילויות וכלה בחוסר יכולת לזכור היבטים מרכזיים מהאירוע.

ולבסוף, עוררות ניכרת בהתנהגות אגרסיבית, פזיזה או בהרס עצמי, הפרעות שינה, דריכות יתר וכדומה. עוררות קשורה הין להיבט ה”הילחם” והן להיבט ה”ברח” של הפרעת דחק פוסט-טראומטית.


המאמר מאת סטיב אנדריאס. תרגום מאנגלית באדיבותו של עדי שניידר.


רוצה ללמוד לטפל בטראומה בארץ בשיטה שפיתח סטיב אנדריאס
בכלים של NLP?

החל משנת 2014 אפשר לעבור במכללת NLP לשם שינוי, התמחות ממוקדת NLP למטפלים בטראומה וב- PTSD ההתמחות מאפשרת למטפלים ומנחי NLP להקנות לנפגעי טראומה בארץ איכות חיים טובה יותר בכלים עם יעילות של NLP, ובפרספקטיבה רב-תחומית עשירה מתוך ניסיון קליני של המערכת הציבורית של רונית חיימוב-זילברמן, מרכזת התחום במכללת NLP לשם שינוי.

divICON_trauma02ההכשרה היא הזדמנות למטפלים לרכוש ידע תיאורטי וטיפולי-מעשי מקיף ורחב, להפוך למובילים בתחומם בזכות הידע והניסיון הקליני שנצבר בטיפול בנפגעי טראומה במערכת הציבורית מאז שנת 2000, וכולל את סל הכלים העוצמתיים והאפקטיביים של ה-NLP להתמודדות ושחרור מטראומות.

לפרטים נוספים על הכשרת המטפלים ייחודית
לטיפול ממוקד NLP בטראומה 
לחץ כאן.

הסבר על איך לעזור ביעילות ובמינימום חוסר נוחות רגשית בטיפול בנפגעי טראומה אפשר למצוא בקישור זה.

מידע נוסף אודות טיפול בטראומה בכלים של NLP ניתן למצוא בקישור זה.

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
השאירו מספר טלפון ונציג שלנו יחזור אליכם



×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…