כיצד תגרום להם לחשוב שזה הרעיון שלהם – חלק א’

כיצד תגרום להם לחשוב שזה הרעיון שלהם – חלק א’

(המאמר פורסם לראשונה במגזין האלקטרוני למנהלים ויזמים: אמביציה)

אחת האסטרטגיות האפקטיביות ביותר לרתום ולהניע אנשים אל עבר תוצאות כאלו ואחרות, היא אסטרטגיית “גרום לו לחשוב שזה הרעיון שלו”.
מחקרים מוכיחים שוב ושוב שאדם רתום יותר לרעיונות שלו, למטרות שהוא מגדיר בעצמו מאשר לרעיונות ומטרות שמונחתים ומוכתבים לו ע”י אנשים אחרים.

בעודי עורך מחקר על האסטרטגיה הזו, כחלק מתכנון סדנת סודות ההשפעה של ה NLP נתקלתי בלא מעט מאמרים,
כולם אומרים לקורא:
“תגרום לו לחשוב שזה הרעיון שלו”,
“תן לו להרגיש שהוא קבע את המטרה” ועוד…

אבל מעט מאוד (אם בכלל) מלמדים באופן שיטתי איך בדיוק עושים את זה.  איך בדיוק גורמים למישהו
לחשוב שרעיון מסויים הוא בעצם הרעיון שלו – על מנת שהוא יהיה רתום לרעיון הזה במאת האחוזים.

ובזה המאמר הזה הולך לעסוק.

ע”י שימוש בטכניקות השפעה אפקטיביות מתוך עולם ה-NLP ( Neuro-Linguistic Programming
– שיטה הבוחנת ומלמד כיצד בדיוק השפה משפיעה על המחשבות, הרגשות וההתנהגויות על מנת ליצור
שינוי הרגלים ודפוסים בין השאר) נלמד כיצד לשתול לאנשים רעיון כך שהם יחשבו שהוא לגמרי שלהם.

איפה ניתן להשתמש באסטרטגיה הזו על מנת להניע ולרתום אנשים?

יש לא מעט סיטואציות והקשרים שבהם ניתן להשתמש באסטרטגיה הזו, יש מקומות שהשימוש באסטרטגיה הזו הוא טוב יותר ויש מקומות שעדיף להשתמש באסטרטגיות אחרות, כי הן תהיה אפקטיביות יותר. יחד עם זאת, אספתי כאן מספר הקשרים שאם תשתמש באסטרטגיה הזו להנעה ורתימה בהם, תשיג פי כמה וכמה יותר.

א. סיטואציות ניהוליות שבהן אתה המנהל וברצונך לרתום עובד לפרוייקט מסויים, עשיה מסויימת מאוד, תהליך מכירה
או שימוש בתוכנה חדשה למעקב אחר מכירות (CRM)

ב. אתה העובד וברצונך לרתום את המנהל שלך לשיטת עבודה, פרוייקט, עשיה מסויימת ו/או אופן פעולה.

ג. תהליך פרסומי (מודעה, דף נחיתה, פלייר, פרסומת) אשר מטרתו להניע לקוח להגיע למסקנה שהוא רוצה את המוצר הזה והוא בוחר לקנותו, למרות שלא אמרו לו באופן מפורש “תקנה”.

ד. שיחות ‘מכירה רכה’, שבה לא דוחפים את הלקוח לקנות אלא רוצים שרעיון הקניה יבוא ממנו.

ה. הצעת נושא לכתבה לכתב עיתונאי, שרוצים שהוא יחשוב שהוא עלה על הרעיון לכתוב כתבה בנושא הזה.

המלכודת שתמנע ממך להשתמש באסטרטגיית “גרום לו לחשוב שזה הרעיון שלו”

לפני שנתחיל ללמוד כיצד ניתן לגרום למישהו לחשוב שזה הרעיון שלו – עלינו להכיר את המלכודת הגדולה שעומדת בינך לבין השימוש באסטרטגיה העוצמתית הזו לרתימה, ובטכניקות החזקות אשר בבסיסה.

למלכודת הזו קוראים אגו. הרצון שלנו להכרה.

אם נרצה “לשתול” במוחו של אדם רעיון, שאנו רוצים שיחשוב שזה הרעיון שלו – הדבר האחרון שאנו נרצה לעשות יהיה
להתפאר בזה שאנו עשינו את זה!  כאן עלינו לשים את האגו בצד!  אם אנו רוצים לקבל מחמאות או הכרה על ההצלחה
הזו – לא רק שהאסטרטגיה הזו לרתימה והנעה תיכשל, אלא אנו נפגע בצורה אנושה ביכולת של האדם הזה לסמוך
עלינו שוב וכך פגענו באמון שלו בנו (אם מדובר במערכת יחסים, זו תהיה פגיעה ישירה במערכת היחסים – הורה וילד,
מנהל ועובד, איש מכירות ולקוח, גבר ואשה וכו).

ולכן, על מנת שתשתמש באסטרטגיה הזו בצורה הטובה ביותר, שים את האגו שלך בצד  ותהנה מתוצאות השימוש
באסטרטגיה זו. ואם ברצונך להפיק הרבה יותר מאותו אדם – יהיה עליך גם להוקיר אותו ולהעריך אותו
על הרעיון שלו!
  (שהיה בעצם הרעיון שלך שהשתלת אותו אצלו).

יחד עם זאת, מכיוון שאני יודע שיש לא מעט אנשים שירצו להשתמש באסטרטגיה הזו להניע את העובדים, הלקוחות,
המנהלים ו/או בני הזוג שלהם – ועדיין ירצו להתפאר בתהליך שהם עשו ובהצלחה המופלאה שלהם – אפשר לכתוב לי מייל   ולספר לי מה ואיך עשיתם, וכיצד הצלחתם.

אני מבטיח לכם שאני אוקיר אתכם. כך גם תקבלו את ההכרה מצד אחד ומצד שני לא תפגעו במערכת היחסים עם אותו אדם.

סודות ה NLP להשפעה סמויה - כיצד לשתול מחשבות

שלב ראשון – לפני ה”איך שותלים רעיונות” כדי לדעת מה!

בסדנאות סודות ה NLP – “כיצד לשתול מחשבות”  התלמידים לומדים להבדיל בין הטקטיקות להשתלת מחשבות לבין האסטרטגיות השונות. ההבדלה הזו מאפשרת להם לכוון את עצמם להיות כלי השפעה ושכנוע רב עוצמה.  כאשר ההבדל מבחינתנו אומר כך:

יש כמות נכבדה של טקטיקות להשתלת מחשבות.
כל טקטיקה לבד אין לה הרבה כוח, אך כאשר משלבים מספר טקטיקות ביחד, מקבלים תוצאות מעבר למצופה.
על מנת לשלב את הטקטיקות בצורה האפקטיבית ביותר עלינו לבחור את האסטרטגיה שבה נשתמש בהקשר מסויים
(הקשר זוהי הסיטואציה -איפה, עם מי ומתי).

בעוד שהטקטיקות הן הכלים להשתלת מחשבות, האסטרטגיות מגדירות את אופן ההגעה שלנו למטרה.
בין אם האסטרטגיה שלנו היא “תהליך המכירה בן חמשת השלבים ע”פ ה NLP” או “לגרום לאדם לחשוב שהרעיון הוא שלו” – אנו נשלב את הטקטיקות על פי האסטרטגיה שבחרנו לעצמנו להשגת המטרה שלנו.

ולכן, האסטרטגיה מגדירה את האופן שבו נשלב את האסטרטגיות ואת המטרה, את ה”מה אנו רוצים” בעוד שהטקטיקות הן הכלים הספציפיים שבהם נשתמש להגיע לשם ולהשיג את המטרה שלנו.

כך שלפני שנלמד את הטקטיקות השונות להפעלת האסטרטגיה “גרום לו לחשוב שזה הרעיון שלו” עלינו להגדיר מה בדיוק אנו רוצים. מהו אותו רעיון שאנו רוצים לשתול לו?

האם הרעיון הוא: “אני רוצה לקנות את המוצר הזה” או “אני רוצה לייצר הכנסה של 15,000 ש”ח”?

מהו הרעיון שאליו הייתם רוצים לרתום את האדם השני?

מהו הרעיון שאותו נשתול במוחו של האדם השני,
כך שיחשוב שהרעיון הוא שלו?

חשוב שתרשמו את הרעיון הזה בכתב ולא רק תשאירו אותו בראש.

שלב שני – השיטות השונות להשתלת רעיון

ישנם מספר שיטות להשתלת הרעיון אצל האדם השני, נלמד כאן ארבע שיטות .

  1. שיטת “תשאול מוביל”

אחת הדרכים שמלמדים מורים ומדריכים, היא להוביל את התלמידים להגיע לתשובה בעצמם.
כאשר התלמידים מגיעים לתשובה בעצמם, הם מרגישים שהם שולטים בחומר, חווים הרגשת הצלחה וגם זוכרים את התשובה הרבה יותר זמן.

אותה שיטה נהוגה לא רק בעמידה מול קהל, אלא גם במכירות,בסקרים (מסויימים), בתשאול עדים, בעיתונאות (חלק יאמרו גרועה) ואפילו קוסמים ואמני חושים משתמשים בה כאשר הם רוצים ליצור אפקט שידהים את הקהל.

יש מספר סוגים של שאלות בתשאול מוביל.
כאשר הרעיון אשר עומד מאחורי כל התשאול הוא פשוט לכוון את העונה אל הכיוון שאליו אנו מעוניינים להגיע.

יש שאלות שהתשובה ברורה בגוף השאלה – לדוגמה בחקירת עדים – במקום לשאול שאלה נקיה כגון: “איפה היית ביום שישי בשעה 21:30”?
שאלה מובילה תהיה: “ביום שישי ב 21:30 בערב, נהגת ברכב שלך לחיפה, נכון”?
שזו שאלת כן/לא אשר בתוכה מכילה את התשובה.

דוגמה נוספת לשאלה מובילה, שאלה אשר מכילה בתוכה קדם-הנחות: “באיזו מהירות המכונית נסעה כשהיא התרסקה על העמוד?”
בשאלה הזו יש קדם הנחה שהמכונית נסעה כשהיא התרסקה על העמוד, יכול להיות שהיא לא נסעה אלא התדרדרה, לדוגמה.  וגם יש השתמעות- המילה “התרסקה” יוצרת במוחו של הנשאל תחושה שהמכונית נסעה ממש מהר.

להבדיל בין שאלה בסגנון של: “באיזו מהירות המכונית נסעה כשהיא נתקלה בעמוד”?

יש לא מעט מחקרים אשר מראים שאנשים ישנו את תשובותיהם בהתאם לאופן שבו מבנים את התחביר של השאלה.

מכיוון שניתן להשתמש בתשאול מוביל בהקשרים שונים בצורות שונות העדפתי להביא דיאלוג לדוגמה דווקא מעולם המנטליזם ואומנות החושים, הדיאלוג מראה שילוב של מספר טכניקות על מנת להביא את הלקוח אל התשובה הרצויה על המנטליסט.
בעוד שבזמן ההופעה, התשאול מאוד מהיר ועל כן הצופים לא מספיקים לקלוט את התחבולות הלשוניות שבהן משתמש המנטליסט. אבל כאן, כאשר קוראים את הדיאלוג, תוכל מייד לזהות את הטכניקות השונות וכיצד המנטליסט מביא את הצופה לבחור בקלף הנכון.

המנטליסט בוחר קלף מסוים שהוא רוצה לגרום ללקוח לבחור בו. נאמר 4 לב אדום. ושם את הקלף בתוך מעטפה חתומה לפני האירוע. את המעטפה הוא מגיש לצופה כחלק מההכנה לאפקט ואז הדיאלוג לדוגמה יכול להישמע כך:

מ’ (מנטליסט):  מהם ארבעת סוגי הקלפים שיש בחבילה?
צ’ (צופה): לב, תילתן, עלה ויהלום.
מ’: נפלא, תבחר שני סוגים.
צ’: תילתן ועלה.
מ’: נהדר, מה נשאר לך?
צ’: לב ויהלום.
מ’: טוב מאוד, בחר אחד מתוך שני אלה.
צ’: יהלום.
מ’: נהדר, שים אותו בצד, מה נשאר לך?
צ’: לב.
מ’: מעולה. עכשיו, בחר מספר קלף.
צ’: 8.
מ’: טוב מאוד, מה נמוך ממנו ב 4?
צ’: 4.
מ’: אז איזה קלף יצא לנו?
צ’: 4 לב אדום.
מ’: איך ידעת? איזה מגניב, כל הכבוד לך,
אתה קורא מחשבות, הגעת לקלף בעצמך,
תפתח את המעטפה הזו ותאמר לי מה יש בפנים?
וכך הלאה…

כמובן הדוגמה הזו מאוד פשטנית (וזה גם היופי שלה בהופעה) על מנת להדגים את הרעיון.  אותו הדבר בדיוק כאשר אני
שואל שאלות שמובילות את האדם השני לומר את הדבר שאליו אני מכוון. לאורך כל הדרך יש להוסיף חיזוקים כאשר יש תשובה שמקדמת את השואל לכיוון התשובה הרצויה.  והתעלמות עדינה מתשובות שאינן רלוונטיות או לא מקדמות לתשובה הרצויה.

בנוסף ניתן להשתמש בטכניקות פרשנות שונות כגון:
“אז אתה בעצם אומר ש______?”
“כלומר אתה מתכוון ש______”,
“אתה רוצה אם לומר לי ש_________”,
“בוא נראה אם אני מבין נכון, אתה אומר ש___ ובגלל זה______  מה שאומר שבעצם________”

בכל קו יש להוסיף את הרעיון שאנו רוצים שהצד השני יחשוב שזה שלו.
אם מייד אחרי שאנו משתמשים בטכניקת פרשנות כזו, אנו מייד מחמיאים לאדם השני על הרעיון הגאוני, סיכוי גבוה שהוא יהיה עסוק במחמאות שהוא קיבל יותר מאשר להתנגד לעובדה שהרעיון לא באמת שלו.

* חשוב מאוד לציין כאן, שאם הרעיון ששמים אחרי הש_____ הוא קפיצה רחוקה מדי מדבריו של הצד השני –
תהיה שם התנגדות גדולה. לכן שואלים שאלות שמקרבות את האדם כמה שיותר קרוב לרעיון שרוצים לגרום לו לחשוב שהוא שלו.

במאמר הבא (בלחיצה כאן) נלמד 3 שיטות נוספות לשימוש באסטרטגיית: “גרום לו לחשוב שזה הרעיון שלו”

  1. שימוש בפסיכולוגיה הפוכה.
  2. שיטת הדיבור הסובב.
  3. טכניקת הובלה למסקנה הנכונה.

אז עד המאמר הבא, אם יש לכם שאלות, פרגונים ובעיקר הצלחות, שתפו אותי כאן בתגובות,
ואם ממש ממש נהנתם מהמאמר, אני לא אומר לכם לשתף אותו עם החברים שלכם (-;

כיצד תגרום להם לחשוב שזה הרעיון שלהם - חלק א'

(C) כל הזכויות שמורות, אין להעתיק, להעביר, לתת, לחלק, לצלם וכו בכל צורה שהיא ללא רשות מפורשת בכתב מכותב המאמר

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. תודה רבה מיקי!
    מאמר מצויין, למדתי ממנו הרבה ואני אפילו יכול לזכור כמה פעמים שעשו לי את זה!
    אני אשתמש בזה 🙂

  2. אחלה של מאמר! מעולה!
    משתפת וממשיכה לעקוב.
    וכדי לקבל הכרה
    ולהאכיל את האגו שלי,
    אספר לך איך זה עבד גם בשבילי 🙂

  3. הי מיקי
    נהנתי מאד לקרוא את המאמר
    ישנם דברים שאנו יודעים ומכירים אבל כאשר הופכים אותם למילים כתובות הם מקבלים משמעות ברורה יותר
    תודה

  4. ‘דווקה’? או….דווקא!

    אבשלום קיבל חום.

    1. חחחח.. תודה, ט.ל.ח
      היית מאמין ששני עורכים עברו ופיספסו את זה
      טועה, טעה, טועים.. ואז מתקנים. 🙂
      מיקי

  5. מצאתי את חלק א. מאלף. תודה רבה.
    האם התפרסם חלק ג או יותר? אשמח לקרוא

    1. היי מאירה,
      חלק א’ עוד לא התפרסם,
      אם את רשומה בבלוג, תקבלי על כך מייל ברגע שיתפרסם 🙂
      שמח שאת נהנית לקרוא
      קדימה הצלוח’ס
      מיקי

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…