להזהר ממלכודת העקרונות

להזהר ממלכודת העקרונות

לפני כמה זמן התחילה סדרת טמבליזיה חדשה – “המדריך למליון הראשון”.
בפרק הראשון דיברו על המחסום הפסיכולוגי ואפילו נתנו את החוקים להתגברות על המחסום הפסיכולוגי.
וכאן נמצאת המלכודת הגדולה ביותר, אשר בדרך כלל, מגדילה לנו את הפער שבין השכל לרגש!

חשוב להבין, אנשים אוהבים שנותנים להם עקרונות!

  • 7 ההרגלים של אנשים מוצלחים
  • 5 חוקי השפע
  • 18 עקרונות עשה ואל תעשה בפתיחת עסק
  • ועוד…

רוב החוקים והעקרונות הללו אומרים בדרך “מה” עלינו לעשות – אבל לא מפרטים את ה”איך“.
ורובינו יודעים מה עלינו לעשות, רק לא כל כך איך בדיוק לעשות את זה…

אז במדריך למליון הראשון אמרו: החוק הראשון – תרשה לעצמך לחלום בגדול.

נכון שזה חכם??
נכון שכבר ידעת את זה??
נכון שיש פחדים בדרך?

אז במדריך הם כותבים:
“ההתחלה חייבת להיות בראש, דרך קבלת החלטה, והתעלמות מהאמונה שאתם לא יכולים.
אנחנו גודלים בחברה שמחדירה לנו לתת מודע כי לחלום על מליונים הוא אקט ילדותי, לא מציאותי ולפעמים סתם מטופש.
אבל כדי באמת להצליח ולהגשים את החלום, אתם חייבים להתנער מחשיבה זו, להאמין בעצמכם, ולצאת ולהגשים את המטרה”

קראתי את זה וזה אפילו מאוד הגיוני, רק שיש לי עבורך מספר שאלות:

  1. איך בדיוק “מקבלים החלטה”?  כזו שבאמת נפעל על פיה, ולא כמו רוב ההחלטות שאנחנו “רוצים/צריכים” לקבל והן עדיין מחכות לנו.
  2. איך בדיוק “מתנערים” מהחשיבה של “לחלום על מליונים הוא אקט ילדותי, לא מציאותי ולפעמים סתם מטופש”? אם כי רובנו חולמים בסתר ליבנו על מליונים (כל מי שממלא לוטו, טוטו או סתם מגרד חישגד מפעם לפעם.. מאיפה זה בא? 🙂 )
  3. איך בדיוק מאמינים בעצמנו?  במיוחד לאור כל הפעמים שבהן החלטנו שנעשה משהו ולא עשינו אותו (כמו ספורט, דיאטה, סדר בארון ועוד..)
  4. איך בדיוק “מתעלמים מהאמונה המגבילה: “אני לא יכול” ?
  5. איך פועלים מעבר לפחדים, למרות הפחדים שעוצרים אותנו?

אז נתחיל קודם כל עם השאלה הראשונה:

איך מקבלים החלטה?

נכתבו אלפי ספרים בנושא, חקרו את הנושא מהמאה הקודמת וכנראה יחקרו אותו עד המאה הבאה.
אבל, היות שאני מגיע מתחום ה NLP ולפי ה- NLP השפה משחקת תפקיד קריטי בכל דבר שאנו עושים, בואו ונבחן את השאלה עצמה.

שכן כבר מראש היא בעייתית:

הדבר הראשון שעלה לי לראש, כמו ישראלי טוב, זו השאלה: “מקבלים ממי בדיוק“?

מי בדיוק אמור לתת לי את ההחלטה הזו?
אתם מבינים – כאשר אתם מחכים “לקבל החלטה” (ושומעים את זה בשפה היומיומית כשאדם אומר: “אני רק צריך לקבל החלטה ואז אני אעשה”)
אתם תחכו הרבה זמן.. או עד שמישהו יחליט עבורכם.
רק שכשהוא יחליט עבורכם, זה לא בהכרך יהיה לטובתכם.

אז אנו ערים לשפה הפסיבית “לקבל” ונשנה את זה לשפה אקטיבית יותר: “לקחת החלטה”.

תעשו ניסוי קטן, תאמרו בקול: “אני צריך לקבל החלטה”  ו-“אני צריך לקחת החלטה”…
מה ההבדל בחוויה הפנימית שלכם על שני המשפטים הללו?

נמשיך נבחן עכשיו את המילה: “צריך” שאמנם לא נמצאת בשאלה, אבל כל מי שצריך לקבל החלטה, שאלת הכותרת מהדהדת בראשו לא מעט.
האם אתם תמיד עושים את מה שאתם “צריכים” לעשות?  על פי רוב, לא.
המילה ‘צריך’ נקשרה לנו עוד בילדותינו עם דברים שאנו לא רוצים לעשות אבל צריכים לעשות.
ומאז אנו משתמשים בה בצורות שונות כדרך נפלאה למנוע מעצמנו התקדמות:
“אני רק צריך לקחת החלטה, ואז אני אעשה את זה..”, כמה מוכר, כמה כואב…

אז בואו ונעשה ניסוי נוסף: תחליפו את המילה: צריך במילה רוצה או בוחר.
תאמרו את שני המשפטים בקול רם ותבחינו בהבדל בין החוויות/הרגשות של כל משפט:
“אני צריך לקחת החלטה”  ו-“אני בוחר לקחת החלטה”
– נכון שיש הבדל,  יש אנשים שאצלם ההבדל הוא מהותי!

וזה לא נגמר כאן

העולם החבוי שאפשר למצוא עם NLP מתחת למילה ‘החלטה’:

כי יש אנשים שצריכים לקחת החלטה, שינו את כל המילים ועדיין לא ממש מתקדמים נכון?
בואו נבחן את המילה החלטה עצמה.
מבחינת ה NLP המבנה התחבירי של המילה ‘החלטה’ נקרא – נומינליזציה.
וזה אומר, מילת תהליך אשר הפכה לשם עצם מופשט, קפאה בזמן.
ובהחלט, יאמרו לכם כל המחקרים שלקחת החלטה זהו תהליך דינמי, משתנה וממש לא סופי ומוחלט.

יחד עם זאת, החוויה של לא מעט אנשים היא: “ברגע שאני לוקח החלטה זה סופי” וזה יכול להיות קצת מפחיד.
במיוחד שזה נשמע כאילו אני לוקח משהו מוחשי – למרות שהוא לא מוחשי – הוא שם עצם מופשט, וככזה הוא עמום, כללי אמורפי.

אז בואו ונערוך עוד ניסוי קטן:

תבחרו נושא שבו אתם צריכים/רוצים לקחת החלטה ותענו על שלושת השאלות הבאות:

א. מי רוצה להחליט בנושא הזה?
ב. מה בדיוק רוצה להחליט בנושא הזה? או בצורה אחרת: מה בדיוק עליך להחליט?
ג. להחליט באיזה אופן ספציפי? או איך בדיוק להחליט?

ברגע שתענו על שלושת שאלות ה NLP הללו – תגלו עולם שלם מופלא שמסתתר מתחת למילה העמומה והמעורפלת החלטה.
בעולם המופלא הזה יש עוד הרבה מידע שאפשר בזכותו באמת לקחת את ההחלטה ולהתחיל להתקדם…

אז אחרי שניתחנו את כל נושא ההחלטה, וחקרנו ולמדנו…
עדיין יש לנו החלטות שנמצאות באזור ה”צריך לקבל” ..
איך זה שהן לא השתנו?
איך זה שהן עדיין שם? איך זה שעדיין לא קיבלנו, לא לקחנו, לא החלטנו?

או!

יש לזה תשובה, קוראים לזה פחד!

יש לנו סרט מפחיד בראש בכל פעם שאנו חושבים על העשיה ו/או התוצאות אשר נמצאות בצד השני של ההחלטה הזו…
ואם תרצו שאני אכתוב על זה במאמרים הבאים, פשוט תגיבו למאמר 🙂

קדימה הצלוח’ס
מיקי ברקל

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. כרגיל, השכלתי.
    נהנת לקרוא ולשאוב מידיעותך.

  2. כמאמנת עסקית ואישית אני עוסקת יומיום בסוגיות שמיקי מעלה ומצליחה להניע אנשים לבחור באומץ החלטות הנכונות עבורם וגם ליישם אותן.
    יחד עם זאת, נהנת לקרוא ולהחכים מהתובנות של מיקי ברקל.
    אשמח אם תקיימו את הסדנאות גם בצפון הארץ.
    והסלוגן שלי: לחלום בגדול, להעיז, להצליח!!!
    גילי ראובני- מאמנת עסקית ואישית
    קידום אנשי עסקים ופיתוח צוותי עבודה
    http://WWW.GreatResults.co.il
    דוא”ל: gilirv@bezeqint.net

  3. מיקי שלום,
    מעניין, ומבהיר מצויין את נפלאות ה- NLP.
    שאלתי בכל לגבי הדוגמא- אם כפי זאתה אומר- “יש לנו סרט מפחיד בראש בכל פעם שאנו חושבים על העשיה ו/או התוצאות אשר נמצאות בצד השני של ההחלטה הזו…”
    איך נסביר למה אנו לא מחליטים לאכול בריא, או לעשות דיאטה כשהתוצאה יכולה להיות מצויינת.מה יכול להפחיד בלחוות תוצאה חיובית?
    אשמח אם תתייחס לשאלתי.
    תודה ויום טוב
    מיכל

    1. היי מיכל,
      מה שמפחיד הוא לא בתוצאה החיובית, במקרים הספציפים הללו – אלא הסרטים של השינויים שיהיה עלינו לעשות,
      הדברים שנדמה לנו שעלינו לוותר עליהם, הנוחות שנצטרך לוותר עליה ועוד כל מני סרטים שאנו מעבירים בראש..

      החוכמה מבחינת ה NLP היא, פחות להסביר ויותר לבחון מה בדיוק הסרט שהאדם מריץ בראש כשהוא חושב על לאכול בריא,
      ולעשות ‘שינוי מבני’ בסרט, מבלי לשנות את התוכן שלו – זו הגדולה של עבודת ה NLP.

      מקווה שעניתי 🙂
      מיקי

  4. תודה רבה מאמר מעולה .
    תודה רבה על ההערה וההארה .
    אני לקחתי לתשומת לבי וכן מעוניינת במאמרים נוספים.
    תודה רבה

  5. אכן מיקי, כל מילה – בול !
    ממרומי גילי, אני יכול להעיד על עצמי שחוויתי הרבה פעמים את הפחד מפני ההצלחה.
    תודות לעקרונות והכלים המדהימים של ה NLP שרכשתי (אליהם התוודעתי באמצעותך – תמיד אזכור ואזכיר) התגברתי על מחסומים רבים שסללו דרך ואפשרות להחליט ולהוציא לפועל – במיידי כמעט – תוכניות שהיו במגירת שולחן הכתיבה שלי ובמגירות ראשי.
    כיום, המילה פחד אניה קיימת עוד והחלפה במילים: תשומת לב לפרטים, תכנון, קבלת משוב, איסוף מידע, דיגום… ועוד.
    ממליץ בחום להגיע לסדנאות שלך כשם שאני אמשיך להגיע אליהן. למרות שאני כבר מעביר סדנאות משלי – יש ויהיה תמיד מה ללמוד ממך ודרכך.
    בהערכה רבה
    חיים רוטר

  6. המאמר מצוין והשפה אכן מאד חשובה ומשמעותית,יחד עם זאת מנסיוני הרב גם כמחנכת וגם כמאמנת ומטפלת (בשיטת “המסע”),לעיתים יש רבדים עמוקים של אמונות ונדרים ישנים , אירועים מכוננים וזכרונות אגורים בגוף אשר השינוי בשפה בלבד לא מספיק(גם אם הכרחי) ויש ל”נקות” את אותם המקומות . בעיני השילוב מנצח .אני עושה סדנה לפריצת דרך בירושלים שמשלבת תהליכים קוגניטיביים עם תהליכי”מסע,
    שנוגעים בשורש החסימות . אני מזמינה אותך גם לשיתוף פעולה

    1. יפה שלום רב,
      אני מסכים עימך מאוד,
      ובמאמרים הבאים אני אתייחס גם למקומות הללו.
      בNLP – השפה – היא רק חלק אחד קטן מהעבודה. אם תסתכלי בתחילת המאמר כתבתי 4 שאלות, ובמאמר התייחסתי רק לשאלה הראשונה…
      במאמרים הבאים אתייחס לשאלות הנוספות – כולל שינוי אמונות ועוד…
      בעבודת ה NLP – אנו לא “מנקים” אמונות, אלא מחליפים אותן באמונות מעצימות.

      בברכה
      מיקי ברקל

  7. שלום מיקי,
    אתה יכול בבקשה לתת דוגמא לשינוי מיבני?
    תודה, טלי

  8. מדוע יש לי את ההרגשה שמישהו מנסה לשכנע אנשים המרוצים בחלקם להרגיש “לוזרים” אם אינם עושים “הכל, על מנת להצליח?
    כבר אמרו רבותנו “איזהו עשיר?- השמח בחלקו”.
    לפני מספר חדשים היתה סדרה בטלויזיה שנסתה לבדוק מהו המתכון לאושר. המסקנה היתה שהאושר לא קשור לכסף או לנכסים, למעמד או פרסום!!!
    כל התכניות האחרות למעשה רק מגביהות את הסף (החומרי?, הפסיכולוגי?) במרוץ העכברים הזה אל ה”הישגים=אושר”.

    1. היי צוריאל,
      השאלה שלך היא שאלה במקום…
      אני יכול רק לשער שרוב האנשים אשר מרוצים בחלקם לא יסתכלו על תוכניות כאלו, כי זה לא בהכרח מעניין אותם לעשות מליון.
      יחד עם זאת – בחברה ההשגית של ימנו, יש בהחלט את הנטיה לכוון גבוה, בעיקר בעולם החומרי (זו התרבות המערבית בשיא הדרה)
      בכל מקרה, “השמח בחלקו” לא אומר שלא היה רוצה עוד… כדי להיות יותר שמח (-;
      בנוגע לאושר – כבר מזמן מזמן הראו במחקרים שהיו בכל העולם שהאושר האמיתי לא מותנה בדברים חיצוניים. הפסיכולוג רוברט הולדן
      מייסד ‘פרוייקט האושר’ באנגליה (עבד עם שירות הבריאות הלאומי של אנגליה) אמר: “שום דבר בעולם לא יכול לגרום לך להיות מאושר אבל כל דבר יכול לעזור לך להיות מאושר,
      שום דבר בעולם לא יכול לגרום לך להיות מדוכא, אבל כל דבר יכול לעזור לך להיות מדוכא”
      ובשורה התחתונה – מי הוא זה שמחליט באם הוא מאושר או לא? מי מתנה את האושר שלו בדברים חיצונים?
      האדם עצמו ולכן התנאי היחידי לאושר הוא הבחירה של האדם עצמו להיות או לא להיות מאושר.

      וזה שאני מאושר לא אומר שאני לא רוצה גם הרלי דוויסון 🙂 אין קשר בין השניים – כשיהיה לי הרלי דווידסון אני אהיה שמח ומבסוט בטירוף,
      רק שלי הרבה יותר קל בדרך לשם, לעומת מישהו שתולה את האושר שלו בדברים שהוא ישיג..

      יחי ההבדל הדק.:-)
      מיקי

  9. נהניתי מאד לקרא המאמר ובמיוחד לחדד את ההבדל בין צריך לבין רוצה או בוחר. מהיום נאני בוחרת לקחת החלטה. תודה! אשמח לקבל מאמרים נוספים

  10. אתה גדול!
    גם אני בהחלט נהנה מהמאמרים היעילים שלך

  11. שלום מיקי
    מאמר חזק.. כל מילה קולעת במטרה.
    אשמח לקרוא מאמר בנושא ההמשך – בפחד לקבל החלטה…
    תודה טלי

  12. תודה רבה,מיקי! כרגיל מדוייק, מובן וסוחף. מחכה למאמרים הבאים

  13. אהבתי את השינוי “לקחת החלטה” ואת יולת ההבחירה.
    בהחלט משנה את הדרך בה אנחנו רואים את תהליך ההחלטה מפסיבי לאקטיבי ומאילוץ לבחירה 🙂
    מילות כפיה ובחירה זה כל השינוי.

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…