להמיר את השדונים במיקי מאוס – או לשנות את הקול הביקורתי

להמיר את השדונים במיקי מאוס – או לשנות את הקול הביקורתי

כשבאתי לכתוב את המאמר הזה, ידעתי על מה בדיוק אני מתכוון לכתוב, איך להתייחס לכל הנושא מזווית הראיה של ה NLP, כיצד ניתן להשתמש בטכניקות של NLP כדי לשנות את הקולות המפריעים וכו.. אבל ברגע שהתיישבתי לכתוב, הייתה חסרה לי הפתיחה.
לא הייתי בטוח כיצד לקשר את זה לנושא השדונים, שכן, ב NLP אנו לא כל כך משתמשים במטאפורה הזו.
אז עשיתי חיפוש קטן בגוגל והדבר הראשון שעלה היה מאמר מאת אירית קפליוק-הרמן, מנחת סדנאות התפתחות שדיבר על נושא השדונים.

אהבתי את הפתיחה שלו, והבנתי למה ב NLP אנו לא כל כך מתייחסים למטאפורה הזו שנקראת שדונים, ומדוע ההתיחסות אליה בצורה הזו עלולה דווקה לחזק את המשך פעולתם של אותם השדונים.

וזו הזווית השונה שאני הולך להביא במאמר הזה. (וכמובן, כיצד להתמודד עימם בקלי קלות)
אך לפני שאני אתחיל, חשוב לי ליישר קו קטן לגבי אותה מטאפורה ולהביא ציטוט של הפתיחה של אותו מאמר.

כותבת אירית קפליוק-הרמן:

“השדון הוא הדייר הגר בארונות הפרטיים שלנו במוח. הוא המספר , והפרשן המתיימר לדעת הכל יותר טוב מכם.
שדון הוא שם משפחה והשמות הפרטיים של המשפחה הם :פחדים, חרדות, תחושות אי אמון, חוסר בטחון, דימוי עצמי נמוך ועוד..
השדונים הם אותם קולות פנימיים המוכרים לכל אחד ואחד מאתנו, המשכנעים אותנו במומחיות רבה עד כמה אין לנו סיכוי, שאחרים טובים מאתנו, שאנחנו לא כל כך שווים, שאנחנו לא מספיק……. שיש לנו בעיה בקשרים, שלעולם לא תצליח, שלא כדאי לנו אפילו לנסות, שהעולם אכזר, ועוד ועוד….
(הברזלים בחיים שלנו -מיקי)
השדונים מתחפשים לחברים הטובים שלנו, הם כאילו באים ללחוש לנו כמה עצות לחיים, להזהיר אותנו, למנוע מאתנו נפילות.
השדונים מאוד משכנעים. הם ממש שחקנים טובים, לובשים תחפושות שונות, מעמידי פנים שרוצים את טובתנו, שדואגים לנו, כשאנחנו טועים הם נאנחים בחמלה “שוב חזרתם על אותה הטעות”?  “הזהרנו אתכם”.
כשאנחנו עומדים בפני החלטה חשובה, אז הם מתגלים במלוא הדרם, טוחנים אותנו ממש, האם לעזוב מקום עבודה? להרשם ללימודים? להוציא רשיון נהיגה, לעבור דירה? להחליף מכונית? לפתח קשרים? ועוד ועוד.
ויש כאלו שהם עוד יותר ערמומיים ובמצבים של הצלחה, הישג ,ציון גבוה הם דואגים להזכיר לנו  “זו  לא באמת ההצלחה שלכם, במקרה הלך לכם, הציון לא באמת הגיע לך, הכל מקסם שווא, הפרס טעות זה לא בגלל שאתה מוכשר זכית בו, והאהבה הגדולה אשליה וכו.”

אז, זהו. שזה מעניין לקרוא את זה, וזה בהחלט שם את הפחדים והקולות הפנימיים הללו בפרספקטיבה חביבה של “שדון” –  שלכאורה, זה לא משהו שאני עושה לעצמי, אלא זה מישהו או משהו שבא לעשות לי דווקא.

לדעתי האישית, המטאפורה הזו תפסה כל כך בקלות מכיוון שאנשים לא אוהבים לחשוב שהם מפחידים את עצמם, שהם אלו שמפעילים את הפחדים, החרדות, תחושות אי אמון, חוסר ביטחון וכו..
שכן זה היה יוצר לנו מעיין פרדוקס קטן. אם אני זה שעושה את זה, ואני זה שלא רוצה את זה – איך זה שאני לא יכול להפסיק את זה? או לא יכול שלא לעשות את זה?
אז זהו שאם ידענו כיצד להפסיק את זה, או כיצד לא לעשות את זה – היינו מייד משנים את ההתנהגות הזו, לא?

קודם כל עלינו לקחת אחריות ובעלות על ההתנהגויות הללו (וכן, הקולות בתוך הראש, והסרטים שאנו עושים בראש כדי להפחיק אותנו – הם בסה”כ התנהגויות שלנו – אמנם לא התנהגויות כלפי חוץ, אך הן באות לידי ביטוי בחוץ בתקשורת שלנו שמשתנה – במיוחד כשאנו עושים לעצמנו סרט אימה בראש של קבוצה גדולה של אנשים שאני עומד להרצות בפניהם יצחקו עלי וישפילו אותי – איך סרט כזה לא ישפיע ישירות על ההתנהגות שלנו?? )

היות שניתן לחלק את הפחדים הללו לשני סוגים: א. הקולות שבתוך הראש. ב. הסרטים בתוך הראש.
במאמרים אחרים אני מדבר על הסרטים וכאן אנו נלמד טכניקה מתוך עולם ה NLP כדי להתמודד עם הקולות.

א. השלב הראשון הוא לבחור סיטואציה ורגש שאנו חווים בסיטואציה הזו שאנו לא רוצים לחוות – כגון: פחד, חרדה, חוסר ביטחון, ספק וכד…

ב. השלב השני הוא לזהות את הקול הפנימי הזה, זה שמדבר אלינו (התהליך הזה לא קל, הוא מפתח עירנות פנימית – רוב האנשים לא מכירים את המושגים הללו או בכלל האפשרויות הללו אך ב NLP  גילו שהמאפיינים הללו הם, הם ה”מולקולות” שיוצרות את הקידוד של המחשבות שלנו, וכיצד אנו יוצרים פרשנות או רגש מהמחשבות הללו. אז מבלי להכנס לתוך העומק של המכניקה הזו של היען (=ראשי תיבות של יחידת עיבוד נתונים = מיינד) פשוט נצלול לתוך הטכניקה עצמה.

אז כמו שאמרתי השלב השני הוא לזהות את הקול הפנימי, וכשאני אומר לזהות, הכוונה היא לאיכויות הקול, למאפיינים שלו:
– מהו הכיוון שממנו מגיע הקול?
o האם הוא נשמע לנו מחוץ לראש או בתוך הראש?
o האם הוא קרוב יותר לאוזן שמאל, או יותר לאוזן ימין, או בכלל באמצע?
o האם מלמעלה, מלמטה, מקדימה או מאחור?
– מהי עוצמת הקול? חזק, בינוני, חלש
– האם הקול דומה לקול של מישהו אחר, או לקול שלי עצמי?
– איכויות נוספות של הקול כגון:
o עובי
o גובה הטון: נמוך, אמצע, גבוה
o צלול או מחוספס
o כבד או קליל
o מתנגן או מונוטוני

ג. השלב השלישי הוא: להזכר במספר סיטואציות שונות שבהן הרגשנו את אותה הרגשה ודיברנו לעצמנו עם הקול הזה, ולבחון מהם המאפיינים של הקול הדומים בכל אחת מהסיטואציות הללו (מספיקות שלושה סיטואציות שונות).
האם הקול הוא של אותו אדם, מגיע מאותו כיוון וכו…

ד. השלב הרביעי: ליצור עירנות לרגש שעולה כאשר הקול הזה מדבר אלינו ואלו תחושות מלווים אותו:
(ההבדל בין רגש לתחושות: רגש זהו פחד, ספק, שמחה, כעס וכד.. תחושות זה חום, קור, התכווצות, התרחבות, תזוזה של אנרגיה בכיוון מסויים וכו.. – בדרך כלל רגש מהווה אוסף תחושות מדוייק)
אז כדי ליצור עירנות לרגש שעולה ובמיוחד לתחושות: אז תדברו לעצמכם בקול הזה, עם האיכויות הללו המשותפים לכל שלושת הסיטואציות, ותבחינו איפה אתם חשים את הרגש הזה?  מה בדיוק אתם חשים? ושימו את היד במקום שבו אתם חשים את הרגש (זה יכול להיות בבטן, בראש, בחזה, ברגליים – אצל כל אחד זה שונה.
(כשלומדים לשלוט ולשנות את הקול הפנימי הזה, לומדים דרך נוספת לנהל את הרגשות)

ה. השלב החמישי: עכשיו מתחילים לשחק עם המאפיינים, בכל פעם עם מאפיין אחד בלבד, כדי לבחון איזה מאפיין עושה שינוי בתחושות וברגש:
– תשחקו עם הכיוון שממנו מגיע הקול: אם הגיע מימין, תביאו אותו משמאל.
– תשחקו עם עוצמת הקול: אם היה חזק, תחלישו, אם היה חלש תחזקו..
– תשחקו עם עובי הקול.
– תשחקו עם גובה הטון.
– תשחקו עם החיספוס-צלילות שלו
– תשחקו עם הכובד – קלילות

ובכל פעם שאתם משחקים עם מאפיין אחד בלבד – תבחנו באם הרגש והתחושות מתעצמים או נחלשים.
אתם תגלו שישנם מאפיינים שמשפיעים וישנם מאפיינים שממש לא מזיזים לכם.
אז תמצאו אילו מאפיינים משפיעים על עוצמת הרגש.

ו. השלב השישי: כאן אפשר לעשות שני דברים:
1) להפוך את הקול לקול מצחיק – דבר שיהפוך את הסיטואציה למצחיקה והרגש ישתנה מעצמו.
2) לשים קול מעצים שיתן תחושת ביטחון ועוצמה.
לצורך התרגיל הזה, אנו נעשה את 1.

ז. השלב השביעי: תיזכרו בסיטואציה שבה הרגשתם את הרגש בחרתם והשתמשתם בקול שזיהיתם:

1. תריצו את כל הזיכרון ברוורס כאשר אתם שומעים גם את הקול הזה כמו ששומעים קלטת שמנגנים אותה מהר אחורה. ותגיעו לתחילת הזיכרון.
2. תדמיינו איך הקול הזה היה נשמע אם הוא היה אומר לכם את אותם הדברים רק בקול של מיקי מאוס, ותשנו את כל המאפיינים בעיקר אלו שמצאתם שמשפיעים במיוחד.
3. עכשיו, תריצו את כל הזיכרון קדימה, רק עם הקול של מיקי מאוס. (אם עלה לכם חיוך, סימן שזה עובד)
4. שוב להריץ את כל הזיכרון אחורה ברוורס מהיר.
5. להריץ קדימה רק שהפעם תוסיפו לקול של מיקי מאוס, קולות רקע של מוזיקה מצחיקה כלשהי (מוזיקת קרקסים, בני היל, מה שבא לכם) ותריצו קדימה במהירות טיפה יותר מהירה מהרגיל. כך שמיקי מאוס גם ידבר קצת יותר מהר והקול שלו יהיה קצת יותר צפצפני.
6. תעשו את שלבים 4  ו- 5  חמש פעמים כאשר בין פעם לפעם, תעצרו ותחייכו לעצמכם.
7. אחרי שעשית את זה חמש פעמים – תנסו לשווא להזכר בסיטואציה שפעם הפחידה אתכם רק כדי לגלות שההרגשה עכשיו שונה לחלוטין.

ח. השלב השמיני – שלב הסקרנות והבדיקה עד כמה זה הצליח.
כאן עליכם לפתח את הסקרנות שלכם כדי לבחון עד כמה זה הצליח.
1. תיזכרו בסיטואציה שפעם הרגשתם בה את ההרגשה שלא אהבתם ותבחנו איזו הרגשה אחרת עולה – חלקכם עלולים להתקל בחיוך שעולה – זה בסדר גמור.
2. תדמיינו בעתידכם סיטואציה דומה שפעם הייתה עולה בה ההרגשה שלא רציתם, ותבחנו איזו הרגשה עולה, אם יעלה החיוך עוד יותר נפלא.
3. עכשיו, פשוט ללכת וליצר את הסיטואציה כדי לגלות כמה ההרגשה יותר קלילה ונינוחה בסיטואציה הזו. מעכשיו ולתמיד.

החלק האחרון זו ההוכחה להכרה שהיה שינוי ברמת תת-ההכרה.
לא פעם אחרי שעושים תהליך שינוי ברמת היען (תת-ההכרה, הלא-מודע, תת-מודע וכו)  ההכרה עדיין זוכרת שפעם היא הרגישה בצורה אחרת למרות שהרגש השלילי לא עולה. לכן, נשאר רק להוכיח להכרה שבאמת הרגש השלילי לא עולה אלא עולה רגש אחר. ובשביל זה קיים החלק האחרון בשלב השמיני…

אז צאו, צודו שדונים, תהפכו אותם למיקי מאוס, תשנו את הקול הביקורתי שלכם ותהנו מהחיים עד מאוד.
קדימה הצלוחס
מיקי ברקל

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מאוד מעניין, אני צריכה להתאמן הרבה, יש מה לעשות…

  2. שלום מיקי,
    קראתי בעיון את המאמר שלך על השדונים, יפה מאוד כתבת וחיברת אותם לNLP – אהבתי מאוד
    בברכה
    פנינה מרימסקי

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…