לכבות את הר הגעש של הקנאה בזוגיות

לכבות את הר הגעש של הקנאה בזוגיות

כמה פעמים נתקלתם בהרגשת קנאה?
הקנאה נפוצה מאוד במערכות יחסים מונוגמיות, א-מונוגמיות ופוליאמוריות. 
הקנאה היא כמו אש ירוקה, הפורצת מתוך לועו של הר געש פעיל, יוקדת ושורפת כל דבר שעובר בדרכה.
יש מי שמנסים להחזיק אותה בפנים ויש מי שמוציאים אותה בעוצמה רבה על בני ובנות זוגם, אש ירוקה ומעכלת אשר חורכת כל דבר טוב מסביב.

והר געש פעיל, לא משנה כמה תנסו לכסות אותו, לנהל אותו, להצדיק אותו או להדחיק אותו. הוא הר געש פעיל!
וכמו כל הר געש פעיל, בשלב כלשהו הוא יתפרץ, ועלול מאוד להתפרץ דווקא על האדם הקרוב לנו ביותר – בן/בת הזוג שלנו.

הטעות בטיפול בקנאה

אחת הטעויות הגדולות כשבאים לעבוד עם קנאה, היא ההתייחסות אל הר הגעש כ’הבעיה לטיפול’, הניסיון לכבות את הר הגעש הפעיל. העניין הוא שכשמדובר בקנאה, זה לא באמת הר געש. כי עמוק עמוק בתוך ההר שוכן דרקון גדול, דרקון כלוא, דרקון עצבני. ובכל הזדמנות שתיווצר, הוא נושף את האש שלו בעוצמה רבה. עוצמה שהרבה פעמים הולכת ומתחזקת מטריגר לטריגר.
כדי להשתחרר מהקנאה, עלינו לעשות עבודה ולהכיר את הדרקון הפנימי הזה, להפוך אותו לחבר ולזכות באוצר שהוא שומר עליו. כשהופכים את הדרקון הזה לחבר, פתאום מגלים שזה לא היה הר געש פעיל בכלל.. סתם הר, עם דרקון כלוא בפנים. דרקון ששמר עבורנו על אוצר.
הקנאה היא בעצם רק סמפטום.

שני סוגי קנאה

לפני שנכנס לעבוד עם הדרקון הפנימי שאחראי על הקנאה, אני מבדיל בין שני סוגי קנאה.
באנגלית יש שם שונה לכל אחד מהסוגים:
1. Envy – קנאה שנוצרת כאשר אנו משווים את עצמנו למישהו אחר ומגלים שהוא יותר מאיתנו במשהו: יותר יפה, יותר מצליח, יותר אהוב, יותר אוהב, יותר נהנה.. יותר משהו.. הקנאה הזו יוצרת אחת משתי הרגשות: חיובית או שלילית.
אדם שמרגיש את הקנאה הזו רוצה משהו שיש לאדם אחר.
אם עולה לו הרגשה שלילית, הוא עלול, על פי רוב, לפעול באחת משתי דרכים:
א. ילכלך עד ינסה לפגוע במושא הקנאה.
ב. ינסה להשיג את אותו דבר שיש למושא הקנאה.
בכל מקרה הוא יכנס למוד תחרותי שלילי.
אדם שחווה את ההרגשה החיובית בעקבות הקנאה הזו, זה אומר שהוא הצליח להתמיר את הקנאה שלו מרגש של נחיתות לרגש של פרגון עז.
לשני אלו תהיה מוטיבציה גבוהה להשיג את אותו הדבר שהם תופסים שיש לאדם השני.
ועל זה נאמר לעיתים “קנאת סופרים תרבה חוכמה”.

2.Jealousy הוא הסוג השני של הקנאה. זהו הסוג שבו נתמקד במאמר הזה.
ה- Jealousy זו קנאה אשר נוצרת במערכות יחסים (לרוב זוגיות) כאשר מופיע אדם שלישי במערכת היחסים (בין אם זה ידיד/ה, אקס/ית, חבר/ה לעבודה וכד..)
האדם החווה את הקנאה מרגיש מאוים בדרך כזו או אחרת, ועל פי רוב יפעל בדרכים שונות על מנת להיפטר מהקנאה שלו, שהיא רגש כואב מאוד ולא נעים… השורף כל דבר שנמצא בדרך.
אפשר למצוא מאמרים רבים ברחבי האינטרנט על הקנאה הזו, מעיון בחומר הרב, תשאולים וראיונות שביצעתי, ועבודת NLP עם לקוחות בקליניקה לאורך הזמן, זיהיתי שהקנאה הזו יושבת על אחד (או יותר) משלושה דרקונים: (על פי רוב, אם כי לא תמיד)

שלושת דרקוני הקנאה:

א. ערך עצמי נמוך
ב. חוסר אמון במערכת היחסים
ג. טראומה

א. דרקון הערך העצמי הנמוך

כאשר אדם עם ערך עצמי נמוך, נמצא במערכת יחסים עם אדם אחר, הוא לרוב תולה את תחושת הערך שלו באדם השני. אפשר לשמוע משפטים כגון:
את משלימה אותי,
אתה האושר של חיי,
את האור שבי וכד..
בעוד המשפטים הללו 
רומנטיים מאוד, וגם מפרגנים מאוד לצד השני.
הם טומנים בחובם שתי בעיות שעלולות להיות הרסניות לקשר זוגי / מערכת יחסים:

1. תלותיות

הצורך באישור חיצוני, שבדרך כלל לא מספיק וגם לא תמיד שם, יוצר על פי רוב תלותיות רבה בקשר, וכשהצד השני עושה פעולה אשר צד א’ חווה כאיום על הערך העצמי שלו. צד א’ יפעל בדרכים הרסניות. (עד אלימות פיזית)

2. עול האחריות 

האחריות שצד א’ מפיל על צד ב’. זה משקל כבד מאוד להיות אחראי על הרגשות של מישהו אחר, כל שכן האושר שלו. רובנו בקושי אחראים על הרגשות של עצמנו, בקושי מצליחים לנהל את הרגשות של עצמנו (עד לרמה שאפילו אומרים שאי אפשר בכלל לנהל רגשות) אז עכשיו גם להיות אחראי לרגשות השלווה, השמחה, הכיף של הצד השני? מה קורה כשלא מצליחים? או אז רגשות של אשמה מתגנבים פנימה לתוך המערכת יחסים, ואשמה תמיד עסוקה בלהאשים את כל העולם ואשתו.
בעבודת NLP זוגית מדברים בדרך כלל על יצירת נפרדות ומובחנות בזוגיות.

נפרדות ומובחנות 

הינן היכולות להיות בזכות עצמי, כלומר אדם הקיים בזכות עצמו, הוא אחראי על האושר שלו, הוא אחראי על הגוף שלו, הוא אחראי על משק האנרגיה שלו, ולא תולה את האחריות הזו על בן/בת הזוג.
ככל שכל צד במערכת יחסים יפתח את הנפרדות והמובחנות שלו, כך כל אחד יביא את ה 100% שלו, המערכת הזוגית תהיה 200% ולא שני חלקים של אותו שלם.
על מנת שבן האדם יוכל לפתח נפרדות ומובחנות, עליו להעלות את הערך העצמי שלו. בכל תהליך שהוא יכול, בין אם זה עם NLP, או IEMT או שיטות טיפול ועבודה נוספות.
אנשים עם ערך עצמי נמוך, מחפשים אישורים בחוץ, ואז זה לא באמת ערך עצמי – הערך שלי בעיני עצמי, אלא ערך חיצוני יחסי. ובדרך כלל זה לא מחזיק מעמד. ואז חזרנו לשתי הבעיות אשר שוחקות את מערכות היחסים: התלותיות ועול האחריות.
שימו לב למשפטים כגון:
אני מרגיש לא שווה,
אני מרגישה לא ראויה,
אני מרגיש כאילו שלא רואים אותי,
מרגישה שקופה.
משפטים כאלו מעידים בדרך כלל על בעיות של ערך עצמי – וזה הדרקון שעימו נרצה לעבוד.
האוצר של הדרקון הזה הוא ערך עצמי גבוה וביטחון עצמי חזק.
אנשים נמשכים לאנשים עם ערך עצמי גבוה, כי אנשים שיודעים מה הם שווים, פחות מנסים להרשים, פחות משחקים משחקים ויודעים לפרגן הרבה יותר.
לכן יש משיכה רבה לאנשים עם ערך עצמי גבוה.

ב. דרקון חוסר האמון במערכת היחסים:

קודם כל עלינו להבין שאין רגש כזה: “חוסר אמון”.
חוסר אמון, מעיד על איזה רגש אין! לא על איזה רגש יש.
כשאדם אומר: אני מרגיש חוסר אמון, בדרך כלל יש לו שם פחד כלשהו (לרוב פחד סמוי).
כשמדובר על חוסר אמון במערכת היחסים, יש בעצם פחד של להפסיד או פחד נטישה. והפחדים הללו מייצרים התנהלות רכושנית, שתלטנית ו/או כוחנית.
הצד ה”חזק” במערכת היחסים בדרך כלל מתבטא באופן שמעיד על תפיסת הצד השני כחפץ שמטרתו לספק את הצרכים של הצד ה”חזק”, ולא כאדם ברשות עצמו עם רצונות וצרכים משל עצמו. אפשר לשמוע את זה בשפה של בני זוג לרוב:
– “את שלי” – לא היא לא, היא אדם בוגר של עצמה, היא יכולה להיות איתך אבל היא לא “שלך”.

– “אישרתי לו לצאת לסוף שבוע עם החברים שלו” – הוא לא הבן שלך, את לא מישהו שיש לה את המנדט לאשר או לא לאשר, הוא אדם בוגר ברשות עצמו שמחליט על עצמו, בעצמו.

– “אתה חלק ממני” – לא הוא לא חלק ממך, את 100% עצמך והוא 100% הוא. הוא כן חלק ממערכת היחסים שלכם, אבל ממש לא חלק ממך.

– “אם משהו יקר לך אתה שומר עליו” – רק שבן אדם בוגר הוא לא “משהו” הוא בן אדם בוגר, עם דעות, רצונות, התנהגויות, רגשות.

יש המון אמונות מגבילות שאנשים משתמשים בהן על מנת להצדיק את הרגשת הקנאה, כחלק מהדרך שלהם לשמר מערכת יחסים, כדי שהצד השני “לא יעזוב אותי” וכד..
לאורך זמן אמונות מגבילות אלו, יוצרות שחיקה של אחד הצדדים, ואז או שמגיעים לגרושים (במקרה הטוב) או שחיים עם אדם כבוי, עם חפץ…

כשמזהים שהדרקון הוא פחד מאיבוד, פחד מנטישה. אז עבודת ה NLP בקליניקה תהיה על שחרור הפחדים האלה.
הפיכת הדרקון הזה לחבר מזכה באוצר שלו: אהבה עצמית, נפרדות, מובחנות, חוסר תלות.
ואז האדם לא צריך “להחזיק” את בני זוגו. מה שיאפשר להם לבחור להישאר יותר בקלות. אם הם בחרו להישאר, סימן שהם אוהבים, אם לא בחרו להישאר, סימן שלא היו שם מלכתחילה וזו זוגיות הנדונה לכליה בסופו של עניין.

ג. דרקון הטראומה:

אנשים סוחבים עימם טראומות טריות עד עתיקות, של אירועי בגידה, אירועים של פגיעה באמון כאלה ואחרים. השאריות של הטראומה בדרך כלל הינן זיכרונות כואבים מאוד (ב IEMT קוראים להן ‘הטבעות רגשיות’). מכיוון שרובנו לא אוהבים לחוות את הכאב הזה, פיתחנו מנגנונים שלמים להתמודדות עם הזיכרונות הכואבים הללו. מהתנהגויות של הימנעות ועד דפוסי פיצוי התנהגותיים. מדפוסי אישיות ועד אופי.
יכול להיות שזו טראומה עתיקה מהילדות, שבה היה אירוע של משבר אמון, עם כל הכאב הנלווה אליו, או חווית משבר אמון טרי יותר, מבן/בת זוג קודמים ואפילו מאותה מערכת יחסים.
מכיוון שהטבעה רגשית זו כואבת, והאדם פיתח מנגנונים כדי לא לחוות את הכאב הזה, הקנאה (J) יכולה לחפות על כאב כזה, יותר קל לקנא מאשר לחוות את הטראומה מחדש.
כשמזהים שהדרקון הוא הטבעות רגשיות: זכרונות כואבים, טראומות ואירועי עבר בנושאים של משברי אמון, בגידה וכד’ כדאי מאוד לפנות לעזרה מקצועית. עבודה בעזרת שיטות כגון NLP, IEMT ואחרות, עוזרת לרפא את פצעי הטראומה במהירות יחסית.
הפיכת הדרקון הזה לחבר מזכה באוצר של סליחה, חמלה, שחרור וחופש.

לסיכום, הדרך לכבות את אש הקנאה בזוגיות

העבודה עם אנשים הסובלים מקנאה, מתחילה בזיהוי הדרקון (אחד או יותר) שכלוא במעמקי הר הגעש, הפיכתו לחבר וזכיה באוצר שהוא שומר עבורנו.

תהליך הפיכת הדרקון לחבר יכול להיות תהליך קצר או ארוך, תלוי בגישה, בשיטה ובכלים שמשתמשים, אפשר לעשות תהליך עצמי – אם כי זה יכול בהחלט לקחת שנים לפעמים, ואפשר לקחת מלווה לדרך, מישהו שמבין כיצד לעבוד עם דרקונים ויודע כיצד לגלות אותם אי שם בעומק ההר.

אז בפעם הבאה שאתם חווים את הר הגעש מתפרץ, תזכרו, יש דרקון כלוא בפנים… הוא מחכה שתזהו אותו, תגלו אותו, ותהפכו אותו לחבר. כי הוא שומר על אוצר מופלא עבורכם.

קדימה הצלוח’ס
מיקי ברקל

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…