למה אנו מתחמקים הרבה פעמים מקבלת החלטות?

לא פעם ולא פעמיים אני נתקל במהלך התהליכים שאני מעביר
באנשים שאומרים את המשפט: “אני רק צריך לקבל החלטה”
ובעוד שכתבתי בעבר למה המשפט הזה הוא משפט תוקע (אפשר לקרוא על זה כאן)

הפעם נדרשתי לשאלה: מה מביא אותנו בכלל לומר את המשפט הזה מלכתחילה?
שכן משפט כזה ומשפטים כמוהו נוצרים מתוך הרגשה/הלך רוח מאוד מסויימים
בדרך כלל של פחד או רצון להימנעות

והשאלה שלי את עצמי הייתה: “מה בדיוק גורם להרגשה הזו?

מכיוון שהבסיס של ה NLP הוא חקר המבנה של החוויה הסובייקטיבית
השאלה הבאה שלי הייתה מהו המבנה הפנימי של החוויה שלי
שיוצר לי את הלך הרוח שבתורו יוצר את המשפט התוקע?

אחרי עבודת מחקר קלה (שב NLP קוראים לה דיגום) זיהיתי את המבנה הפנימי שלי שיוצר לי את ההרגשה הבעייתית וכך גם כל אחד מכם יכול להיות ער למבנה הפנימי שלו שיוצר לו את ההרגשה השלילית זו שמביאה אותנו לומר: “אני רק צריך לקבל החלטה” אבל בפועל לא להחליט…


מה זאת אומרת: “המבנה הפנימי של החוויה הסובייקטיבית”?

רגע לפני שאשתף אתכם במבנה הפנימי שלי – בואו נבין מה הכוונה ב NLP כשאומרים:
המבנה הפנימי של החויה הסובייקטיבית.

היות שאנו יצורים סובייקטיבים – כלומר לא רואים את העולם כפי שהוא
אל רואים אותו (וקולטים אותו) מהזוית המיוחדת שלנו.
יש לכל אחד מאיתנו את החוויה הסובייקטיבית הפנימית שלנו מהמציאות.

לפי ה NLP לאותה החוייה הפנימי יש מבנה,
והמבנה מבוסס על החושים שדרכם נקלט המידע והמרכיבים של החושים הללו.

לדוגמה מידע שנקלט דרך העיניים, הוא מידע ויזואלי שיוצר לנו תמונה או סרט בתוך הראש.
והמרכיבים של המידע הויזואלי הם:
סרט או תמונה,
שחור לבן או צבעוני
אם צבעוני אז צבעים חיים או דהוהים
רמת החדות-טישטוש
בהירות
מיקום התמונה/סרט בחלל (מלפנינו, שמאלנו, למעלה למטה, בתוך הראש, מחוץ לראש)
וכך הלאה..

בדיוק כמו שבמאי קולנוע ע”י שינוי המבנה של זוויות הצילום, התאורה,
הזום, מוזיקת הרקע, הווליום וכו.. יוצר את השינויים ברגשות של הצופים
כך המבנה של המידע הויזואלי משפיע על הרגשות והלכי הרוח שלנו.


מה אני עשיתי כדי לשנות אצלי את ההרגשה התוקעת?

אחרי שהבנו כיצד המבנה של המידע הויזואלי מקודד אצלנו בראש
נחזור לסיפור שלי.

גיליתי שכאשר אני מגיע לסיטואציה של החלטה בנושאים מסויימים
יש לי בראש שתי תמונות מאוד מאוד גדולות, מאוד בהירות
צבעוניות אך עם צבעיים דהוהים, שנמצאות מולי במרחק של מטר בערך.

וכאשר יש לי את שתי התמונות הללו מולי במבנה הזה,
ההרגשה הראשונה שעולה לי היא: “ארררגגגגגג.. ”
כאילו תחושה של “אין לי חשק להתמודד עם זה עכשיו”
סוג של ערבוב בין לחץ לבין עומס שיוצר לי חוסר חשק או ליתר דיוק
חשק לעסוק במשהו אחר ולהתחמק מההחלטה.

אבל זהו המבנה של החוויה הסובייקטיבית שלי בקבלת החלטות משמעותיות.

מהו המבנה שלכם?
האם יש תמונה או סרט?
אחד או יותר?
מה הגודל של הויזואל?
צבעוני או שחור לבן
רמת הצבעוניות? או האפרוריות?

ברגע שאתם עירניים ומזהים את המבנה של המידע הויזואלי שאצלך בראש, האופן שבו
הנכם מייצגים את ההחלטה בראש שלך. זהו הרגע שבו אתם יכולים להתחיל לקחת את השליטה
על ההרגשה הנוצרת לכם בעקבות המחשבה על ההחלטה שעליכם לקחת.

כל מה שעליכם לעשות הוא להתחיל לשנות את המרכיבים השונים:
אם זו תמונה תהפכו אותה לסרט – אם זה סרט לתמונה. ותבדקו כיצד זה השפיע על הרגשתכם
אם השפיע לטובה, מעולה תמשיכו – אם השפיע לרעה – תחזירו למבנה הקודם.

וכך תעברו מרכיב מרכיב,
גודל, עומק, צבעוניות, בהירות, חדות, מרחק מכם, מיקום וכד..
עד שתמצאו את המרכיב המשמעותי ביותר (או יותר מאחד)
שנו אותו וההרגשה שלכם תשתנה.

אצלי זה היה בעיקר מרכיב הגודל והבהירות
ברגע שהקטנתי את התמונות ב 50% בערך והורדתי מעט מהבהירות
פתאום ההרגשה נהיתה הרבה יותר קלה – והיה לי ממש הרבה יותר קל
להחליט ולהתחיל לבצע ולפעול על פי ההחלטה שלקחתי.

אז למה אתם מחכים – קדימה להתחיל לבחון, לשנות ולקחת שליטה
על הדחיינות לקבלת החלטות בחייכם

קדימה הצלוח’ס
מיקי ברקל
נהנתם, הצלחתם שתפו אותנו למטה – אני תמיד אוהב לקרוא תגובות
ובדרך כלל גם מגיב בחזרה

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. הי מיקי,
    נהניתי לקרוא את המאמר יש בתוכו ניתוח מעניין כיצד ניתן להתייחס להשפעות שנמצאות בתוכנו לגבי החלטה כמו : אם זה מתאים למטרות שלנו? למצב נתון בו בנאדם נמצא פיזי/נפשי/כלכלי/חברתי ועוד כלמיני ניתונים אשר נשקלים בקבלת החלטה אצל אדם . תודה מחקה לתגובתך?

    1. היי אמיתי
      האם בחנת אצלך מה המבנה הפנימי?
      מיקי

  2. היי מיקי ,

    בעבר קבלת ההחלטות הייתה מאד ספונטנית אם אני יכול לעשות את זה ,אז הייתי מחליט ללכת על זה ומקבל את ההחלטה , היום אחרי שכבר החלטתי החלטות אז כן יש כמו ברקץ כמו במכונית שעושה חחריק’ ומתחיל לבחון אם זה עומד במטרות ויעדים שאני רוצה להגיע להם ,אם זה משפר אותי ומביא אותי קדימה ,איפה זה בסולם סדר העדיפויות בחיי .

  3. מעניין מאוד,
    להנחות את עצמי לביצוע שינוי עצמי… יכול להיות רעיון לסדנא בפני עצמה 🙂
    מאוד נהניתי לקרוא איך אני יכול להנחות את עצמי לביצוע שינוי עצמי.

    רק בחוויה האישית שלי דבר אחד קטן הפריע לי במאמר שלך,
    ו”זרק” אותי לגמרי מריכוז ושטף הקריאה:
    במשפט אחד שינית פעמיים לשון יחיד לרבים ושוב חזרה ליחיד ורבים…
    “ברגע שאתם עירניים ומזהים את המבנה של המידע הויזואלי שאצלך בראש, האופן שבו
    הנכם מייצגים את ההחלטה בראש שלך.”

    הייתי מעדיף לקרוא בלשון “יוניסקס” לך, שלך, אצלך, בשבילך וכו’…

    ושוב אהבתי.
    תודה.

    1. היי אלי
      תודה על המשוב,
      האמת היא שמעט האנשים ששמים לב לזה 🙂

      מצד שני, לפעמים זה בורח לפעמים זה בכוונה.

      תודה
      מיקי

  4. מוח שלנו חושב בתמונות.המילים הם הסמלים שמייצגים את התמונה של הדבר שאנו מתייחסים אליו.המחשבות מייצרות את ההרגשות,וגם להיפך.ישנם קישרי גומלין בין המחשבות לרגשות.כאשר אתה משנה את התמונה במוח,שמתארת מצב מסויים,מקטין,מגדיל,צובע אותה בצבעים בהירים ועליזים,או כהים ועגומים.ההרגשה משתנה בהתאם לתוצאת השינוי של התמונה.השינוי של התמונה שנעשה בהכוונתינו ובשליטתינו נקרא דמיון מודרך.

    1. היי לאה
      דיי מדוייק – רק שאצלנו זה נקרא דמיון מונחה
      דמיון מודרך אלו הם התהליכים שבהם האדם יוצא למסע בתוך מטאפורה
      בזמן שהוא בהרפיה 🙂

      מיקי

  5. שלום מיקי מה שכתבת רק חלקו נכון, כי כל פסיכולוג מתחיל יודע שכל החלטה שלנו נשענת על מאגר במוח הזוחלי ורק משם אדם יכול לקבל החלטה. דוגמא אם כל החיים אמרו לאדם הזה” תיזהר יש סכנה”… כל בחירה שלו תעבור דרך ” עיני הסכנה”. ולא משנה איזה תמונה הוא יצייר לעצמו.
    הרגש ,הזכרון הם אלה שמנחים אותנו ולא ציור תמונה כזאת או אחרת.
    בברכה אפרת

    1. אפרת שלום רב,
      אני לא יודע בנוגע לפסיכולוג מתחיל- לפי איזו שיטה הוא למה ואיזה מחקר
      ה”תמונה” היא הביטוי של המוח הימני (ואולי הזוחלי אם תרצי) אשר מבטא את “עיני הסכנה” בצורה כל שהיא
      ה”תמונה” היא הייצוג הפנימי של הזיכרון, והדבר שמייצר את הרגש.
      להסבר מעמיק יותר בנדון, אם תתענייני בזה ותרצי לבחון כיצד זה משתלב בצורה יפה
      עם כל מה שלמדת ואת יודעת תוכלי להציץ בסרטון וידאו:

      קדימה הצלוח’ס
      מיקי

  6. לדעתי, מקור הבעיה הוא במילה “צריך”.
    שמתי לב אצלי שבכל פעם שאני אומר “צריך”, יש לי מעין התכווצות פנימית והתנגדות למילה הזו.
    יכול להיות שזה נובע מהילדות שלי שבה ההורים והמורים שלי השתמשו בה הרבה.
    למדתי, שאם יש משהו שאני מעוניין שיקרה, אני צריך להחליף את המילה “צריך” במילה “רוצה”.
    זה לא משנה את משמעות המשפט. זה עדיין משהו שלא קרה וכדאי שיקרה.
    אבל השימוש במילה “רוצה” אומר לתת-המודע שלי שזה משהו בשבילי שחשוב לי, ושאני רוצה שיקרה.

  7. נהנתי לקרוא את המאמר, מעניין לנסות..
    באיזו דרך כדאי לפעול כאשר ההתחמקות מקבלת ההחלטה נובעת מהרצון שההחלטה שלי תעשה באופן מושלם! והרי לכל החלטה יש יתרונות וחסרונות וזה דבר שמעכב את ההחלטה .
    אשמח לקבל כלים מהnlp כמי שלמדה זאת . בתודה מראש

    1. טלי תודה על המשוב,
      ב NLP יש מספר סוגי עבודה.
      אחד מהם הוא עבודת “תת-אופנויות”, עבודה עם הקולנוע הפנימי, שזה מה שמתואר במאמר הנ”ל.
      סוג אחר של עבודה הוא עבודה דרך השפה, ובעיקר המבנים הלשוניים.
      במקרה שלך כשאת אומרת:
      “ההתחמקות מקבלת ההחלטה נובעת מהרצון שההחלטה שלי תעשה באופן מושלם”
      – זה מעיד על כך שיש אמונה מאחורי המשפט הזה,
      (בהנחה שזה באמת מה שקורה מאחורי הקלעים וזו לא רציונליזציה)
      ישנה אמונה מגבילה וכנראה גם סרט מפחיד מאוד מאחוריה אשר מניעים את “הרצון” להחלטה מושלמת.
      מה יקרה אם ההחלטה שלך לא תהיה מושלמת?
      מה המחירים/סיכונים שאת צופה?
      מה זה אומר עליך אם ההחלטה לא תהיה מושלמת?
      תשובות על השאלות הללו יעזרו לך בחקירה הפנימית להכיר יותר את המניעים הלא-מודעים שלך ואז לעשות עימם עבודה
      קדימה הצלוח’ס
      מיקי

  8. מיקי תודה רבה.
    לא מצאתי אמונה או סרט.. אם ההחלטה לא תהיה מושלמת, הצפי יכול להיות טעות שעשיתי , אכזבה ..עם אלו מניעים על פי זה אוכל לעשות עבודה?
    ושוב תודה טלי

    1. טלי, אלו הם בדיוק ה”סרטים המפחידים” אצלך בראש – הצפי ל”טעות שעשיתי, אכזבה” וכד.
      קצת קשה לעשות עבודה דרך הכתובים, במפגש של 1על1 הרבה יותר קל למנחה לדייק ולברר מה בדיוק עומד בינך לבין ההחלטה שלך,
      האם זה הסרטים בראש, אמונות מגבילות, פחדים וחרדות מהעבר, בעיית ערכים ועוד..
      בכל מקרה, אם תזהי מה הסיכון הרגשי של החלטה לא מושלמת (משהו שהוא אבסורדי מלכתחילה, כי רק בדיעבד אפשר לדעת אם החלטה הייתה טובה/נכונה או לא.. והניסיון לעשות את זה מראש רק יוצר דחיה של לקיחת החלטה) יהיה לך יותר עם מה לעבוד.
      קדימה הצלוח”ס
      מיקי

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…