מיני קורס NLP – שיעור אחד עשר: איך תלת תיאור יכול לעזור לך להצליח

תלת תיאור היא אחת הטכניקות המשמעותיות ב-NLP המאפשרת ללמוד למה אנשים מגיבים אלינו כפי שהם מגיבים ולשנות את טווח ההתנהגויות שלנו כלפיהם בכדי להיות אפקטיביים יותר.

רוב בעיות התקשורת שלנו נובעות מהעובדה שכל אחד מסתכל רק מתוך נקודת מבטו שלו. אם בן הזוג מגיע עייף מהעבודה ולא רואה שגם בת זוגו עייפה אף היא – אין להתפלא שבני הזוג הללו עלולים להגיע עד מהרה לריב. אם איש המכירות מסתכל על תהליך המכירה רק מהפרספקטיבה שלו – רצונו לסגור עסקה, הוא עלול להחמיץ את העסקה מכיוון שהוא מפספס את נקודת המבט של הלקוח ומה שמעניין אותו. ברגע שאנו מביאים בחשבון את נקודות המבט של האחר שעמנו אנו באינטראקציה, נשכיל לפעול בדרכים האפקטיביות ביותר להשגת התוצאות שבהן אנו מעוניינים.

בכל מפגש בין שני אנשים קיימות לפחות שלוש נקודות מבט. כאשר אנו נבחן כך את המצב נקבל תלת תיאור של סיטואציה. התלת תיאור נותן לנו יותר מידע ומסייע למצוא מוצא במצבים שאנו מרגישים תקועים.
שלושת נקודות המבט של התלת תיאור הן: שלנו – גוף ראשון. של האדם שעמנו באינטראקציה – גוף שני ושל צופה מהצד – גוף שלישי. היכולת "לצאת" מהגוף שלנו ולהיכנס לתוך נעליהם של האדם השני ושל הצופה תאפשר לנו לא רק להבין טוב יותר את האחר אלא לשפר פלאים את יכולת ההשפעה שלנו.

נקודת המבט האישית – גוף ראשון:

לראות, לשמוע ולהרגיש את הסיטואציה דרך החושים שלך. זהו המקום שבו אנו חווים את העולם במלואו דרך החושים שלנו. כאשר אנו נמצאים בנקודת המבט הזו, אנו תופסים את העולם דרך הערכים, האמונות, הגישות והדעות שלנו. כשאנו נמצאים במקום הזה, אנו יכולים להבין יותר בבהירות  מה אנו רוצים ולהיות אסרטיביים יותר לגבי הצרכים שלנו. אנו פועלים בהלימה מלאה, יכולים להיות אותנטיים לחלוטין ונוכחים במלאות ברגע עצמו.
מאידך, מי שתקוע במקום הזה בלבד הופך להיות מרוכז בעצמו, אנוכי ולא מתחשב בדעותיהם של אחרים. הוא נתפס כאגואיסט, שחצן ונרקיסיסט.

נקודת מבטו של האחר – גוף שני:

כאן נדרשת היכולת להיכנס לנעליו של האדם שמולך וממש לחוות את הסיטואציה מהצד שלו (לראות, לשמוע ולהרגיש) כאילו היית הוא. אנו חושבים מתוך מסגרת החשיבה של האדם השני באינטראקציה: כיצד הוא רואה את הסיטואציה? כיצד הוא שומע את דבריך והאופן שבו אתה מדבר? מה בדיוק הוא מרגיש? כיצד הוא מפרש את הדברים, את הבעות הפנים שלך, את האינטונציה שלך, את המילים שלך? מה חשוב לו בסיטואציה?
כשאנו נמצאים במקום הזה, אנו יכולים להבין יותר את דרך הפעולה, התגובות, אופן החשיבה והלוגיקה שלו בעודו נמצא באינטראקציה מולנו.
מאידך מי שתקוע במקום הזה מפתח תלותיות בתגובות של אחרים, מחפש אישורים חיצוניים, מרגיש צורך לרצות, חושב כל הזמן "מה יגידו" (תסמונת הילד הטוב) ושם את צורכי האחרים לפני צרכיו.

נקודת מבטו של הצופה מהצד – גוף שלישי:

כאן אנו יוצאים מהאינטראקציה ובוחנים אותה כאילו היינו צופה מהצד. בדמיוננו אנו מסוגלים לראות אותנו ואת האדם שמולנו כאילו היינו אדם שלישי ולשאול מה הצופה מהצד רואה ושומע כשהוא מסתכל על שני האנשים באירוע. כאדם שאיננו מעורב אישית באינטראקציה, מה הוא מרגיש? מה הוא יכול להציע? כיצד הוא תופס את האירוע? זהו מקום המטא-מבט (מבט על/אודות האירוע). במקום הזה אנו הרבה יותר אובייקטיבים, פחות מעורבים רגשית, מסוגלים להעריך ולבחון את שתי העמדות ולקבל החלטות שקולות יותר.
מאידך, מי שתקוע בגוף שלישי הוא ביקורתי כלפי עצמו (בדרך כלל יתר על המידה), קר ומנוכר, יותר מדי רציונלי (אומרים שהוא מנותק מהרגשות שלו), ואז הופך להיות ביקורתי גם כלפי אחרים. הוא עלול להיתפס כחסר רגשות.

כל שלושת המקומות הינם חשובים ביותר ושימושיים והיכולת לנוע באופן מודע ולא מודע בין שלושתם פותחת עוד אפשרויות ומשפרת בצורה משמעותית את התקשורת הבין אישית ואת יכולת ההשפעה שלנו.

אז איך בדיוק נעים בין העמדות ויוצרים תלת תיאור?

חשבו על סיטואציה שבה הדברים לא התנהלו כפי שרציתם. אירוע שבסופו אחד הצדדים נפגע או התרגז. בעודכם נזכרים באירוע, ענו על השאלה הבאה: האם אתם מוכנים לבחון את נקודת המבט של הצד השני או שאתם בטוחים בצדקכם? אם אתם לא מוכנים לבחון את נקודת המבט של האחר, כדאי לחשוב על אירוע אחר.
זכרו את כל האירוע מנקודת מבטכם, מגוף ראשון. תראו את כל מה שראיתם, תשמעו את כל מה ששמעתם, תרגישו את כל מה שהרגשתם (הערה למחיקה: הפירוט שבו זה נכתב הוא חשוב ביותר) לאורך האירוע. תחוו את האירוע מתחילתו ועד סופו מתוך נקודת המבט שלכם.

עכשיו, קחו נשימה עמוקה, ודמיינו שאתם מרחפים החוצה מהגוף שלכם אל מעל האדם השני. שימו לב לנשימה וליציבה שלו. בעודכם מרחפים מעליו, "תכנסו" לתוך הגוף שלו בעזרת כוח הדמיון שלכם. מתוך הגוף שלו תסתכלו על האירוע בעיניים שלו. בעודכם מסתכלים על האדם שממולכם (אתם עצמכם למעשה), שימו לב להבעות הפנים שלו: לתנועות הגוף, למחוות הידיים, תשמעו את מה שנאמר, שימו לב לאינטונציות, ותרגישו (עד כמה שאתם יכולים) את כל מה שהוא הרגיש בעודו משוחח/מתווכח עם האדם הזה ממולו (אתם).
האם אתם יכולים להבין עכשיו יותר למה הוא הגיב כמו שהוא הגיב? האם אתם מבינים מדוע הוא אמר את מה שהוא אמר?
איזו עצה מעשית הייתם יכולים לתת למי שניצב מולכם (בעודכם בגוף שני), כיצד הוא יכול להתנהג בצורה יותר אפקטיבית על מנת להשיג את המטרות שלו?
אחרי שאספתם את כל המידע מנקודת המבט של האדם השני (גוף שני), קחו שוב נשימה עמוקה ורחפו החוצה מהגוף שלו, אל הצד, כך שתתבוננו בכל האירוע כצופה מהצד.
תראו איך שני האנשים באירוע מתנהגים ומדברים. שימו לב להבעות פניהם ולאינטונציות הדיבור. ובעיקר שימו לב טוב טוב לזה שנראה כמוכם.
מהזווית החדשה (גוף שלישי) הזו, איזו עצה הייתם משיאים לאדם הנראה כמוכם? כיצד לדעתכם עליו להתנהג כדי להיות יותר אפקטיבי בתקשורת שלו?
אחרי שאספתם את כל המידע והתובנות החדשות, קחו נשימה עמוקה, רחפו אל מעל לעצמכם, וחזרו לגוף שלכם. כיצד אתם חווים עכשיו את האירוע?

באיזה מצבים כדאי להשתמש בתלת תיאור?

מעבר לשימוש בתלת תיאור לסיטואציות שליליות בעבר, אפשר להשתמש בטכניקה כדי להיות הורה טוב יותר. נניח שיש לכם מסר להעביר למתבגר שלכם, ואתם רוצים שהילד גם יקשיב וגם יפנים, הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא תלת תיאור לשיחה העתידית.

אפשר להשתמש בתלת תיאור כדי להיות איש מכירות אפקטיבי יותר ולהפעיל תלת תיאור עם הלקוח, בעודכם בוחנים את מה שחשוב ללקוח שלכם בגוף שני, ומה שחשוב למערכת הכוללת מגוף שלישי.
כאשר מתכננים ישיבה או סדנה, מומלץ לעשות תלת תיאור עם כל אחד מהמשתתפים, כדי לבחון את הרצונות שלהם וכיצד אתם נתפסים בעיני המשתתפים, ואחר כך לעבור לגוף שלישי ולבחון כיצד נראה התהליך מבחוץ.

כאשר מעבירים סדנה לארגון או לחברה, הגוף השלישי יהיה המזמין או המשלם. בדרך כלל יש לו מטרות משלו, בעוד שלמשתתפים (גוף שני) יש את המטרות שלהם, ולנו כמנחים (גוף ראשון) יש את המטרות שלנו. היכולת שלנו לחוות את המטרות של האחרים תעלה את איכות ההנחיה, את איכות הסדנה ואת שביעות הרצון של כל הצדדים.
בתהליכי גישור מומלץ להעביר כל אחד מהצדדים תהליך של תלת תיאור, כדי להגיע לתוצאות גישור אפקטיביות יותר ומהירות יותר.

כל מצב עליו ניישם תלת תיאור, יספק לנו מידע רחב ומחכים שיסייע לנו לפעול ביעילות רבה יותר. בימים הקרובים ישלח אליכם במייל השיעור השניים עשר והאחרון של המיני קורס NLP ובו נגלה כיצד אפשר "לתכנת" התנהגויות חדשות, שיפעלו לטובתנו באופן אוטומטי בעתיד. יש למה לצפות.

רוצה לקבל את כל שיעורי המיני קורס NLP לתיבת המייל שלך?
אנחנו שולחים את 12 שיעורי הקורס, אחד מדי כמה ימים, רק למי שממלא את הפרטים שלו בטופס שבצד או בעמוד "צור קשר".

בינתיים, אם תחום ה-NLP מעניין אתכם ותרצו להיות מסוגלים להשתמש בתהליכים הללו בצורה מעמיקה יותר, בקורס NLP הקרוב תוכלו ללמוד, להעמיק וליישם את כל הדברים הללו על חייכם.
לפרטים נוספים על קורס NLP הקרוב לחצו כאן.

קדימה הצלוח'ס,
צוות NLP לשם שינוי

נ.ב.
אנשים שחשוב להם לפעול בצורה יותר אפקטיבית במצבים שונים יודעים שמילים חייבות להיות מלוות גם בעשייה תואמת ולכן הם מסמנים לייק, משתפים את הפוסט עם חברים וגם רושמים כאן תגובה או שאלה. אשמח לקרוא על מה קרה לכם בעקבות התרגילים, איזה שינויים עשיתם ואיך זה עבד עבורכם.

כתיבת תגובה

    כתובת
    סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
    סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
    טלפון
    פקס
    דואר אלקטרוני
    סגירת תפריט
    ×

    עגלת קניות