כדי להשיג מטרות בקלות, רצוי להיעזר בכל דרך ומנוע שיכולים לעזור לנו. בשיעור של היום נסביר שני עקרונות קריטיים שיעזרו לנו לגייס את המוטיבציה החיובית ואת המוטיבציה השלילית לבניית המטרה המעצימ"ה. המאמר ינחה איך ליצור בדמיון סרט שמצד אחד מעורר בנו תשוקה גדולה המושכת קדימה ומצד שני מעורר בנו פחד גדול שדוחף אותנו להתרחק ממה שאנו רוצים להתרחק ממנו. כך, נבנה מוטיבציה כמנוע סילון: מצד אחד יונק אוויר ומהצד שני דוחף אותו ותורם לעשייה שלנו הנעה חזקה במיוחד.
העיקרון השלישי במטרה מעצימ"ה: צור צביון
כאשר בונים את המטרה המעצימ"ה מתוך כוונה שהיא באמת תעצים ותמשוך אותנו לבצע אותה (בלי שניפול למלכודת הדחיינות) עלינו להקפיד על שני סוגים של פרטים.
א. שימוש בשפה תיאורית.
ב. הגדרת ההקשרים.
א. שימוש בשפה תיאורית
שפה תיאורית מתארת את מה שאנו רואים, שומעים וחשים. למשל: האדם מולי עומד זקוף, מחייך, מישיר מבט אלי, כשידיו מונחות על מותניו. לעומתה, שפה פרשנית מפרשת את מה שאנו רואים, שומעים או חשים. כגון: האדם ממולי צוחק עלי או מזלזל בי.
תחשבו שאתם מייצרים סרט. המצלמה יכולה "לראות" תנועות, תנוחות ומימיקה ו"לשמוע" קולות, רעשים ואינטונציה. אך היא איננה יכולה "לראות" פרשנויות כגון זלזול, שמחה, אהבה או כעס. כדי להיות אפקטיבים עלינו לתאר את המטרה שלנו בשפה תיאורית ואת זה עושים דרך שאלות כגון: כשתשיג את התוצאה המעצימה מה תראו? מה תשמעו? מה תרגישו?
ב NLP אנו מבססים את ה"תוצאה הבנויה כהלכה" על החוויה החושית, שכן אנו תופסים ומקודדים את העולם דרך החושים (בז'רגון: אופנויות). הקידוד הזה יוצר את המפה הפנימית שלנו אשר מזינה את הלך הרוח שלנו, והשילוב ביניהם מניע את ההתנהגות שלנו. דרך ההתנהגות משיגים את ה"תוצאה הבנויה כהלכה" הרצויה.
נניח שהמטרה היא "להיות אסרטיבי יותר". לפיכך נשאל שאלות כגון: כשתהיה אסרטיבי, איך תדע שאתה אסרטיבי? מה תרגיש בדיוק? איפה תרגיש את זה? מה תראה? מה תשמע? מה אחרים יראו וישמעו?
את התיאורים החושיים של השפה התיאורית אפשר למדוד. את התיאורים של השפה הפרשנית אי אפשר למדוד ויכולת המדידה היא מה שעוזר לנו להשיג את התוצאה שלנו. לכן, השימוש ב"להיות אסרטיבי" מייצר שפה פרשנית שאינה אפקטיבית להשגת מטרה שלנו.
שפה תיאורית תהיה:
1. להישיר מבט אל האנשים שעימם אני מדבר.
2. לדבר בקול רם, שישמעו אותי.
3. לעמוד יציב ובראש מורם.
כאשר נגדיר את מה שאנו רוצים להשיג בשפה תיאורית, אפשר יהיה:
1. למדוד את זה.
2. לדעת שהגענו לזה.
3. המיינד שלנו ידע לאן בדיוק לכוון את ההתנהגות שלנו.
ב. זיהוי ההקשרים שבהם היינו רוצים את התוצאה
בשלב זה של יצירת הצביון עלינו להגדיר את ההקשרים הספציפים (הסיטואציות) שבהם היינו רוצים את המטרה שלנו.
באיזה תחום בחיים הייתי רוצה להתנהג כפי שהגדרתי בסעיף א'? (עבודה, לימודים, זוגיות או משפחה?). הגדרה כוללנית מדי עלולה ליצור מצד אחד כלליות שיוצרת עומס ושיתוק (ואז אנשים דוחים דברים) או חוסר איזון ונזקים בתחומים אחרים מצד שני. הרי יש סיטואציות שבהן להיות אסרטיבי זה מעולה ויש סיטואציות שבהן היינו מעדיפים להתנהג אחרת.
לכן נגדיר את ההקשרים שבהם אנו רוצים להיות אסרטיבים דרך שאלות כגון:
1. איפה ועם מי אנו רוצים את התוצאה הזו? מתי? כמה? תחת אילו תנאים?
2. מה עוד עלינו להביא בחשבון כשאנו בונים את המטרה הזו (זמן, אנרגיה, הקשרים)?
3. באילו סיטואציה השגת התוצאה שלנו תהיה לטובתנו ובאילו לא.
תרגיל ביצירת צביון:
- כתבו את התוצאה שאתם רוצים להשיג (אפשר לקחת את מה שכתבתם בתרגילים שבשיעורים הקודמים).
- עכשיו, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
איך אני אדע שהשגתי את מה שאני רוצה?
איך אנהג? מה אראה? מה אשמע? מה ארגיש? מה אומר לעצמי?
מה אחרים יראו? מה אחרים ישמעו?
שאלו את עצמכם אודות התוצאה:
עם מי/ מתי/ איפה/ לאורך כמה זמן אני רוצה ___________? (השאלה הספציפית שתשאלו תלויה בתוצאה שאתם מעוניינים להשיג).
העיקרון הרביעי במטרה מעצימ"ה: ייצב בסיס
כמו כשבונים בניין ורוצים שהוא יעמוד לנצח, ולכן משקיעים ביסודות שלו, כך לפני שיוצאים לדרך להשגת "התוצאה הבנויה כהלכה" שלנו, כדאי ליצור יסודות חזקים – לבנות בסיס איתן, שממנו נוכל לפעול ואליו נוכל לחזור בכל אימת שנתקע במעצורים, במכשולים או סתם בדחיינות.
הבסיס מורכב משני גורמים: א. המשאבים שלנו ב. המוטיבציה שלנו.
א. משאבים
משאב הוא כל דבר אשר יכול לעזור להגיע ל"תוצאה הבנויה כהלכה".
קיימים שני סוגים של משאבים.
- משאבים פנימיים כגון: יכולות, מיומנויות, תכונות, אמונות, גישה, ידע, הלכי רוח, ניסיון, נוסחאות חשיבה וחוויות עבר.
- משאבים חיצוניים: אנשים (מכרים, קשרים, עובדים), כסף, זמן, מקום או כל דבר שהוא איננו אני.
ראשית, אנו רוצים ליצור רשימה של כל המשאבים שעומדים לרשותנו. בדרך כלל נדיר שאנשים ערים למשאבים שלהם. מיפוי של המשאבים הפנימיים יוריד מאיתנו לחץ רב גם בשלב התכנוני וגם בשלב המעשי. בנוסף, הידיעה שעומדים לרשותנו משאבים תעלה לנו את הביטחון העצמי. את זה עושים דרך שאלות כגון:
1. אילו מיומנויות וכישורים* יש לי שיכולים לעזור לי להשיג את המטרה שלי?
2. אילו תכונות** יש לי שיכולות לעזור לי להשיג את המטרה שלי?
3. אילו משאבים חיצוניים עומדים לרשותי ויכולים לעזור לי להשיג את המטרה שלי? (כסף, אנשים, חברים, מכרים, ציוד וכ"ו)
* מיומנויות וכישורים הם פעולות שלמדתי לעשות בחיי: לנהוג, למכור, לעבוד על מחשב, להקליד, לסרוג, לבשל, לשוחח שיחות חולין, ליצור קשרים וכדומה.
** תכונות הן מאפייני אישיות כגון: ממוקד, שקדן, יצירתי, אנרגטי, פרקטי, קפדן וכ"ו.
יש להכין רשימה של כל המשאבים שתזדקקו להם. אלו המשאבים שעדיין אין לכם ולכשיהיו לכם אותם הם יעזרו לכם להשיג את התוצאה הרצויה. רשימה זו תהפוך בהמשך ליעדי ביניים בדרך ל"תוצאה הבנויה כהלכה" שלכם.
שאלות מכוונות נוספות שאפשר לשאול כדי להתמקד במשאבים (שיש לכם או שעדיין אין לכם):
1. האם עשיתי את זה בעבר או עשיתי משהו דומה?
2. האם אני מכיר מישהו שעשה את זה בעבר שאפשר לפנות אליו?
3. מה אני יכול לעשות כדי להשיג את המשאבים שעדיין אין לי (יעדי הביניים)?
ב. המוטיבציה שלנו
את המוטיבציה מבססים על שני מרכיבים:
- מוטיבציה חיובית – שמושכת אותנו אליה – זה העונג. למוטיבציה הזו אנו קוראים תשוקה.
- מוטיבציה שלילית – שדוחפת אותנו ממנה – זה הכאב. למוטיבציה הזו אנו קוראים פחד.
כדי ליצור לעצמנו מוטיבציה (הנעה) גבוהה ועוצמתית, כדאי לנו לבנות "מנוע הנעה סילוני", בדיוק כמו שמנוע סילון מצד אחד יונק אוויר ומצד שני דוחף אותו. דרך מספר שאלות מסוים נוכל לבנות לעצמנו סרט שמושך אותנו מצד אחד ויוצר אצלנו תשוקה גדולה להשיגו ומצד שני פחד גדול שידחוף אותנו קדימה.
אם כך, עלינו לבחון מהם הדברים שיוצרים אצלנו את התשוקה העזה ומהם הדברים שיוצרים אצלנו פחד גדול שנרצה להתרחק מהם וביחד הם ידחפו אותנו להשיג "תוצאה בנויה כהלכה".
כדי ליצור תשוקה נשאל שאלות כגון: למה אתם כן רוצים את זה? איזה שינוי חיובי זה יצור אצלכם בחיים? וכדי ליצור פחד דוחף נשאל: אילו דברים שליליים השגת התוצאה תמנע? למה לא להישאר במקום או להשיג משהו אחר במקום?
אחרי שבנינו בסיס יציב, אשר בנוי ממיפוי של כל המשאבים שיש לנו והמשאבים שעלינו להשיג ומ"מנוע הנעה סילוני" יש לנו מקום חזק מאוד לצאת ממנו לדרך ולא יהיה כמעט דבר שיעצור אותנו.
תרגיל להנחת בסיס איתן
שלב א' – משאבים
- דמיינו את עצמכם אחרי שהשגתם את "התוצאה הבנויה כהלכה" שלכם וענו בכתב על השאלות הבאות (הערה: כדאי לכתוב כמה שיותר פרטים לכל שאלה, כדאי להקדיש לכל שאלה זמן ותשומת לב):
- אילו תכונות עזרו לכם להשיג אותה?
- אילו יכולות/מיומנויות עזרו לכם להשיג אותה?
- אילו אמונות עזרו לכם להשיג אותה?
- אילו אנשים עזרו לכם להשיג אותה?
- איזה ציוד עזר לכם להשיג אותה?
- אילו פעולות עזרו לכם להשיג אותה?
- אילו התנהגויות עזרו לכם להשיג אותה?
- עיברו על הרשימה הארוכה שייצרתם וליד כל תשובה כתובו לעצמכם: "יש לי" או "עדיין לא".
- רכזו את כל התשובות בשתי רשימות נפרדות: רשימת "המשאבים שיש לי" ורשימת "המשאבים שעדיין אין לי"
- בחנו את הרשימה הראשונה, ותבינו שיש לכם הרבה משאבים שיכולים לקדם אתכם לעבר השגת המטרה שלכם.
- בחנו את הרשימה השנייה וענו לשאלה הבאה: אילו מבין כל המשאבים שעדיין אין לכם יעזרו לכם להשיג את שאר המשאבים?
- עבור על הרשימה החדשה ושאל ואת עצמכם: איזה משאב אחד עדיין אין לי שאם אשיג אותו, יהיה הרבה יותר קל להשיג את כל השאר?
שלב ב' – בניית מוטיבציה כמנוע סילון
תשוקה
- דמיינו את ה"תוצאה הבנויה כהלכה" בדיוק כפי שכתבתם אותה בהגדרת "צור צביון".
- פרטו את כל הסיבות למה אתם רוצה אותה?
- מה השגת המטרה תעזור לכם להשיג בחיים?
- לאן זה יביא אתכם?
- מה תרגישו כשתשיגו את זה?
- אחרי שעניתם על כל השאלות, דמיינו את עצמכם שוב משיגים את המטרה שלכם. תעלו בדמיון תמונה גדולה, בהירה, צבעונית, חיה ואמיתית, עד שתרגישו תשוקה עזה להשיג את המטרה.
- קחו נשימה עמוקה, תחייכו לעצמכם, ואמרו לעצמכם: "זה מה שאני רוצה, לשם אני הולך, את זה אני אשיג, את זה אני יכול להשיג, זה אפילו יכול לבוא בקלות, ואפילו זה יהיה מהנה מאוד להשיג את זה"
פחד דוחף (כאן אנו רוצים ליצור כמות גדולה של כאב!)
- מה יקרה בחייכם אם לא תשיגו את המטרה הזו?
- מה יפסיק לקרות בחייכם אם לא תשיגו את המטרה הזו?
- מה המחירים שתשלמו באם לא תשיגו את המטרה הזו?
- מי יפגע עם לא תשיגו את המטרה הזו?
- באיזה אופן בדיוק תסבלו אם לא תשיג ואת זה? (ואם התשובה שעולה לך היא: "אני לא אסבול במיוחד" – תמצאו תשובה אחרת לזה, למה כן תסבול אם לא תשיג את זה?)
- מה יקרה בהמשך החיים שלכם אם לא תשיגו את המטרה?
- עד כמה יכאב לכם? עד כמה יהיה לכם רע? עד כמה תסבלו?
- תדמיינו את כל ה"זוועות" הללו, בתמונות חיות כך שתבינו שאם לא תשיגו את המטרה שלכם, כל זה יהיה מנת חלקכם בחיים. תדמיינו תמונות גדולות ומזוויעות עד כדי כך שזה ממש יפחיד אתכם וידחוף אתכם לברוח מזה כל עוד אתם יכולים ולפעול בכיוון של השגת המטרה שלכם.
בניית המנוע משני החלקים
- תסתכלו על הסרט של הפחד הדוחף.
- תסתכלו על הסרט של התשוקה למטרה שלכם.
- תגדילו את הסרט של התשוקה שיהיה פי שלוש יותר גדול ועוצמתי וחי מהסרט של הפחד הדוחף.
- תחשבו עכשיו על המטרה שלכם.
עד כמה באמת עכשיו בא לכם להתחיל ולפעול בכיוון המטרה שלכם?
עד כמה חשק יש לכם לנוע בכיוון ולהתחיל לעשות את מה שעליכם לעשות כדי להשיג את המטרה הזו?
תרגישו את זה בעצמות, בשרירים, בראש, בלב ובכל חלק מהגוף שלכם ותחזיקו את זה, כי אנו עדיין לא ממריאים.
עכשיו, יש לנו עוד שני עקרונות חשובים לפני שפורצים קדימה, והם קריטיים מאוד!!! בימים הקרובים ישלח אליכם במייל השיעור השישי של המיני קורס NLP ובו נתאר את העיקרון החמישי: "מבחן השפעות" והעיקרון השישי: "הצעד הבא". יש למה לצפות.
רוצה לקבל את כל שיעורי המיני קורס NLP לתיבת המייל שלך?
אנחנו שולחים את 12 שיעורי הקורס, אחד מדי כמה ימים, רק למי שממלא את הפרטים שלו בטופס שבצד האתר או בעמוד "צור קשר".
בינתיים, אם הנושא מעניין אתכם ותרצו להיות מסוגלים להשתמש בתהליכים הללו בצורה מעמיקה יותר, בקורס NLP הקרוב תוכלו ללמוד, להעמיק וליישם את כל הדברים הללו על חייכם.
לפרטים נוספים על קורס NLP הקרוב לחצו כאן.
קדימה הצלוח'ס,
צוות NLP לשם שינוי
נ.ב
אנשים שחשוב להם להצליח ביצירת מטרות עם מנוע של סילון יודעים שמילים חייבות להיות מלוות גם בעשייה תואמת ולכן הם מסמנים לייק, משתפים את הפוסט עם חברים וגם רושמים כאן תגובה או שאלה. אשמח לקרוא על מה קרה לכם בעקבות התרגילים, איזה שינויים עשיתם ואיך זה עבד עבורכם.
אור
28 אפר 2015הי, קןראת את המאמרים ומפיקה בהם אור.
שנים של קריאה הפכו אותי לבעלת ידע עצום אבל לא הזיז אותי לשום מקום 🙂
משיעור לשיעור משהו קטן נפתח בי אותי מתחיל להאמין שזה לא מסכה אלא אני
בשפה התיאורתית שכתבת במאמר הבנתי שאני תמיד שוללת כל דבר שקשור בי
מחכה לשיעור הבא
תודה
מיקי ברקל
29 אפר 2015היי אור,
כיף לקרוא
יש לא מעט אנשים שמגיעים אלינו לקורסי ה NLP עם ידע עצום
ותסכול עצום עוד יותר שהם לא עושים את מה שהם יודעים שעליהם לעשות…
בקורס חי, מעבר לכך שהם מקבלים את הכלים להתחיל לעשות
הם גם עוברים תהליך שנותן להם "בעיטה בישבן" שמניעה אותם קדימה.
יחד עם זאת, אני שמח שהמיני קורס כן נותן לך אור והזדמנות לצאת מהמקום התקוע.
קדימה הצלוח'ס
מיקי