מיני קורס NLP – שיעור שלישי: שנה את גישתך שנה את חייך

אחד הדברים שמשפיעים ביותר על החיים שלנו זה הגישה שלנו. האופן שבו אנו ניגשים לכל מה שקורה לנו, האופן שבו אנו מגיבים בחיינו, נובע מתוך הגישה שלנו.

כיצד הגישה שלנו משפיעה על החיים שלנו?
מהם המרכיבים שמשפיעים על הגישה שלנו?
וכיצד נוכל לשנות את הגישה שלנו ובכך לשנות את חיינו בכדי להגשים את המטרות שלנו בחיים?
במאמר הבא, אנו נעבור דרך כל השלבים הללו ונתחיל קודם כל בהגדרת המונח גישה.

לפי מילון בבילון גישה: השקפה, דעה, עמדה, תפיסה, יחס, נטייה, צורת הסתכלות; התקרבות, נגישות; דרך, מעבר, כניסה.
לפי מילון וובסטר: נקודת השקפה/ הרגשה פנימית לגבי דבר מה ספציפי
לפי יונג: “הגישה הינה הדרך שבה אני ניגש לדברים / סיטואציות / אנשים. זהו המאפיין העיקרי למבנה התגובות שלי, המוכנות של הנפש לפעול או להגיב בצורה מסוימת”.

מכיוון שלכל אחד מאיתנו יש תפיסת מציאות שונה, ברגע שנבין כיצד התפיסה עובדת, נבין כיצד הגישה שלנו משפיעה על התפיסה שלנו, ודרכה על האופן שבו אנו מתנהלים בחיים.

מודל התקשורת של ה NLP

מודל התקשורת של ה NLP

את המציאות אנו קולטים דרך חמשת החושים. ראיה (Visual), שמיעה (Auditory), טעם (Gustatory), ריח (Olfactory) וחוש התחישה* (Kinesthetic).

(* תמיד קראו לחוש הזה חוש המישוש, אך כאשר הבטן שלי מתכווצת, אני לא ממשש כלום – אבל אני חש את זה. וכאשר מישהי מלטפת לי את הראש, אני גם לא ממשש, אבל בהחלט חש את זה – ולכן זה נקרא חוש התחישה).

המידע הזה עובר דרך שלושה פילטרים לא מודעים שאין לנו שליטה עליהם, אשר נקראים ב NLP שלושת מנגנוני הדיגום: עיוות, השמטה והכללה. אנו נדבר עליהם במאמר אחר.
כמו כן, הם עוברים דרך פילטרים שכן יש לנו שליטה עליהם: אמונות, ערכים, זיכרונות, החלטות, מטא-תכניות, כוונות, שפה, ההרגשה העכשווית והגישה שלנו שמושפעת ומשפיעה על כל אלו.

אחרי שהמידע החושי עבר את הפילטרים הללו נוצר לנו ייצוג פנימי של המציאות. ייצוג שמקודד ע”י אותם חושים שדרכם נכנס המידע הספציפי. הייצוג הזה הוא בעצם הסרטים והתמונות הפנימיים שלנו.
אלו בתורם משפיעים על הלך הרוח שלנו וההרגשות שלנו שבאופן ישיר משפיעים על הפיזיולוגיה שלנו ומשם על ההתנהגות והתגובות שלנו לעולם – ובכך אנו יוצרים תוצאות פיזיות שהופכות להיות המציאות שלנו וכך הלאה.

הפיזיולוגיה שלנו, תהליכי החשיבה והלך הרוח נקראים הסינרגיה של החוויה, הם השלם השווה יותר מסך חלקיו, הם משפיעים אחד על השני באופן ישיר.

הנחת יסוד ב NLP : המפה אינה השטח
אם כך בעצם, אנו לא מגיבים למציאות עצמה אלא רק לתפיסה שלנו את המציאות, כלומר לייצוג הפנימי שלנו.
אחת מהנחות היסוד ב NLP אומרת שהמפה (הייצוג שלנו את המציאות) אינה השטח (המציאות עצמה) ואנו מגיבים למפה שלנו ולא לשטח (גרגורי בייטסון).
ברגע שתבינו את הנקודה החשובה הזו, בעצם תבינו שאנו לא מתרגזים על מה שאנשים אומרים לנו, אלא על מה שאנו חושבים שאנשים אומרים לנו. זו בדיוק המטאפורה של להסתכל על העולם במשקפיים ורודים או במשקפיים שחורים.

החוכמה הגדולה היא לדעת להחליף את המשקפיים בהתאם למטרות שלנו בחיים. כשנבין את זה, נפסיק מיד להאשים אחרים ברגשות שלנו ונתחיל לקחת עליהם אחריות אחת ולתמיד. ואז נוכל גם לשנות את המשקפיים ובכך להתחיל לשנות לעצמנו את המציאות.

מכיוון שהמאמר הזה עוסק בגישה שלנו, אנו נבחן אם כך מהם כל הגורמים אשר משפיעים על הגישה שלנו וכיצד.

מרכיבי הגישה:

• הסביבה שלנו – האנשים הקרובים אלינו ביום-יום – החברים, המשפחה, הסביבה הקרובה – משפיעים מאוד על הגישה שלנו ועל דרך החשיבה שלנו. על זה נאמר: “תאמר לי מי הם חבריך ואומר לך מי אתה”.
אני אומר: “אם אתה רוצה גישה מצליחנית – תסתובב עם מצליחנים”.

וזו הזדמנות ראשונה עבורך לבחון, מי הם החברים שלך? האם אלו אנשים שדומים לך? (אם אתה שכיר, האם רוב חבריך שכירים? אם אתה מתעסק ברוחניות, האם רוב חבריך רוחניים?)
עכשיו, אם אתה נמצא במקום שאתה לא אוהב מבחינת החיים שלך – תבחן טוב טוב האם אתה לא מסתובב בסביבה דומה. אם כן, צא משם. חפש חברים חדשים, כאלו שתוכל לשאוב מהם השראה
(אין הכוונה לוויתור על החברים הישנים. אך הסתובב יותר עם אלו שיקדמו ויעצימו אותך לעבר המטרות שלך).

• מערכת האמונות – כל מה שאתה מאמין בו משפיע ביותר על ההתנהגות שלך. זהו הבסיס להשגה ושמירה על גישה חיובית. אנו רואים את העולם כפי שאנחנו או כפי שאנו רוצים להיות. אמונותינו לגבי אחרים מוחזרות אלינו. אם האמונה שלך על העולם היא חיובית, אתה תשיג תוצאות חיוביות. אם האמונות שלך לגבי היכולות שלך מעצימות אותך – אתה תשיג את הדברים שאתה רוצה להשיג, ולהיפך.
מצד שני, אם תאמין שאתה לא מספיק טוב, או שלא מגיע לך – אתה תמצא דרך להוכיח את זה לעצמך שוב ושוב. על זה אמר פורד: “בין שתאמין שאתה יכול או שלא – אתה צודק”.

• הרגלי החשיבה –  עם הזמן יצרנו הרגלי מחשבה כאלו ואחרים, הרגלי מחשבה אלו מעצבים את הגישה שלנו והתגובה שלנו למה שקורה לנו בחיים. רב הדברים שקורים לנו בחיים הם השתקפות של הרגלי החשיבה שלנו והמפה הפנימית שלנו. ההתנהגות שלנו הינה מראה של המחשבות שלנו. המחשבות משפיעות על הרגשות, הלכי ומצבי הרוח, ומשם על התגובות שלנו לעולם וישירות על התוצאות שלנו בחיים.

אם אתה לא אוהב את התוצאות שיש לך, תבחן מהן המחשבות שלך – בדרך כלל זה מתחיל שם ולא ההפך.

• הציפיות –  (המודעות ו/או הלא-מודעות). הציפיות שלנו מגדירות את דעתנו על מישהו או משהו. אדם עם ציפיות חיוביות יחפש כל הזמן את הפן החיובי, התועלות, הרווחים, הלמידות מכל אתגר או בעיה. אתה מקבל את מה שאתה מצפה לקבל, לכן וודא שאתה מצפה לקבל את מה שאתה רוצה שיהיה בחיים שלך. כשיש לך ציפיות שליליות, המיינד יכוון אותך למצוא את הבעיות. ברגע שיש לך ציפיות חיוביות, יכוון אותך למצוא את הפתרונות בדרך.

• ערכים – הערכים הם אמות המידה שלנו, מה שחשוב לנו בחיים, אבני היסוד שמובילות אותנו, שלפיהן אנו מתנהגים. הם אלו שיוצרים לנו את המוטיבציה מצד אחד ודרכם אנו שופטים את מעשינו מצד שני.
היכולת שלנו להיות ערים לערכים שלנו, לחזקם ולשנותם במקרה הצורך יאפשרו לנו לשפוט את העולם בהתאם ומתוך כך לייצג אותו בצורה אפקטיבית יותר – דבר שישפיע על הלכי ומצבי הרוח שלנו ומשם להתנהגות שלנו ולתוצאות שלנו.

• הנחות יסוד –  אלו הן הגדרות פעולה, תובנות ורעיונות שאנו בוחרים לנו ועל פיהן אנו בוחרים לפעול ולהגיב לעולם, כחלק מהגישה שלנו. ב NLP יש 20 הנחות יסוד שהתפתחו מתוך 6 הנחות היסוד המקוריות.

• הדיאלוג הפנימי – למילים ולאינטונציה שבה אנו מדברים לעצמנו בתוך הראש יש השפעה ישירה על הרגשות שלנו ומשם ישירות על ההתנהגות שלנו וההתנהלות שלנו בעולם. האופן שבו אני מדבר לעצמי יוצר את ההבדל באופן שבו אני מגיב לסיטואציות ואנשים.
אם אני מדבר אל עצמי בטון משפיל בתוך הראש, מצב הרוח שלי יורד וההתנהגות שלי מושפעת לשלילה, לעומת זאת אם אני מדבר אל עצמי בטון מחזק, מעצים – מצב הרוח שלי מתעצם וכך גם ההתנהגות שלי.
מצב רוח ירוד, מצמצם אפשרויות (משקפים שחורים) מצב רוח גבוה מפתח אפשרויות (משקפים ורודים).

• השפה המדוברת שבה אנו משתמשים– השפה מגדירה את גבולות תשומת הלב. לשם זורמת האנרגיה ושם נוצרות התוצאות.
כאשר אנו משתמשים במילים אנו מכוונים את תשומת הלב שלנו לדברים שעליהם אנו מדברים. אם אנו מדברים לרוב על בעיות, אנו נראה יותר ויותר בעיות – אם נדבר יותר על הצלחות, אנו נראה יותר הצלחות בחיינו.

בספרו “אבא עשיר, אבא עני” כותב רוברט קיוסקי, כאשר אנשים מתחילים להתעסק בתחום הפיננסי, אפשר לדעת לפי המילים שלהם באם הם יתקדמו או לא, לפי מהירות המילים שלהם. הוא אומר שיש מילים מהירות כגון: ‘גיוס כספים’ לעומת מילים איטיות כגון: ‘הלוואה’.  בפועל שני הדברים נועדו להגדיל באופן זמני את תזרים המזומנים, יחד עם זאת – היות שלכל אחד מהם יש עולם שלם מאחוריו של תפיסה, פילוסופיות, התנהגויות ואופני פעולה. הראשון ייצר יותר ויותר מהר מהשני.

מכיוון שהשפה המדוברת היא הכלי הראשי שלנו לתקשורת עם הסובבים אותנו, שימו לב על מה אתם מרבים לדבר עם החברים שלכם.

• האינטונציה – בדיוק כמו בדיאלוג הפנימי, כך האינטונציה שלך בדיאלוגים החיצוניים ישפיעו באופן ישיר על ההרגשות והלכי הרוח שלך (ושל הסובבים אותך). זה לא רק המילים אלא גם איך אתה אומר אותם.

• היציבה שלך/ שפת הגוף – האופן שבו אתה נושא את הגוף שלך, שבו אתה מטפח או לא מטפח את הגוף שלך משפיע מאוד על הגישה שלך בחיים. אנשים שהולכים זקופים חווים בדרך כלל יותר אנרגיה מאנשים שהולכים שפופים, ולהפך. שמתם לב איך כאשר אתם מדוכאים, מנח הגוף שלכם שפוף יותר מאשר כאשר אתם שמחים או מאושרים?  זה כבר מקודד בשרירים – שינוי בישיבה או בעמידה משנה במיידי את האנרגיה שבגוף.

שנה את גישתך, שנה את חייך.

כל שינוי שתעשה באחד הגורמים הללו, יצור שינוי בגישה שלך לחיים. החוכמה היא לעשות שינויים ספציפיים בסיטואציות ספציפיות – בתהליכי אימון NLP מוצאים מאמן ה NLP  והמתאמן שלו את השינוי הקטן ביותר שיצור לו את השינוי הגדול ביותר. ומשם ליצור אפקט גלים ( Ripple Effect) כמו שזורקים אבן לאמצע האגם והוא יוצר גלים שמתפשטים לעבר כל האגם. כך ברגע שתיצור שינוי קטנטן תוכל ליצור הכללות אל מקומות נוספים בחיים. יש לזה מספר רב של סיבות ואנו נגלה אותן תוך כדי תנועה במאמרים הבאים.

אז במיוחד עבורכם הנה הזדמנות לשחק ולשנות דבר קטן שיכול לעשות לכם שינוי גישה גדול בהמשך:
1. בחרו תחום בחייכם, שבו אינכם מרוצים מאופן ההתנהלות שלכם.
2. בחרו סיטואציה אחת שמדגימה את ההתנהגויות הלא אפקטיביות שלכם בתחום הזה.
3. בחרו ערך מוביל שהייתם רוצה לבטא באותה הסיטואציה. ערך שישמש אתכם כמשאב ליצירת התנהגויות חדשות, יותר אפקטיביות לסיטואציה הזו ומשם להתנהלות שלכם לכל רוחב ואורך התחום שבחרתם.
4. ענו לשאלה הבאה:
אם אני _(ערך שבחרת)__  כיצד אתנהג בסיטואציה הספציפית הזו?
(לדוגמה:  אם אני מאושרת/קשוב/רגועה/ממוקד/אוהבת וכו’, כיצד אני אתנהג בסיטואציה הספציפית הזו?

5. דמיינו שאתם יושבים באולם קולנוע, ועל המסך מוקרן הסרט של ההתנהגות החדשה משלב 4, ותראו את עצמכם על המסך מתנהגים בדרך החדשה הזו בסיטואציה הספציפית – ותצפו בסרט מהתחלה ועד הסוף.

6. בדיקה אקולוגית: האם ההתנהגות החדשה מוצאת חן בעיניך? מרגישה לך נכון? או שיש התנגדות פנימית כלשהי להתנהגות החדשה?
אם אין שום התנגדות פנימית, המשיכו לסעיף 7. אם יש, חזרו לסעיף 4 ומצאו התנהגות אחרת, אפקטיבית גם כן.

7. צפו בסרט שעל המסך מהתחלה ועד הסוף, חמש פעמים כאשר מפעם לפעם הסרט זז יותר ויותר מהר, ובין פעם לפעם נקו את המסך (למסך לבן).

8. עכשיו, חשבו על מספר הטלפון שלכם מהסוף להתחלה.

9. בדיקה: חשבו על הסיטואציה הספציפית ובחנו איזו התנהגות עולה לכם אוטומטית?

10. עכשיו נשאר רק להיות סקרנים ולצפות מה חדש תעשו בסיטואציה הספציפית הזו, ותחשבו על כך שאחרי שתעשו את ההתנהגות החדשה או משהו דומה לה, אילו עוד שינויים מדהימים תוכלו לעשות בתחום הספציפי הזה, באילו עוד סיטואציות…

בימים הקרובים ישלח אליכם במייל השיעור הרביעי של המיני קורס NLP. יש למה לצפות.
בינתיים, אם הנושא מעניין אתכם ותרצו להיות מסוגלים לעשות את התהליכים הללו בצורה מעמיקה יותר, בקורס NLP הקרוב תוכלו ללמוד, להעמיק וליישם את כל הדברים הללו על חייכם.
לפרטים נוספים על קורס NLP הקרוב לחצו כאן.

קדימה הצלוח’ס.
צוות NLP לשם שינוי

אנשים שחשוב להם להצליח בשינוי הגישה שלהם יודעים שמילים חייבות להיות מלוות גם בעשייה תואמת ולכן הם מסמנים לייק, משתפים את הפוסט עם חברים וגם רושמים כאן תגובה או שאלה. אשמח לקרוא על מה קרה לכם בעקבות התרגיל, איזה שינויים עשיתם ואיך זה עבד עבורכם.

לפוסט הזה יש 6 תגובות

  1. תודה רבה, מיקי, על המתנות האלה!
    אהבתי מאוד את ה”תרגיל” בסוף השיעור. לא בפעם הראשונה מאז התחלתי להתעניין, אני מוצא את עצמי עומד ומשתאה מול כלי שנראה פשוט (אולי כמו אולר רגיל וצנוע) ומצד שני עם יכולות כל כך אפקטיביות (של אולר שוויצרי נוצץ ורב חלקים).
    שיהיה שבוע טוב, אורן.

    1. היי אורן,
      אכן יש קסם בפשטות של תהליכי ה NLP
      לא פעם אנשים מולכים שולל ע”י הפשטות ולא מנסים את התהליכים
      וכך גם הם לא מגלים את מה שמסתתר מתחת.
      שבוע נפלא
      מיקי

  2. איזה כיף לקרוא את המאמרים באמצע יום מטורף בעבודה

    ממש מעניין לקרוא כל פעם מחדש , ושוב מוצאת עצמי חושבת כמה פשוט לחולל את השינוי בעצמי

  3. תודה רבה על המאמרים המרתקים המכילים שפע של תובנות !
    איזה כיף לקרוא, וליישם …

  4. נהנית לקרוא, אם כי מאוד קשה לקלוט וצריך לחזור על הקריאה מספר פעמים.
    בסעיף ערכים: כיצד אפשר לשנות ערכים?
    מאוד קשה לי לעשות את המטלה, היא לא ברורה לי.
    תודה רבה, אשמח לתגובה,
    נחמה.

    1. היי נחמה,
      תודה.
      וכן, בדרך כלל, ע”מ שרעיון יטמע בנו, כדאי להחשף אליו לפחות 6 פעמים..

      בנוגע לסעיף ערכים – לשינוי ערכים כדאי לעשות תהליך עם מנחה NLP מוסמך, מישהו שיודע מה הוא עושה,
      ויכול לבדוק ולוודא שכל שינוי הוא אקולוגי (כלומר לא פוגע בך, בסובבים אותך ובסביבה שלך)

      לגבי המטלה,
      איזה חלק בדיוק לא ברור לך? אשמח להבהיר

      קדימה הצלוח’ס
      מיקי ברקל

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…