מי אשם בזה שאנחנו לא עושים? – לא אנחנו

מי אשם בזה שאנחנו לא עושים? – לא אנחנו

זה לא אומר שלא עלינו מוטלת המשימה לעשות משהו בנידון וליצור שינוי.

“מי שרוצה יותר כוח רצון בחייו שירים את היד”.
בדרך כלל בסדנאות שאני מעביר בשלב הזה כולם מרימים את היד, כולם היו רוצים יותר כוח רצון על מנת לעשות את הדברים שהם רוצים לעשות ולא מגיעים אליהם, ואת הדברים שהם צריכים לעשות, למרות שלא בא להם, כמו לנהל את התקציב המשפחתי, או להרים את הטלפון ולהתקשר לאותו אדם שאנו יודעים שיכול לעזור לנו להתקדם- יחד עם זאת, משום מה…. אנו דוחים את זה ומוצאים דברים אחרים לעשות.

אני טוען שאנו לא עומדים במילה שלנו, לא כי אין לנו כוח רצון – אלא מכיוון שיש לנו תהליכים לא מודעים שמונעים מאיתנו להתקדם, הכרות עם התהליכים הללו תאפשר ליצור שינוי בהם וכך ליצור התקדמות.

ב NLP יש חמישה עקרונות להצלחה, שמי שיחיה ויפעל על פיהם יצור לעצמו הצלחה בכל תחום שיבחר.

חמשת עקרונות ההצלחה של ה NLP הנלמדים בקורס ה NLP:

1.    דעו את שאתם רוצים – ב NLP אנו מגדירים מטרה מעצימ”ה אשר מעצימה אותנו להשיג אותה.
2.    עשו את שיש לעשות.
3.    היו ערים – חדדו חושים וצרו בקרה. כדי לבחון באם אתם מתקדמים או לא.
4.    התגמשו – גמישות מחשבתית/התנהגותית – אם משהו לא עובד עשו כל דבר אחר.
5.    צאו לדרך מתוך גישת ההצלחה –  שזה סיפור שלם בפני עצמו ומטופל במאמר אחר.

בעוד שהעקרונות נראים לכאורה פשוטים וכל אחד ששכל בקודקודו לכאורה יאמר שהם פשוטים לעשייה, מסתבר שהסיפור לא כזה פשוט.

אמנם מבחינת ה NLP אם נגדיר את המטרה המעצימ”ה בצורה נכונה (מעצימ”ה הינם ראשי תיבות של 6 עקרונות שעל המטרה לעמוד בהם בכדי שתעצים אותנו להשיג אותה באמת), היא תניע אותנו לעשות את שיש לעשות מעצם הגדרתה.
יחד עם זאת, ‘משום מה’ בעודנו מבינים את זה, אנו עדיין דוחים, אפילו את תהליך הבניית המטרה המעצימ”ה.

ויש לנו מגוון סיבות הגיוניות:
–    אני רק צריך לקבל החלטה ש…
–    אני צריך ללמוד עוד דבר אחד כדי ש..
–    אני רק מחכה ש X יקרה…
ועוד… ועוד.. ועוד.. ועוד…הסברים ותרוצים.

ובפועל אנו לא עושים, לא מתקדמים ואם שכל בקודקודינו אנו גם כועסים על עצמינו על זה לא פעם ולא פעמיים.
שזה לא בהכרח מעיד שבאמת שכל לנו בקודקודינו.

עיקרון העמידה במילה – אינטגריטי.

בלא מעט תהליכי אימון מדברים על עיקרון העמידה במילה – עיקרון האינטגריטי.
למילה אינטגריטי מספר פירושים למרות שהפירוש הנפוץ ביותר הינו יושרה אנו נשתמש בתרגום אחר של המילה שמשמעותו – שלמות. בתהליכי אימון רגיל (קואצ’ינג) כאשר אנו באים לבחון את העיקרון של העמידה במילה, מדברים בדרך כלל על שלושה מרכיבים:

מי אשם בזה שאנחנו לא עושים? - לא אנחנו

כאשר שלושת המרכיבים הללו, במסלול האינטגריטי, שווים, היינו מה שהאדם אומר, מתכוון ועושה אחד הם – האדם חווה שלמות. כאשר אין הם שווים האדם חווה חוסר באותה השלמות.

לדוגמה: יש אנשים שאומרים אך לא מתכוונים: “אני אחזור אליך יותר מאוחר”, “אני אפסיק לעשן השנה מתישהו” וכו…
יש גם אנשים שאומרים ומתכוונים אך לא עושים, והדוגמה הקלאסית היא דוגמת חדרי הכושר – אומר האדם: “אני רוצה להיות בריא, עם שרירים וכושר” כיצד אני יודע שהוא התכוון לזאת? הוא הלך ועשה מנוי לחדר כושר.. אך עם הזמן, העשייה שלו הלכה ונמוגה עד שנעלמה ועכשיו יש לו מנוי אך הוא לא עושה עימו כלום – ואז האדם חווה חוסר בשלמות שלו – בכל פעם שהוא פותח את הארנק ורואה את המנוי, יש איזשהו כיווצ’וץ’ בלב, שכן שילם על זה, הבטיח לעצמו אבל לא עומד במילה שלו.

עם הזמן בן האדם למד שהוא לא תמיד עומד במילתו לעצמו, הוא עושה לעצמו הנחות על ימין ועל שמאל ולכן על פי רוב הוא מפחד להתחייב, שכן זה אומר לחוות חוסר עמידה במילה שוב, שזו לא חוויה נעימה כלל וכלל.

בתהליכי האימון עושים עבודה רבה על עיקרון העמידה במילה, עיקרון האינטגריטי – כאשר מטרת האימון לא פעם היא להביא את האדם שיהיה מסוגל לעמוד במילתו (בעיקר לעצמו) יותר מאשר הוא עומד בה כיום. רוב העבודה כאן מתבססת על שימוש בכוח הרצון כמניע לתרגול העמידה במילה, האינטגריטי האישי של כל מתאמן.
והעבודה הינה קוגניטיבית ומשום כך גם לוקחת זמן ולא תמיד מצליחה.

האינטגריטי שלנו לא תמיד תלוי בכוח הרצון נהפוך הוא – הוא לא תלוי בכלל בכוח הרצון!

האינטגריטי שלנו לא תלוי בכוח הרצון בכלל

מודל התקשורת של ה NLP

כדי להבין את ההצהרה הקודמת עלינו להבין קודם כל כיצד עובד מנגנון ההתנהגויות שלנו:

מודל התקשורת של ה NLP
מכיוון שכל פעולותינו (התנהגות) נובעות ישירות מתוך תפיסת עולמנו – הייצוג הפנימי שלנו,
אשר מושפע מתוך האמונות, הערכים, ההחלטות, הפחדים, ההרגשות והגישות שלנו כפי שהן משפיעות על
שלושת מנגנוני הדיגום (שדרכם אנו דוגמים את העולם: השמטה, עיוות והכללה).

זה אומר, שההתנהגות שלנו נובעת ישירות מכל מה שקורה בעולם הפנימי שלנו, בייצוג הפנימי שלנו.

הסבר על מודל התקשורת של ה NLP

1.    המציאות מועברת אלינו דרך חמשת החושים. (Visual, Auditory, Kinesthetic, Olfactory, Gustatory)
2.    המידע עובר דרך הפילטרים: אמונות, ערכים, הרגשות וכו..
ושלושת מנגנוני הדיגום: עיוות, השמטה והכללה.
3.    וכך נוצר הייצוג הפנימי שלנו על המציאות.
4.    מתוך זה נוצר לנו הלך רוח (ורגש).
5.    ואלו משפיעים ישירות על הפיזיולוגיה, ההתנהגויות והפעולות שלנו.

*הערה קטנה בנוגע להלכי הרוח שלנו:
כל רגש (כעס, שמחה וכו..) הוא הלך רוח, אבל לא כל הלך רוח (State of Mind) הוא רגש (דוגמה להלך רוח שאיננו רגש: מיקוד, נחישות, תושייה וכו’ … )

עכשיו, מכיוון שב NLP פועלים על פי מודל התקשורת הנ”ל, אנו מבינים שבעצם יש משהו שעומד מאחורי חוסר העשיה של האדם, הדחיינות שלו. לכן החלטתי להוסיף אלמנט נוסף ולשנות מעט את מבנה מסלול האינטגריטי:

מודל האינטגריטי המחודש

את ההשראה למודל החדש הזה קיבלתי מתוך שתי תופעות מעניינות,
הראשונה נתקלתי בה בקריאה של מקורות היסטוריים שונים והשנייה מעולם הקבלה והיהדות.

תופעה ראשונה: מפנטזיה למציאות.
אם נסתכל על ההיסטוריה שלנו כבני אנוש, נוכל לגלות שישנה איזו תבניתיות ביצירה של כל מציאות והגשמה של כל חלום, שיושבת על ארבעה שלבים:

שלב 1 – פנטזיה (Fantasy)– לדוגמה הטיסה לירח בתחילת המאה ה-18 הייתה רק פנטזיה בספרי המדע הבדיוני של ז’ול וורן.
שלב 2 – אפשרות (Possibility) – כאשר האחים רייט המציאו את המטוס הראשון, הטיסה לירח הפכה להיות אפשרות.
שלב 3 – הסתברות (Probability) – כאשר התחילו לייצר טילים בליסטים, הטיסה לירח הפכה להיות הסתברות. זה הפסיק להיות ‘האם?’ והפך להיות ‘מתי?’.
שלב 4 –  מציאות (Reality) – היום טיסה לירח הינה עובדה.. מציאות.

תופעה שניה: שינוי בקבלה.
גם ביהדות ניתן למצוא את ארבעת השלבים הללו בצורה מעט שונה:

שלב 1 – הרהור – שלב ההשראה – הכל כאוטי, אין סדר, הכל משולב אחד בשני.
שלב 2 – מחשבה – כאשר מתחילים לעצב את ההשראה לכדי סדר כלשהו.
שלב 3 – דיבור – היות שהדיבור הינו סידרתי – אי אפשר לומר שתי מילים בו-זמנית, ע”י דיבור (או כתיבה)  המחשבות מתחילות להתארגן ולהסתדר.
שלב 4 – מעשה – סוף התהליך העברה מהכוח אל הפועל.

מודל האינטגריטי המחודש

ומכאן יצרתי את מסלול האינטגריטי על פי תפיסתי, ומתוך ההבנה של התהליכים הלא מודעים על פי הNLP

מי אשם בזה שאנחנו לא עושים? - לא אנחנו

1) חושב – אלו הם תהליכי העיבוד המחשבתי הלא-מודעים שלנו – העיבוד הפנימי.
2) רוצה – אלו הם כבר המחשבות המודעות (ההכרה), כאן נמצא הרצון המודע לעשות דבר כזה או אחר. (לזה הרבה אנשים קוראים מחשבות)
3) אומר – זהו המקום של ההתחייבות המודעת שלי לעשייה שבא לידי ביטוי לא פעם בהצהרות כאלו ואחרות.
4) עושה – סגירת המסלול וההעברה מהכוח אל הפועל, העמידה במילה.

רוב התהליכים ההכרתיים מתרחשים על פני שלושת השלבים האחרונים: רוצה – אומר – עושה.  רק כאשר אנו חווים חוסר עמידה במילה, אנו ב NLP מניחים שיש משהו בשלב הראשון (חושב) שאיננו סגור, שבצורה כזו או אחרת משפיע על העשייה שלנו.
וכאן נכנסת אומנות התשאול (ה Meta-Model) של ה NLP לפעולה. אחד הכללים החשובים ביותר בתהליכי ההנחיה והאימון של ה NLP הינו:

80% תשאול – 20% טכניקות

שכן, אם נדע מהו המבנה של הייצוג הפנימי (והעיבוד הפנימי) של אותו אדם, נוכל בקלות למצוא כיצד האדם מונע מעצמו לעשות (או מניע את עצמו לעשות את הדברים שאיננו רוצה לעשות) ואז נוכל לעשות שינוי בקלות יחסית.

לכן, בסדנאות ובהרצאות המבוא שאני מעביר, כשאני מתחיל ללמד מה זה NLP, אני אומר שה NLP הוא בראש ובראשונה, לפני הכל, גישה של סקרנות, וכשאני סקרן לדעת כיצד אדם עושה את מה שהוא עושה (והורס לעצמו את התוצאות באופן הספציפי שהוא הורס) אני יכול לגלות גם כיצד ללמד אותו לעשות משהו אחר.

בשלב הראשון – ב”חושב”, נמצאים כל התהליכים הלא-מודעים של האדם, כל העיבוד המחשבתי, האמונות, הערכים, הפחדים, האוטומטים, אסטרטגיות החשיבה, ההתניות וכו…

יכול להיות שהאדם רוצה – היינו חושב באופן מודע על דבר מה שהוא רוצה לעשות, אומר – היינו מתחייב לעצמו ולאחרים.. ועדיין משום מה לא עושה.  הסיבה לכך תהיה לעולם נעוצה במה שנמצא ב-‘לא-מודע’ שלו.
ומה שנמצא ב’לא-מודע’ שלו, נוצר בעבר מתוך כל ההתנסויות שלו בחייו,
אם כילד בתקופת ההטבעה ( Imprint , Moris Massey) או יותר מאוחר בחייו, דרך התנסויות שונות ותגובות להתנסויות הללו.

רק כאשר יהיה יישור ואחידות בין כל השלבים, האדם יחווה את תחושת השלמות המלווה עמידה במילה.

תרגיל NLP ליצור ערנות פנימית

בכדי לעשות זאת עלינו ליצור לעצמנו בהירות ועירנות לגבי מה “מסתתר” בלא-מודע שלנו שעוצר מבעדינו לעמוד במילה שלנו:
תרגיל קטן זה יכול להתחיל לתת פתח עירנות ראשונית (אבל לא מעבר לכך):

א. חשבו על דבר מה שאתם רוצים לעשות אבל “משום מה” לא עושים אותו, או לא מגיעים אליו…
ב. דמיינו לעצמכם לרגע שאתם כן עושים את הדבר הזה וענו על השאלות הבאות:
1. האם קשה עד בלתי אפשרי עבורכם לדמיין את עצמכם עושים את הדבר הזה?
2. האם יש תחושה של התנגדות פנימית כלשהי?
3. האם יש תחושה של פחד כלשהו?
4. האם כשאתם מדמיינים את העשיה יש לכם תחושה של הצפה ועומס?
5. האם יש תחושה של חוסר ודאות או בלבול או חוסר אונים?

ג. באם עניתם כן לאחת מהשאלות הללו – זהו סימן שיש משהו שעוצר אתכם – ענו על השאלה הבאה מהר:

אם הייתם יודעים מהו הדבר שעוצר אתכם – מהו יכול להיות?

ד. כמו כן, כדאי יהיה לכם לעשות בירור עם איש מקצוע (ממליץ לקחת מנחה NLP מקצועי) אשר ביחד עימו תוכלו לזהות ולהתגבר על אותו אתגר.
ה. אפשרות נוספת היא להשתתף בסדנת ה 3DAYS שלנו למגשימי החלומות.
שבה אנו נזהה את הדברים התוקעים ונעשה בהם שינוי ישירות במימד ה”חושב” ובכך נוכל לנוע בקלות ומהירות אל עבר העתיד שלנו.
– ממש הנדסת מחשבות.

ותזכרו –
אם יש דברים שאתם רוצים לעשות, אבל ‘משום מה’ אתם לא עושים – זו לא אשמתכם!
יחד עם זאת, זו אחריותכם לעשות משהו בנדון ולשנות – זה אפשרי.

קדימה הצלוח’ס
מיקי ברקל

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. שלום, מיקי
    מזל טוב על פתיחת הבלוג והמון בהצלחה.
    לתשומת ליבך, רקע שחור מאוד לא נוח לקריאה.
    חג שמח,
    ישראל

    http://www.tapuach-coach.com

  2. המאמר מעניין אך שתי שאלות שלא מצאתי תשובה להן במאמר.
    “מעצימ”ה הינם ראשי תיבות של 6 עקרונות שעל המטרה לעמוד בהם בכדי שתעצים אותנו להשיג אותה באמת”. לא ברור מה הם 6 העקרונות הנ”ל.
    האם בכלל יש מצב שהאדם ינתח את עצמו בכלי NLP ויוכל לסייע לעצמו או צריך הוא נקודת משען חיצונית (מנחה, מאמן NLP ) שיחזיר לו הד או יתן לו רפלקציה.
    תודה על הרחבה לגבי שתי השאלות. אורי.

    1. אורי שלום רב,
      עקרונות המטרה מעצימ”ה:
      מ – מוגדרת בחיוב
      ע – עשה בעצמך ( מוגדרת תחת תנאים שבשליטתך)
      צ – צור צביון ( להגדיר אותה בשפה תיאורית לעומת שפה פרשנית)
      י – יצב בסיס – הגדרת המשאבים (בין השאר)
      מ – מבחן השפעות (בדיקות אקולוגיות למיניהן – מחירים, רווחים, התנגדויות פנימיות) שהמטרה לא פוגעת באדם, בסובבים אותו ובסביבתו.
      ה – הצעד האחרון – ההוכחה הסופית שידע שהשיג את מטרתו.
      אני אעלה מאמר בנושא בקרוב, עם פירוט ושאלונים 🙂

      לשאלתך השניה:
      באופן עקרוני, ברגע שהאדם מבין מה עומד מאחורי ה NLP,
      בוודאי ובוודאי שהאדם יכול לנתח את רוב התהליכים הלא מודעים שלו
      ולהשתמש בטכניקות ה NLP השונות כדי לעשות שם שינוי.
      אבל בשביל זה קודם כל על האדם ליצור הבנה של המבנים של החוויה הסובייקטיבית שלו
      ואז עירנות לתהליכים הלא-מודעים שלו שפועלים כל הזמן.
      בשביל לעשות את זה כדאי קודם כל להיפגש עם מנחה NLP או לעשות קורס/סדנה בנושא…
      חג מופלא
      מיקי

  3. היי מיקי.
    ברכות לאתר -בלוג החדש
    נראה יפה ומרשים
    איך אתה אומר…?

    קדימה הצלוח’ס!

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
השאירו מספר טלפון ונציג שלנו יחזור אליכם



×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…