מנהיגות דרך NLP – לורה לווין

מאמר מאת לורה לווין, תרגום, עיבוד והוספות מיקי ברקל – מרץ 2004 )

ישנם הרבה דרכים המלמדות כיצד ניתן ולמה כדאי לפתח מנהיגות. זו היא אחת מהן:

למה כדאי לפתח כושר מנהיגות?
על קצה המזלג, מנהיגות זה השילוב בין היכולת ליצור חזון מושך ומשכנע והיכולת להניע אנשים לפעול בכדי להשיג חזון זה. בעולם המשתנה של ימנו ארגון שאין לו את היכולות הללו, לא יוכל להשאר בשוק הרבה זמן. העליות והמורדות של הכלכלה אשר מכתיבות צורות התנהגות שונות ושינויים על שינויים יכולות להטביע כל ארגון שאין לו את המגדלור הזה באופק. בגלל סיבה זו ועוד יותר ויותר ארגונים ממקדים את מאמציהם להכשיר את המנהיגים שלהם.
מנהיגות אינה מיועדת רק לאירגונים רבי אדם, אלא היא כלי רב עוצמה לכל אדם באשר הוא – היכולת להנהיג את החיים שלך ולפעול מתוך מקום של “הגורם בדבר” ולא מתוך מקום של “נגרר של הנסיבות”.

האם ניתן ללמוד מיומנויות הנהגה אלו?
אני מאמין שכן. בהחלט יש ערמות של חומר, טכניקות ודרכים כיצד להוביל ולהנהיג. ואת רוב הדרכים הללו ניתן למצוא בספרים, במאמרים (כמו זה), באינטרנט ובסדנאות וקורסי אימון והנחיה שונים. עם זאת אני לא מאמין שאכן למידה של מיומנויות או ידע בנושא זה מה שיעשה את ההבדל האמיתי. מנהיגים רבים חולקים במאפיינים דומים, אך לא כל מאפיין הוא נכון או קיים אצל כל המנהיגים. חוץ מהעובדה שלכולם יש מונהגים אשר הולכים אחריהם.
מה שגורם לאנשים ללכת אחרי אדם אחר זה איך אותו אדם גורם להם להרגיש! ופה זו הנקודה שבה ה-NLP יכול לבוא לעזרתך ולעזור לך לפתח את הפוטנציאל המנהיגותי שטמון בך.

אז היכן מתחילים אם כך?

אחת הדרכים הקלות להסתכל על הנושא היא לפרק אותו לחלקים וללמוד חלק חלק לפי סדר:

א. להנהיג את עצמך.
ב. להנהיג את הצוות או הקבוצה שלך.
ג. להנהיג ארגונים.

א. להנהיג את עצמך – לב העניין

הבסיס להנהיג את עצמך זה לחיות מתוך מקום של “הגורם בדבר” ולא מתוך מקום של “נגרר של הנסיבות”. זה אומר לקחת אחריות על התוצאות שאתה מקבל ממעשיך ולהבין שאם אתה רוצה תוצאות שונות עליך לפעול שונה מאיך שפעלת.
“אם תפעל תמיד כפי שפעלת, תגיע תמיד רק לאן שהגעת”

אותו הכנ”ל לגבי תוצאות שאתה מקבל מעבודתך עם אנשים אחרים. עליך לקחת את האחריות על התוצאות הללו – אם תרצה תוצאות אחרות, תמצא אתה דרך אחרת להתנהג או לפעול – רק אתה יכול להשתנות. ניתן להשפיע על אחרים אך אי אפשר לשנות אותם במישרין.

חלק מלחיות מתוך מקום של “הגורם בדבר”, זה לבחור להיות במצב רוח (State of mind) רב-תושיה בכל פעם שאתה צריך. “ניהול מצבי רוח” הוא אחד הליבות של ה-NLP ויש מספר רב של טכניקות אשר מאפשרות לך ´נגישות´ למצבי-רוח רבי-תושיה שחווית כבר בעבר כך שתוכל להשתמש בהם בהווה. שכן הגוף זוכר כל מצב שהוא היה בו. (לכן פעם אחת שהגוף ניסה סמים, האדם לא צריך לנסות אותם שוב – הוא יכול להגיע למצב הזה מתוך הזיכרון של הגוף – במשחק זה נקרא “זיכרון חושי” – ושחקנים משתמשים בזה לרוב).
אחד הכלים המרכזיים כדי לעשות את זה נקרא ´עיגון´ ולהיות מסוגל לעגן מצב-רוח חיובי כך שיהיה אפשר להכנס אליו בכל פעם שסיטואציה קשה מוציאה את ראשה החוצה, זו יכולת מופלאה ביעילותה לאדם בדרכו להיות מנהיג.

כדי לקבל תמונה יותר ברורה של הנושא, תזכר בחוויה שהיתה לך ויכולה לייצג אותך כמנהיג במיטבך. תחשוב על היסודות של אותה החוויה – מה היו הגורמים, המשאבים ו/או אסטרטגיות החשיבה שעזרו לך ליצור את ההישג הזה? מה היה המיחוד בסיטואציה הזו – או מה אתה מאמין היה הדבר שהוביל אותך להגיע אל ההישג והמצוינות הזו? האם אתה יכול ממש להכנס לתוך הזיכרון הזה ולזכור מה ראית, מה שמעת, מה הרגשת ומה חווית?
אם הצלחת לעשות את זה, וממש להרגיש ולחוות את מה שהרגשת באותה הסיטואציה, אז יש לך עכשיו משאב (עוגן) שאתה יכול להשתמש בו בכל פעם שרק תרצה להכנס למצב הרוח העוצמתי הזה – ובמיוחד כשתהיה בסיטואציות שדורשות מצב רוח מנהיגותי עוצמתי.

בנוסף לזאת, אתה יכול גם להשפיע המצב שבו אתה מוצא את עצמך כך שתוכל ליצור מחדש את אותן האמונות וערכים שהביאו אותך בעבר לפעול ממקום של מנהיגות עוצמתית. אם אתה מבין מה מוציא הטוב ביותר ממך ותיצור יותר ויותר הזדמנויות להפעיל את זה, אתה תגלה שמיום ליום יהיה לך יותר ויותר קל להנהיג את עצמך.

לחיות מתוך “הגורם בדבר” והמיומנות לבחור ב´מצב תושיה´ יעזרו לך להשיג הרבה דברים בחיים.
אך חשוב לציין שכדי להשיג סיפוק ומימוש עצמי עליך לבחור מסלולי פעולה אשר תואמים לערכים שלך בחיים.
אחרת, תתחיל לחוות אי-הלימה/דיסוננס/צרימה והחלטות ופעולות שתנקוט “ירגישו לא נוחות או לא נעימות”.
ליצור בהירות בחייך לגבי הערכים שמובילים אותך זה לא כל כך פשוט וברור, מה גם שערכים משתנים עם הזמן. אך כדי להתחיל ביצירת בהירות תבחר בהחלטה משמעותית שקיבלת בחייך (כמו להתחתן, או לעבור דירה, או להחליף סוג של עבודה) ושאל את עצמך. מה הוביל אותך לקחת את ההחלטה הזו – מה רצית להשיג עבור עצמך בזה? אם תעשה את זה עם מספר החלטות משמעותיות, מספר החלטות בעלות משמעות משנית (כגון לאן לנסוע בחופשה השנתית, או האם ללכת לפסטיבל זה או אחר) ומספר החלטות חסרות משמעות (כמו מה אכלת בארוחת הצהריים אתמול, ובאיזה נתיב בחרת לנסוע לעבודה הבוקר) אתה תיצור לעצמך תמונה ברורה של הערכים שמובילים אותך בחיים.

ברגע שיש לך בהירות בנוגע למה שבאמת חשוב לך בחיים כאדם, כאינדיבידואל. תוכל ליצור לעצמך חזון אישי שיביא את הערכים הללו לידי ביטוי. ועם זאת תוכל לתת למטרות וליעדים שלך ע.ו.צ.מ.ה.

הרבה יותר קל להשיג יעדים הבנויים כהלכה מכאלו שלא. המודל הבא יאפשר לך ליצור יעדים מובנים כהלכה (Well-Formed Outcomes)

מודל ע.ו.צ.מ.ה. (עיין מאמר)

עשה בעצמך – מה אתה יכול לעשות כדי ליזום או להשפיע על הזה? קח אחריות על העשיה, פעל מתוך מקום של ´הגורם בדבר´.

ודא חוויה – איך זה ירגיש לך? איך זה יראה? איך זה ישמע? איך זה יטעם? איך זה יריח? – חבר לחושים.
איך אתה תראה? איך אתה תישמע? איך תרגיש?

צפה השפעות – כיצד השגת יעד זה ישפיע על הסביבה הקרובה והרחוקה? האם יש להשגת יעד זה מחירים? האם ניתן להשיג אותו באופן שונה כך שהמחירים יהיו יותר נמוכים או לא בכלל?

מצא מסלול – מהיעד הסופי, ברוורס, מהם הצעדים שעליך לנקוט. מה הצעד האחרון כדי שהיעד יהיה נגיש? מה הצעד לפני אחרון כדי שהצעד האחרון יהיה נגיש? ככל שיהיו צעדים יותר פשוטים כך יהיה הרבה יותר קל ופשוט לך לעשות את זה.

הגדר בחיוב. – מה אתה כן רוצה ולא מה אתה לא רוצה. זכור המוח לא מעבד “לא תמונה” המוח רואה תמונה ושם עליה X – לכן התמונה שמוח יתמקד על הדבר הנכון לך.

ביום שתשלוט במיומנויות אלו, תיצור את היסודות אשר יאפשרו לך להנהיג אחרים בעתיד.

להנהיג את קבוצתך או צוותך.

כאשר מנהיג נמצא במייטבו הוא משמש כדוגמא אישית, הוא מעודד, הוא מאתגר, הוא מעורר השראה, הוא מעצים אחרים ומאפשר להם לפעול והוא לוקח אחריות על התוצאות ופועל מתוך “הגורם בדבר” כך שהוא יכול לקבל טעויות ולנוע לפתרונות.

לאתגר את התהליך:
לפעמים להנהיג פרושו ליזום שינויים ולפעמים לקחת אתגרים שאחרים פיספסו או התעלמו מהם.
בכל מצב, כאשר אתה מנהיג קבוצה עליך להיות מסוגל לקחת סיכונים, לשנות ולחדש. כלומר לייצר רעיונות חדשים או לזהות ולתמוך ברעיונות חדשים שמגיעים אליך מהקבוצה ולאתגר את המערכת כדי להפוך את הרעיונות הללו לעשיה פרקטית. חלק גדול מפריצות הדרך הטכנולוגיות רבות המשמעות של חיינו, לא זוהו בהתחלה כראיון טוב (לדוגמה: מחשבים אישיים) – תזכור את זה בפעם הבאה שמישהו מגיע אליך עם “רעיון משוגע חדש”.

תעורר השראה:
כדי להשיג מטרה משותפת עליך ליצור תמונה של עתיד חיובי. לעיתים קרובות חושבים מנהלים שמדובר בשיחות מוטיבציה ספציפיות, אך מנהיגים אמיתיים מעוררים השראה בכל הזדמנות, אם זה בשיחה אחד על אחד ואם זה מול קבוצה גדולה.
אפשר ללמוד איך עושים את זה ממנהיגים דגולים, ע”י קריאה של השימוש שלהם בשפה שיוצרת השראה, יש הרבה דוגמאות בעולם לנאומים כאלה. דוגמה יפה זו דוגמתו של מרטין לותר קינג, בנאום שלום ” I Have A Dream” שסחף מליוני אנשים. ע”י פירוק המרכיבים השונים שהוא השתמש בנאומו נוכל ללמוד מדוע היה לנאום זה כל כך הרבה השפעה:

הנאום היה חי – מרטין השתמש בהרבה תאורי תמונות ומילות ויזואליות כך שאנשים יכלו ממש “לראות” את הדוגמאות.

האנשים יכלו להזדהות עם הדוגמאות – הדוגמאות היו מוכרות להם.

הוא פנה אל הערכים והאמונות המשותפות לכל השומעים.

הוא השתמש בחזרות ודיבר בשפה חיובית ומלאת תקווה.

בתחילת הנאום הוא התשמש במילה ´אני´ והחליף אותו באמצע ל-´אנחנו´.

הוא דיבר בלהט ועם המון רגש וכל מה שהוא אמר הרגיש אמיתי – הוא היה משוכנע לחלוטין בדבריו.

בעודך חושב על עתיד קבוצתך וחברתך באיזה אופן היית משתמש בטיפים האלה כדי לאפשר לעצמך לשוחח עם אנשים באופן יותר משכנע/מושך? ולא רק מול קבוצה אלא גם בשיחות אחד על אחד.
האם אתה יכול גם לעצב את חזונך האישי כך שהוא יהיה הרבה יותר מושך אותך? תנסה את הדברים האלא בהזדמנות הבאה שעולה לך.

תעצים אחרים ותאפשר להם לפעול:
ברגע שהקבוצה הבינה ולקחה על עצמה את החזון של העתיד המשותף עליך לאפשר להם לפעול בדרכם.
יכולת לאמן אחרים למצוינות (Coaching) הופך להיות בזמנים האחרונים יותר ויותר למיומנות בסיסית למנהיגים, אשר נותנת להם את היכולת לאפשר לאחרים לנוע בכיוון הרצוי בדרכם שלהם. לקבל את הטעויות שלהם ולאפשר להם לנוע לכיוון תיקונים ופתרונות.

מודל פשוט, שמבוסס על הכלים של ה- NLP הוא מודל ROME

Evaluation – Method – Outcome – Rapport

Rapport – ראפור
עד שלא בנית ראפור אפקטיבי (כימיה אנושית) יש סיכוי סביר שתבזבז המון אנרגיה וטכניקות אימון לשווא.

Outcome – תוצאה
האם ברור לך מהן התוצאות שהצוות רוצה/צריך להפיק מהאימון? מה לגבי התוצאה שלך? האם התוצאות בנויות כהלכה כלומר לפי מודל הע.ו.צ.מ.ה.? האם התוצאות תואמות (שלך ושלהם)?

Method – שיטה
מהי השיטה הכי טובה לאמן את הצוות שלך? מהם המשאבים שלהם אתה זקוק?

Evaluation – הערכה
כיצד תבחן את ההתקדמות שלהם אל מול התוצאות?

בנוסף התווית כיוון הפעולה והמסלול עליך לחשוב על האצלת סמכויות. אתגר הופך את העבודה ממטלה להרפתקאה, אך יותר מדי איתגור יכול ליצור לחצים ומתחים. לכן במקום לסמוך על שיטת המקל והגזר כדי להניע אנשים לפעולה, חשוב על הדרך שבה תוכל להעניק לצוות הזדמנויות מיוחדות ללמוד, להתפתח ולגלות דברים בעצמם – הזדמנויות שבהן הם יוכלו לעבוד במצב של זרימה. – כשיש איזון בין אזור הנוחות לבין אזור האיתגור – נוחות רבה מדי יוצרת שיעמום ותקיעות, איתגור רב מדי יוצר מתח, לחץ, חרדות ותקיעות. נקודה נוספת למחשבה: מהי סוג ההשפעה שיש לאינטראקציות שלך איתם? האם אתה יודע מה קורה להם כשהם חושבים עליך? האם יש להם יותר מרץ או שיוצאת להם כל הרוח מהמפרשים? אם אתה לא יודע – תשאל אותם. וקח את האחריות לשנות דברים אם אתה לא מקבל את התשובה שאתה רוצה!

עכשיו, כל הדברים הנ”ל הרבה יותר קלים לעשיה באם יש לך מערכות יחסים חיוביות עם הקבוצה שלך. אך מערכות יחסים טובות לא בהכרח יושבות על “חיבה” לאנשים, הן יושבות על תקשורת דו-צדדית. ואם יש משהו אחד שה-NLP טוב בו, זה לעזור לפתח מיומנויות תקשורת אפקטיבית – תשתעשע לרגע ברעיונות הבאים:
כיצד היית מתנהג אילו האמנת ש”המשמעות או הפשר של מה שאמרת הוא בעצם מה שהובן בצד השני” או “אתה לא יכול שלא לתקשר”. הנחות יסוד אלו (של ה-NLP) עוזרות לאנשים לקחת אחריות על החוויות והניסיון שלהם, ובאמונתי, מאפשרות להם להיות הרבה יותר אפקטיבים.

תן דוגמה אישית
מנהיגים אשר אומרים דבר אחד ופועלים בדרך אחרת מאבדים מהאמון של האנשים ההולכים בעקבותיהם.

מספרים על האשה אחת שבאה לדלאי למא ובקשה ממנו שיורא לבנה שלא לאכול מלח. הדלאי חשב שניה וביקש מהאישה לחזור אליו עם בנה בעוד שבוע. כעבור שבוע חזרה האשה עם בנה אל הדלאי למא. הדלאי פנה אל בנה ואמר לו “אל תאכל מלח”. הסתכלה האשה על הדאלי למא ושאלה אותו למה הוא לא יכל לומר את זה לבנה לפני שבוע. “כי לפני שבוע אני עדיין אכלתי מלח” הייתה תשובתו של הדלאי למא.

קח לך רגע ובחן עם עצמך עד כמה עקבי אתה בהתנהגותך עם ערכיך. לא פעם קורה לאדם שיש לו מעיין מוסר כפול, הוא מעיר למישהו על התנהגותו וכעבור כמה זמן עושה את אותה ההתנהגות. האם קרה לך פעם שהייתה לך מעידה נוסך מוסר כפול. זה קורה לכולם. אך לך עכשיו יש הזדמנות פז לבחון את עצמך ולראות כיצד אתה זורם לכיוון תיקונים.
כמו כן, שים לב ליומנך ולניהול הזמן שלך: עד כמה התכנונים שלך לשבוע ולחודש הקרובים משקפים את מה שאתה חושב שהם הדברים החשובים? אם הם לא תואמים כל כך, איך אתה יכול לשנות את סדר היום שלך כך שזה כן יהיה תואם?

בסדנאות ניהול זמן מספרים על מרצה זקן שהיה אמור להעביר הרצאה בנושא ניהול זמן לקבוצה של מנהלים. כחצי שעה לפני שהוא עלה לבמה הודיעו לו שיש לו רק חצי שעה להעביר את הנושא.
המרצה התארגן, וכשהוא נכנס הוא שם על השולחן אקווריום ריק. הוא הוציא דלי מלא באבנים גדולות, סידר אותן בתוך האקווריום עד שמלאו אותו ושאל את קהל המאזינים: “האם יש מקום באקווריום למשהו נוסף?” – התשובה המיידית של כולם היתה “לא”.
הוציא המרצה דלי מלא באבני חצץ. ושפך פנימה אל תוך האקווריום עד שמלאו עד הסוף ושאל את הקהל, האם עכשיו יש מקום באקווריום למשהו נוסף?. – התשובות היו חצויות. היו כאלה שאמרו כן והיו כאלה שאמרו לא.
הוציא המרצא דלי מלא בחול חלק ומילא את האקווריום עד שלא היה מקום בכלל, ושאל את המאזינים, ועכשיו? האם עכשיו יש מקום באקווריום למשהו נוסף? – וכולם ענו ביחד “כן”
נכון, אמר המרצה והוציא דלי של מים.
ואז הוא פנה אל הקהל ושאל “ומה מוסר ההשכל מהניסוי הזה?”
– מוסר ההשכל הוא, שאם מסדרים קודם את הדברים החשובים יותר, יהיה הרבה יותר מקום לדברים חשובים פחות. אך אם ממלאים את היומן בטפל – לא יהיה מקום לדברים החשובים באמת.

האם אתה יודע מהם הדברים החשובים באמת?
אתה יכול גם לשאול את הצוות שלך האם הם יודעים מהם הדברים החשובים לך. אם הם לא יודעים, איך הם ידעו כיצד להשביע את רצונך? ולהגיע לתוצאות שאתה מחפש?

תעודד את צוותך
אם לא תראה לאנשיך עד כמה אתה מעריך את המאמצים שלהם, המוטיבציה שלהם תדעך.
ישנם מאות דרכים כיצד להראות הערכה והוקרה לצוות על מאמץ, השקעה והצלחה בכל פרוייקט. ואחת הדרכים הכי פשוטות היא לומר תודה ולתת פידבק. ידוע שעובדים מחפשים אישורים מהמנהלים שלהם לגבי אופן התקדמותם הווה אומר: תן פידבק/משוב בונה, מקדם וישיר ותוקיר/תחזק כאשר אנשים פועלים נכון. שאל את עצמך כמה פעמים אתה באמת משבח אנשים? אם זה נראה לך בוטה מדי, שאל את עצמך האם יש לך סיבות כלשהן מדוע לא לעזור לאנשיך לשפר את הביצועים שלהם? צור תכנית לאיזון דברים אם הצוות צריך את זה.

הנהגת אירגונים – הנעת מאסות גדולות של אנשים.

כדי להנהיג קבוצות גדולות של אנשים, דרושות כל המיומנויות אשר סקרנו בשתי השכבות הראשונות של מנהיגות – מנהיגות עצמית ומנהיגות צוותית. כדי להצליח בסביבת העסקים של ימנו על המנהיגים להבטיח שהחזון של הקבוצה שלהם יכול להיות מספיק גמיש וזריז כדי להתאים את עצמו לשוק המשתנה. בנוסף מנהיגים צריכים לדעת כיצד להתיחס למחזיקי מניות וכיצד לבנות שותפויות נוספות. בסביבת העסקים של היום, לקוחות יכולים לעיתים להיות מתחרים, ואלו שתורמים להצלחתו של העסק הם לא תמיד מועסקים ע”י העסק עצמו. וכחברה עליך עדיין להיות מסוגל לזהות הזדמנויות עסקיות ולקחת סיכונים מחושבים. כדי להיות מנהיג אפקטיבי, אנו לא מאמינים שעליך להטמיע את כל המיומנויות הללו בעצמך, אנו מאמינים שבעזרת הכלים של ה-NLP אתה תוכל להנהיג את חייך לפי העקרונות שתבחר ותוכל להנהיג ולהניע צוותים. כבר היום אם הנך מנהל אנשים יש סיכוי סביר שיש אצלך אנשים בעלי יכולות ומיומנויות המשלימות את מיומנויותך. אם תנהיג, תמריץ ותלהיב צוות שבאופן קולקטיבי מחזיקים במיומנויות שונות להצלחה בכלכלה של ימנו, ושיתוף של בעלי המניות באותו חזון מושך וחיובי שיש לך, אתה תביא את עצמך להצלחה מתוך מקום של מנהיג בעל השראה.

לסיכום.
האם כל זה, זה לא בסך הכל שכל ישר?

בתקווה שכן, אך לצערי לא פעם קורה שברגע שהמצב נהיה מעט קשה, השכל הישר מוצא את עצמו ישר מחוץ לחלון.
מנהיגים דגולים באמת יודעים שהצלחה באה משילוב של הלב והשכל. אך עדיין אנשים נתפסים לצדדים היותר מוחשיים של העסק, כמו האספקטים הכלכליים, ומאבדים את הערך של שמירה על מערכות יחסים ארוכות טווח.
אני מאמין שה-NLP הוא אחד מארגזי הכלים הטובים ביותר שיש כיום בעולם בכדי לפתח מנהיגים ומנהיגות ואנו מקווה שהרעיונות שפורטו במאמר זה, יעזרו לך בדרך להצלחה.
אם יש לך שאלות או תגובות לגבי כל רעיון שהועלה כאן, תרגיש חופשי לפנות אלי או דרך המייל או דרך הטלפון.
ויותר מזה, אם תרצה ללמוד יותר על השיטה, על הכלים ואיך ליישם אותם אצלך בחברה או בארגון, תפנה אלי ואני אעשה את המירב שאוכל כדי לעזור.

—————————————————————
(נ.ב) אם אתה שואל מה זה בדיוק NLP הייתי אומר..
תדמיין לרגע שהראש שלך הוא מחשב-על, אז כל ההתנהגויות, התנועות והמילים שאתה אומר הם תוכנות.
חלקן תוכנות אינטראקטיביות – אתה שולט בהן, חלקן תוכנות אוטומטיות – אתה לא שולט בהן וחלקן תוכנות סוררות – אתה לא שולט בהן ואתה גם לא רוצה אותן.
ה-NLP זהו סט כלים שעוזר לך לשדרג את המוח שלך בדומה לשדרוג מערכת ההפעלה.
כך שתוכל לחזק את התכנות האינטראקטיביות, לשדרג את התוכנות האוטומטיות ולשנות את התוכנות הסוררות.
באימון למצוינות דרך NLP – אתה עושה את כל זה ועוד בעזרתי .

מיקי

——————————————————————————

מיקי ברקל, “לשם שינוי – הצלחה במחשבה תחילה” תהליכי אימון והנחיה להשגיות ומצוינות בעסקים ובחייםבשיטת ה NLP. www.forachange.co.il  נייד: 052-4442133  מייל:mickey@forachange.co.il

© ניתן לפרסם, לשכפל, להעתיק, לצלם, להקריא, להקליט ולהעביר לכל אחד, בכל צורה שהיא ובלבד שהמאמר ישאר שלם כולל הקרדיט לכותב המקורי בסוף המאמר – ושיהיה בהצלחה.

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
השאירו מספר טלפון ונציג שלנו יחזור אליכם



×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…