ראפור – אומנות יצירת הכימיה הבין אישית

יש אנשים שיודעים ליצור כימיה בין-אישית תוך שניות, ויש כאלו שלוקח להם הרבה יותר זמן… אם בכלל. האם ניתן לקחת את השליטה על יצירת הכימיה הזו? המאמר הבא מסביר כיצד.

תופעת הראפור (מצרפתית: Rapport ) היא תופעה מוכרת מאוד בעולם ה-NLP ומעבר לו, כנקודת ההתחלה לכל סוג של תקשורת אפקטיבית ובעלת השפעה. כל עוד אין ראפור בין שני אנשים יש פחות סיכוי שהתקשורת ביניהם תהיה מוצלחת. יותר מכך, ההצלחה של תהליכי מכירה, תהליכי הנחיית NLP ותהליכי אימון תלויה לרוב ברמת הראפור שנוצר בין המשתתפים בשיחה.

כמה פעמים קרה לכם שפגשתם אדם לראשונה, והרגשתם כאילו אתם כבר מכירים אותו? הרגשתם בנוח עימו ויכולתם לבטוח בו?
כמה פעמים קרה לכם שהרגשתם משיכה לאדם? לאו דווקא מינית, אלא כאילו יש בו משהו מוכר שאתם מזהים עימו או אי אילו תכונות שאתם רוצים עבור עצמכם?
כמה אנשים אתם מכירים שיש להם את היכולת להתחבר לכל אדם, בכל רגע נתון? או שאולי אתם מכירים מישהו שנראה שכולם אוהבים, ואתם לא ממש מבינים מדוע?

עכשיו, תארו לעצמכם מה יקרה אם תהיה לכם היכולת להתחבב ולהתחבר עם כל אדם שתחפצו, בכל רגע ובכל סוג של קשר… יותר מזה, תארו לעצמכם מה יקרה כאשר תוכלו להתחבר יותר ללקוח, לבוס, לקולגות, לבן/בת הזוג.

מה הסיכוי שהתקשורת שלכם באותו הרגע תהיה אפקטיבית יותר? עד כמה יעלו הסיכויים שלכם להיות שם בשבילו/לה? בכמה יעלו הסיכויים שהלקוח יסגור איתכם במקום? שהבוס יסכים לקידום/העלאה? שבת הזוג תסכים להכין לכם ארוחת ערב? שבן הזוג ישמח להוריד את הזבל או לשטוף את הכלים? שהעובד ישמח לעשות את המשימות שהטלתם עליו?

חוקרים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון בחנו סרטים של אנשים משוחחים. החוקרים שמו לב שבמהלך השיחה, החלו האנשים להיות מתואמים בתנועותיהם באופן לא מודע (כולל תנועות ידיים, מצמוצים, נדנודי ראש חיוכים, אינטונציות ואפילו קצב נשימה).

בבדיקה נוספת הוצמדו לאנשים אלו במהלך השיחה מכשיר אא”ג (מכשיר המודד גלי מוח). הבדיקה העלתה שגם גלי המוח של אותם האנשים מאוד דומים. ככל שהשיחה נמשכה, האנשים נכנסו יותר ויותר לראפור אחד עם השני.

יש המתארים את הראפור כמה שקורה כאשר אנו משיגים את תשומת הלב של תת-המודע של האדם שמולנו, ונפגשים עימו ב’עולם המושגים שלו’ (מפת העולם שלו). ראפור הוא השם הכולל לתהליכי ה”כימיה” בין בני אדם. תחושות כגון נוחות, הכרות ובטחון.

משפטים כגון: “משדרים על אותו גל/תדר”; “אנחנו באותו הראש” וכד’, נאמרים כאשר שני אנשים נכנסים לראפור אחד עם השני. בעצם, הראפור נוצר כאשר שני אנשים או יותר נמצאים בתאום אחד עם השני.

בכל סדנאות המכירה או הניהול, השלב הראשון שאני מלמד הוא שלב הראפור – שכן אנשים אוהבים אנשים שנוח להם איתם, ואנשים אוהבים להסכים עם האנשים שהם אוהבים…

לעומת זאת אם אין ראפור, הסיכוי שהצד השני ירגיש בנוח, יפתח ויזרום בקלות הוא קלוש, נהפוך הוא – בצד השני יהיה סיכוי גבוה להתנגדות – גם אם אתם מדברים על אותו הדבר.

באו ד”ר בנלדר ופרופ’ גריינדר ושאלו: אם הראפור הוא בעצם תופעה טבעית אשר קורת לנו באופן טבעי ולא מודע איך ייתכן שיש אנשים שיש להם את היכולת ליצור ראפור עם כל אחד ויש כאלו שלא? האם אפשר לשלוט בזה? איך אפשר לייצר את הראפור הזה בין אנשים מבלי לחכות שהוא יקרה מעצמו?

הם חקרו לעומק, דגמו אנשים מצוינים בתחום ובנו מספר טכניקות, אשר אם נתאמן עליהן, הן יהפכו מהר מאוד לחלק מאיתנו ולא נצטרך לחשוב באופן מודע על יצירת ראפור עם אדם זה או אחר. זה יקרה באופן אוטומטי (וזוהי מהותה של תקשורת, לא?).

איך יוצרים ראפור – כימיה בין אישית

ברמה הבסיסית ביותר ניתן ליצור ראפור דרך יצירת התאמות שונות לאדם הנמצא מולנו.
פעולת ההתאמה הינה פעולה הקיימת בתת-מודע. היא כה עדינה עד שאינה נתפסת ע”י המודע. כדי להשיג התאמה צריך לשנות את תנוחת הגוף באופן לא בולט, ולהתאים את התנוחה לתנוחה של הצד השני, מספר שניות אחרי שהאדם שמולנו עשה את השינוי שלו.
תהליך מתמשך של התאמות נקרא הצטרפות (Pacing).

ניתן לעשות התאמות ברמות שונות:

>תנוחת גוף >מחוות יד >הטיות ראש
>קצב מצמוץ העינים >טונאליות ואיכויות הקול >הבעות פנים
>רמות אנרגיה >מילים שחוזרות על עצמן >ביטויים שגורים
>קצב נשימה >מתח השרירים
>סגנון תקשורת** >שפה חושית** >ערכים ואמונות**

** השלושה האחרונים יוצרים ראפור עמוק יותר ונדבר עליהם בקצרה בהמשך ובהרחבה במאמרים הבאים.

התאמה פיזית:
יש לשים לב לתנוחה שבו יושב המאומן. האם הוא נשען קדימה או אחורה? האם רגליו משוכלות? ואם כן לאיזה צד?
האם הידיים שלו משולבות מונחות על הברכיים, או נשענות על השולחן? האם הן סימטריות או כל אחת מונחת בצורה אחרת?
האם הראש מוטה? האם הגבות מורמות? האם הוא עומד בצורה סימטרית (אותו המשקל על שתי הרגליים) או שהוא נשען לצד אחד יותר? האם הוא מכווץ את עיניו, מחייך, מעוות קלות את שפתיו וכו’.

ניתן לעשות את ההתאמות הבאות:
·        התאמת גוף מלא –לעמוד או לשבת באותו האופן.
·        התאמת חלקי גוף –תנועות ספציפיות החוזרות על עצמן מספר פעמים.
·        התאמת חצי גוף – חצי גוף עליון או חצי גוף תחתון
·        התאמת תנועות ראש / כתפיים.
·        התאמת הבעות פנים.

התאמה מקצבית:
מהו קצב הדיבור שלו? איטי, מהיר, משתנה? מה קצב הנשימה? (התאמת קצב הנשימה היא אחת מההתאמות החזקות יותר).
מה קצב התנועה שלו? האם בעודו מדבר הוא מתופף עם רגליו או ידיו? או ואולי הוא מתופף עם עט שהוא מחזיק?
מה קצב המצמוצים שלו? האם הוא מהלך בחדר ובאיזו מהירות?
יש לשים לב לכל פעולה החוזרת על עצמה באופן מקצבי ולהתאים את עצמך לאותו המקצב ואותה הפעולה בעדינות.

התאמה צולבת:
לא תמיד ניתן להתאים את המקצב, מסיבות שונות. לדוגמא: האדם מסתובב בחדר בהליכה בעודנו יושבים, האדם מתנשף במהירות בגלל ריצה וכד’. במקרים כאלה ניתן לעשות את ההתאמה עם חלק גוף אחר.
לדוגמה נניח שהוא מסתובב בחדר בהליכה, אנו יכולים לתופף בעדינות עם האצבע על הרגל שלנו או על השולחן, או שאנו יכולים לרקוע ברכות ברגלנו לקצב הצעדים, או להניד את ראשנו עם כל צעד שהוא עושה. כך אנו יכולים להתאים את מקצב בכל מצב שהוא.

התאמה טונאלית:
כאן עלינו להתחיל לשים לב עם האוזניים שלנו ולא עם העיניים. מה אנו שומעים?
האם האינטונציה שלו משתנה או שהיא מונוטונית? האם היא עולה או יורדת?
האם היא מתנגנת או יבשה? האם הוא מדבר בווליום גבוה או שקט?
אנו יכולים להתאים את הטונאליות שלנו לטונאליות של האדם: קצב, עצמת הקול, גוון הקול, הטעמות.

התאמה מילולית:
מילים ומשפטים החוזרים על עצמם, פתגמים וציטוטים. להשתמש בהם מבלי להפריז!
לעשות פחות פארפראזות ולהיות יותר צמודים למילים שהאדם השתמש בכל פעם שאנו מעונינים לעשות שיקוף כדי להראות שהבנו אותו או שאנו עימו.

התאמה דרך סגנון התקשורת האישי של האדם:
יש מספר צורות חלוקה לסגנונות תקשורת:
א.      חלוקה לפי ארבעת סגנונות התקשורת מודל CAPS.
ב.      חלוקה לפי טיפוסי אישיות של מאייר-בריגס.
ג.       חלוקה לפי האניאגרם.
ד.      חלוקה לפי תהליכי עיבוד מחשבתיים דומיננטים (התאמה חושית: ויזואלי, שמיעתי, תחישתי)
ה.      זיהוי מטא-תוכנות שונות וחלוקה על פי הן (ב NLP סווגו כ 53 מטא-תוכנות שונות, Meta-Programs)
ו.     חלוקה לפי סוגי האישיות של שבעת סוגי האינטליגנציות של הווארד גארדנר

ויש עוד הרבה. (חוק האצבע בהתאמות דרך סגנונות תקשורת – לא משנה את איזה סגנון אתם בוחרים ללמוד – תתמקצעו באחד = תלמדו לזהות, תלמדו לדבר בשפה שלו ותלמדו להגמיש את עצמכם להיות מסוגלים לעבור מסגנון שיחה אחד לאחר תוך שבריר שניה. אחרי שתתמקצעו באחד, לכו ללמוד עוד אחד וכך הלאה)

ישנם עוד מספר התאמות שבלי להרחיב את הידיעה והניסיון בחלקים נוספים של מודל התקשורת נל”פ אין טעם להסביר אותן. אולי במאמר מתקדם יותר, או בקורס הבא.

ההתאמות הן:
התאמה אנרגטית.
התאמה דימויית דרך מיקומים.
התאמה רעיונית / ערכית / אמונות.
התאמה דרך אסטרטגיות חשיבה.
התאמה דרך רמות לוגיות.

עד כאן תאוריה. ועכשיו משחקים:

איך נתרגל פיתוח מיומנויות ראפור – יצירת כימיה בין אישית?

א.      שבו מול הטמבליזיה בזמן תכנית Talk Show ותתחילו לשחק עם התאמה פיזית. – במהרה תגלו באיזו קלות אתם יכולים להרגיש ממש בנוח בעודכם יוצרים התאמה מבלי שתחשבו על זה אפילו.

ב.      אחרי שתרגלתם ושיחקתם מול הטמבליזיה, הגיע הזמן לשחק בחוץ… שבו בכל מקום שיש בו אנשים. תבחרו אדם כלשהו והתחילו ליצור ראפור עם אותו אדם. בשלב מסויים כשאתם חושבים שיש ביניכם ראפור, תשנו תנוחה ותראו אם הוא משנה את התנוחה אחרי מספר שניות. אם כן – השגתם ראפור.

הבדיקה הזו, כדי לגלות האם אנו בראפור נקראת הובלה (Leading). הכניסה לראפור נקראת הצטרפות (Pacing).

ג.   את המשחק הבא תערכו עם אדם שיחתכם. ותבדקו אם אחרי מספר דקות של הצטרפות ויצירת ראפור הוא משנה את תנוחתו כשאתם משנים את תנוחתכם (הובלה).

מספר הערות חשובות:
· ראפור הינה תופעה טבעית אשר נוצרת מאליה. בעיני אנו לא יכולים ליצור ראפור אך כן יכולים לעזור לראפור להיווצר.
· ההתאמות חייבות להיעשות בצורה עדינה וסמויה אחרת זה יהפוך לחיקוי ואז התוצאה תהיה הפוכה.
· כאשר אנו יוצרים התאמות ונוצר ראפור, אנו לא פעם גם נחווה את ההרגשות של הצד השני. לכן מומלץ לא ליצור ראפור עמוק עם אנשים בדיכאון עמוק, עם הפרעה נפשית או עם כל אדם אשר נמצא במצב רוח שאנו לא מעונינים לחוות אותו כרגע!
· כאשר אנו בראפור עמוק עם אנשים (ובעיקר עם מאומנים) לדעת מתי החוויות שאנו חווים הם שלנו ומתי הן של האדם השני – ברמות גבוהות של ראפור אנו יכולים כמעט אפילו לדעת מה הצד השני חושב. לכן כדאי להיות ערניים כל הזמן.

מיומנויות פיתוח ראפור שימושיות במגוון בתחומים, כגון: טיפול, מכירה, שירות, הנהגה, ניהול ובכל מקום שבו אתם מעונינים ליצור קירבה, ביטחון, הכרות, התחברות ואמון עם אנשים אחרים.

ראפור עם החזון שלנו

עכשיו, נשאלת השאלה: מה הקשר בין ראפור לחזון? איך זה בכלל מתקשר?
אז מסתבר, שאפשר, ואפילו כדאי, להיות מסוגל ליצור ראפור עם עצמי ועם החלומות שלי. הרבה אנשים יוצרים לעצמם חזון כזה או אחר, אך הוא לא תמיד בראפור עם האמונות שלהם לגבי עצמם.

לדוגמה: אם אדם שמאמין  ש”צריך לעבוד קשה כדי להשיג כסף, שם לעצמו חזון של “אני רוצה להיות עשיר”, ובמקביל הוא יודע ש- “אני לא אוהב לעבוד יותר מדי קשה, ואני רוצה להיות עשיר, כדי לא לעבוד קשה” – אזי יש כאן חוסר ראפור בין החזון של אותו אדם לבין האמונות שלו בהווה.

בגלל זה כל כך הרבה אנשים מאמינים שחזון הוא דבר שנמצא רחוק וסביר שהם לא יגיעו אליו. (שזו רק עוד אמונה – נדבר על אמונות במאמר אחר )

לכן, כדאי לעבור תהליך שבו האדם יוכל ליצור ראפור עם עצמו ועם החלומות שלו.

איך עושים זאת:

אחרי שתכנסו למצב אלפא – הרפיה קלה, רגיעה ומיקוד:
1. תזמינו את עצמכם לדמיין איך תיראו, תישמעו, תרגישו ותפעל ברגע שתהיו עשירים ותשיגו את החזון שלכם.
2. תדמיינו את עצמכם מהתקופה הקרובה, נניח ממחר או מחרתיים.
3. תביאו את שתי הדמויות הללו את ה”אני המוגשם” מהחזון ואת ה”אני” של התקופה הקורבה שיערכו שיחה ביניהם
– 
מה הם אומרים אחד לשני? (ממש, ממש תערכו שיחה ביניהם ואם תוכלו לתמלל אותה – אדרבה!)
אילו עצות ה”אני העתידי” נותן לאני של היום?
מה האני של היום עושה? האם הוא מתנגד, האם הוא מצטדק, האם הוא לומד, האם הוא מקשיב?
    – האם יש ראפור בין שני ה’אני’ים?
   בתהליכי הנחיה של NLP אנו ממש משתמשים בהמחזה, שמים שני כסאות ומבקשים מהמונחה בכל פעם לשבת בכיסא האחר:
אחד הכסא שלו כיום והשני הכסא של ה’אני’ שהגשים את עצמו.
4. תמשיכו את הדיאלוג בין שני הדמויות דרך שאלות מנחות. כל תשובה וכל הצעה וכל דבר שעולה – נרשם! (זה יהיה אוצר עבורכם אחר כך)
5.
כאשר שתי הדמויות נמצאות בראפור, יש הרבה יותר סיכוי שתשיגו את החזון שלכם ותייצרו אותו. יש לכם ראפור עם החזון.
6. חזרו בחזרה לכאן ועכשיו, למצב עירות מלא ותשאלו את עצמכם: מה למדתי? מה אני מתכוון לעשות עכשיו?
– כדאי לבדוק שזה תואם את המטרות שלכם בחייכם… – יש סיכוי גבוה מאוד שתגשימו את עצמכם.

קדימה הצלוח’ס
מיקי

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. תודה על המאמר
    מאוד משכיל ומאיר עיניים.
    יש דבר שאינו ברור לי – כשעושים תרגול של ראפור עם החזון שלנו ונמצאים במצב אלפא – איך אפשר לערוך רישום של כל התהליך/שיחה תוך כדי מצב אלפא .
    אשמח לתשובה
    יום טוב

    1. היי רחל,
      ראפור עם החזון הוא סוג של תרגיל שאפשר לעשותו לבד או עם מנחה,
      ברמת העיקרון, כשכתבתי אותו חשבתי מתוך העבודה שלי כמנחה ואז אני עורך את הרישום
      של כל התהליך והשיחה של המונחה עם עצמו.

      אבל כשעשיתי את התהליך עם עצמי, לא הייתי צריך בכלל לכתוב כלום,
      כל השיחה נשארה חקוקה אצלי בזיכרון – יחד עם זאת, הדבר החשוב יותר
      הוא לזכור את התובנות שעולות מהתהליך 🙂

      קדימה הצלוח’ס
      מיקי

כתיבת תגובה

כתובת
סניף מרכז: מכללת NLP לשם שנוי בצלאל 7, רמת גן
סניף דרום: הרצל 2,באר שבע
טלפון
פקס
דואר אלקטרוני
סגירת תפריט
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
מוכנים לשינוי?
השאירו מספר טלפון ונציג שלנו יחזור אליכם



×

עגלת קניות

תכני סמסטר ג’ – רב-אומן NLP

אסטרטגיות חשיבה Strategies

אסטרטגיות חשיבה הינן רצף של פעולות עיבוד מוחי שמובילות לתוצאה ספציפית. אפשר לומר שאסטרטגיה דומה לקומבינציה של כספת, ברגע שיש לכם אותה, אתם יכולים לפתוח סודות לעולם מופלא של מצוינות והצלחה.
בקורס נלמד:
– מיפוי פורמלי – כיצד ממפים אסטרטגיה By The Book.

– מיפוי שיחתי – כיצד למפות אסטרטגיה תוך כדי שיחה עם כל אדם.

– התקנת אסטרטגיות. (על עצמי ועל אחרים)

– העברת מסר דרך מבנה האסטרטגיה.


 סוגי אסטרטגיות שנלמד למפות:
– אסטרטגיות קבלת החלטות לשיפור מיומנויות קבלת החלטות.
– אסטרטגיות מוטיבציה – ליצירת מוטיבציה בנושאים שונים.
– אסטרטגיות למידה – לקיצור ושיפור מיומנויות למידה.
– אסטרטגיות איות להעלמת שגיאות כתיב.

– אסטרטגיות קימה מהירה בבוקר.
– ועוד..

רמות נוירו-לוגיות של שינוי Neuro-Logical Levels of change
אחת הדרכים לבחון רמות צברור (פירוט והכללה) של שינוי היא דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס:
– נכיר את הרמות הלוגיות השונות

– נדע לזהות באיזה גובה נמצאת כל הצהרה של המונחה

– נלמד לעלות ולרדת ברמות בהתאם לשינוי שאנו רוצים להשיג

– נלמד טכניקות ליישור(Align)  הרמות הלוגיות הללו.

– נלמד לדגום דרך הרמות הנוירו-לוגיות של דילטס.


אמנות באמונות – Belief work
אמונות הן אחד הפילטרים החשובים בתפיסת המציאות שלנו, בין השאר הן מקבעות את האופן שבו אנו מגיבים לעולם ומתוך כך האופן שבו אנו יוצרים לעצמנו את המציאות.
בקורס נלמד:
– לזהות אמונות דרך המבנה התחבירי שלהם.

– להבחין בהתנגשות אמונות ו/או אמונות סותרות אשר מונעות התקדמות.

– להבחין באמונות מגבילות אשר מונעות התקדמות, מתי הן מגבילות ומתי לא.

– תהליכי שינוי אמונות מגבילות ופתרון סתירה בין אמונות.

– תהליכי הגדרה והתקנה של אמונות מעצימות חדשות.

– מיפוי של מסלול אמונות מלא.

– שלושת האמונות החשובות להצלחת תהליכי הנחיה וכיצד להתקין אותן

– ועוד.


מטא-תכנות (דפוסי אישיות) Meta-Programs
מטא-תוכנות הינם הפילטרים הפנימיים והלא מודעים שאנשים משתמשים ע”מ לסדר את המציאות שלפניהם, להבין אותה, לקבל החלטות ולהתנהג על פיהם. אלו הם צירים המציינים את דפוסי האישיות של האדם.
בקורס נלמד:
– לזהות את המטא-תוכנות הראשיות והמשניות.

– כיצד המטא-תוכנות של אדם מכוונות את הבחירות שהוא עושה.

– כיצד להשתמש במידע כדי להשפיע על האדם בצורה אתית.

– כיצד לעזור למונחה להרחיב את עירנות שלו למטא-תוכנות שלו.

– כיצד להתגמש במטא-תוכנות שלו.

– כיצד מטא-תוכנות יכולות לעזור ולקדם מצד אחד ולעצור ולהגביל מצד שני ומה לעשות עם זה.

– כיצד לשנות מטא-תכנות מגבילות ולהתקין מטא-תוכנות חדשות.


דיגום – Modeling
דיגום זה הידע והמיומנות לבנות דגמי מצוינות מאנשים בעלי מיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים ברמה גבוהה מאוד.    הידע והמיומנות לבנות דגם כזה מאפשרות לנו כרבי-אומן ב NLP אח”כ לשכפל את המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים בחצי מהזמן שלקח לאדם שממנו דגמנו ללמוד אותם.
יתרה מכך, אחרי שיש לנו דגם שהוכחנו את האפקטיביות שלו – אנו יכולים ללמד אחרים לפתח את אותן המיומנויות, התנהגויות, יכולות ו/או כישורים, לבנות מזה סדנאות ואפילו לכתוב מזה ספר.
* כל ה NLP נבנה ע”י מיומנויות הדיגום של ד”ר ריצ’ארד בנדלר ופרופ’ ג’ון גרינדר
בקורס נלמד:
– טכניקת DTI להטמעת מיומנויות

– דיגום קלאסי – הטכניקות שבנדלר וגרינדר השתמשו כדי לדגום מצוינות

– דיגום הכרתי – הדרכים שבהם דילטס ואחרים משתמשים לדיגום מצוינות

– דיגום דרך תלת-תיאור

– כיצד בונים פרוייקט דיגום


זריזות לשון – Slight of Mouth
16 תבניות שיחה ותשאול אשר מאפשרות לעזור ללקוח לפתח עירנות ולשנות אמונות מגבילות וערכים באופן שיחתי וזורם, לפתור בעיות של הערכה עצמית ולשנות את האופן שבו המונחה תופש ומגיב לקשיים ואתגרים בחייו ובדרכו. וגם מאפשרות להשפיע וליצור שינוי אמונות שיחתי.

הנחות מוקדמות – Presuppositions
השימוש בהנחות מוקדמות להעברת מסר בכמה רמות אל הלא-מודע כטכניקה להטמעה והתקנה של אסטרטגיות ודיגומים. שימוש בתבניות השפה של מילטון. השימוש בהנחות מוקדמות הינו אומנות בפני עצמה. אחרי שתבינו כיצד משתמשים בהן, ולפני שתתחילו להשתמש בהן בצורה שבאמת משפיעה תוכלו ללמוד ולהכיר אותן בדרכים חדשות ומעניינות.

תבניות קו-זמן – Time Line Patterns
עבודה על רצף הזמן – כל אדם מקודד את רצף הזמן שלו בצורה אחרת, היכולת שלנו לזהות את הקידוד הזה, להגדיר את כיוון קו-הזמן ולערוך שינויים בעבר, בהווה ובעתיד דרך תבניות ותהליכי קו-זמן.
בקורס נלמד:
– זיהוי ומיפוי קו הזמן הפרטי של כל אדם

– אבחון בעיות התנהגותיות הנובעות ממבנה קו הזמן

– תהליך הכנסת שינוי בעבר

– שינוי מבנה קו הזמן

– ותהליכים נוספים


מיומנויות עמידה מול קהל – Presentation Skills
הבניה של סדנה מתוך הדיגום שביצעתם, ועמידה מול קהל להנחיית הסדנה הספציפית.
בקורס נלמד:
– מיומנויות עמידה מול קהל.

– שימוש בלולאות מכוננות ליצירת הטמעה.

– 4 MAT – כיצד להבנות את הפרזנטציה.

– בניה של סדנה.

– בניה של תרגילים להתקנת האסטרטגיות והדיגום.

– ראפור קבוצתי.

– עוגנים מרחביים.

– חדות חושים אל מול קבוצה.

– הבניית מדיטציות לקבוצה.

– אינטראקציה מול קבוצה.

– הבניית וחיזוק פרסונת הבמה שלכם.

– איך לכתוב שפת גוף להשפעה והעברת מסרים מדוייקת

– 9 רמות קשב והבנייה של מסר

– מיומנויות מישוב מתקדמות


תהליכי NLP מתקדמים – Advanced Sub-Modalities
 תהליכים מתקדמים בשימוש בתת-אופנויות.:
– Designer Swish 

– תהליך הסליחה והשחרור

– תהליך האבל והתמודדות עם אבדן, 

– תהליך שחרור מבושה ורגשות אשם

– התקנת תבניות החשיבה של אדם רזה,

– תהליך שחרור מתלות,

– תהליך שינוי מיקוד (טוב לטיפול בטיניטוס)

– ועוד…


פיתוח יכולת למידת NLP אוטודידקטית
מכיוון שהאינטרנט מלא בחומרים, טכניקות וכלים של NLP, היה חשוב למיקי ברקל, בבניית הקורס,
 להקנות לתלמידים את היכולת האוטודידקטית ללמוד גם בעצמם,
- כיצד למצוא חומרים,
- איך ללמוד ולהפנים אותם ככלים בארגז הכלים שלנו
- וכיצד להעביר אותם לאחרים.

פיתוח יכולות ומיומנויות רב-האומן
– הלכי הרוח של רב-האומן

– יכולת התמודדות אפקטיבית עם מצבי חוסר ודאות

– מיומנויות מנהיגות ורתימה

– מיומנויות חשיבה מחוץ לקופסה – חשיבה מרמה שניה ומעלה

– יכולות רטרוספקטיביות גבוהות

– יכולת אבחון ושינוי עצמית

– יכולת שיתוף בסיפורי השראה

– מיומנויות שיחה בכמה רמות לוגיות שונות


תכני סמסטר ב’ – השלמה למאמן NLP

הגדרת תהליך האימון והמאמן
– מהו אימון?
– תפקידי המאמן?
– במה נבדל אימון NLP מהנחיית NLP קלאסית
– הכרות עם הקוד האתי של לשכת המאמנים
– הטמעת הקוד האתי ככלי אימוני
– הגדרת הסכם אימון
– כיצד מתנהל מפגש אימון
– דילמות אימוניות ואתיתה

הגדרת והבניית מסגרות אימון ואופני הפעולה בתהליך האימון:
– יצירת הבהרת ציפיות
– מסגרת זמן
– מסגרת תשלום
– מסגרת עירנות-מודעות
– מסגרת מסוֹבב–מסוּבב
– מסגרת תפיסה כהשלכה
– מסגרת הצלחה ערכית מול הצלחה פיזית
– מסגרת הסכמה
– מסגרת כאילו
– מסגרת משוב
– מסגרת שחזור
– מסגרת אקולוגיה
– מסגרת תש”ר

המודל האימוני היחודי לנו: מטריצת היזון:
הבניית מטריצה שתאפשר למתאמן ולמאמן ליצור, להתקדם לבחון ולתקן את הדרך והמטרה על פי 4 מרכיבים:
– הווית עוצמה
– מטרה מעצימ”ה
– תכנית פעולה – מפת הדרכים
– תהליכי בל”א – בקרה להצלחה אישית
המודל האימוני המבוסס על מטריצת היזון

מבנה תהליך האימון
המפגש הראשון – הכרה, אבחון ובחירת מסלול עבודה
המפגש השני – ציפיות והסכמי פעולה
מפגשי האימון הרגילים – בניית המטריצה ותהליכי אימון ה NLP עצמם
מפגש סיכום ופרידה
הבדלה בין אימון NLP ממוקד לאימון NLP לחיים (Life Coach)

מיומנויות האימון
11 מיומנויות אימון אשר חלקן נלמדות בקורסי האומן (Practitioner) ויחוזקו בקורס וחלקן ילמדו וירכשו במהלך הקורס עצמו.

חשיבה תוצאתית
צורת חשיבה מכוונת תוצאות ויצירת מציאות

גלגל החיים
הכרות עם התחומים השונים שבהם ניתן ליצור פריצת דרך ואימון לחיים מצד אחד, והתמקדות בתחום ספציפי אחד או יותר – מספר דרכי עבודה עם הכלי.
אבחון התנגשויות ערכיות בין תחומיות.
יישור ערכים בין התחומים השונים.

עבודת ערכים מתקדמת
ערכים הינם מצד אחד המוטיבטורים שלנו לעשיה ומצד שני ה”משקפיים” שדרכם אנו שופטים את העשייה שלנו.
– מיפוי ערכים
– מדרוג ערכים
– אבחון התנגשות ערכים
– אבחון כיווני מוטיבציה
– שחרור התנגשויות ערכים
– שינוי מדרוג ערכים
– הוספת ערכים לסולם הערכים האישי

חבלה עצמית
– זיהוי ואבחון תהליכי חבלה עצמית
– מיפוי חסמי הצלחה ואמונות מגבילות
– שחרור חסמי הצלחה
– שינוי תהליכי חבלה עצמית להעצמה עצמית.

ארגז הכלים של מאמן ה NLP
– מודל הרמות הנוירולוגיות של דילטס.
– מיומנויות תשאול מבוססות המודל של דילטס.
– תהליכי מתא”ר
– תהליך “שינוי היסטוריה אישית”
– תהליך “נפילה דרך”
– תהליך משמיד ההחלטות.
– תהליך יישור רמות נוירולוגיות
– תהליכי תלת-תיאור חיבור למשאב
– ועוד…

תכני סמסטר א’

5 עקרונות ההצלחה של ה NLP *
עקרונות שנדגמו מאנשים מצליחים במיוחד, בקורס ה NLP נלמד אותם, נבחן את האפקטיביות שלהם, ננסה אותם על עצמנו ונטמיע אותם כחלק מהחיים שלנו ומעבודתנו עם אחרים.

21 הנחות היסוד של ה NLP *
נכיר את הנחות היסוד של ה NLP אשר יאפשרו לכם לפתוח אפשרויות התנהגות חדשות, פיתוח אינטליגנציה רגשית גבוהה ודרכי חשיבה חדשות.

מודל התקשורת האנושית *
תלמדו ותבינו כיצד עובדת התפיסה, כיצד אנו יוצרים לעצמנו את המציאות, כיצד המחשבות שלנו משפיעות על הרגשות, ההתנהגויות והפסיכולוגיה מאחורי המשפט: “מחשבה יוצרת מציאות”

מבוא ללמידה מואצת *
הכרה של תהליך הלמידה של המוח, אשר מאפשר לנו ליצור למידה והטמעה מהירות יותר.
הכרות עם המלכודות השונות אשר מעכבות למידה והפנמה. זיהוי הזדמנויות למידה מהירות. שאילת שאלות המקדמות למידה.

תובנת הצמיחה וההתפתחות *
זיהוי מלכודת הצדקנות, איך אנו תוקעים ומונעים מעצמנו להתפתח, ומה ניתן לעשות בנדון.
הבנה של עוצמת ה NLP בשינוי תפיסה, עבודה ברמת תת-המודע, והטמעה של מיומנויות.

אבחון מטרת לקוח *
נלמד לזהות את ההבדל בין מטרות לבין תוצאות NLPיסטיות. וכיצד להשיגן.
למה אנשים הורסים לעצמם עוד לפני שיצאו לדרך.

ניהול מצבי רוח
מי שולט במצבי הרוח שלך? את/ה או הנסיבות? נלמד לנהל את מצבי הרוח שלנו,
להרחיב את המנעד הרגשי ולפתח גמישות רגשית והתנהגותית.
נפתח אינטליגנציה רגשית ויכולת להגיב בצורה אפקטיבית יותר למטרות שלנו.

תשאול קוביות
תכניקת התשאול האולטימטיבית לזיהוי נקודת רצון ומעצור.

הגדרת תוצאה מעצימ”ה *
הדרך להגדיר את מה שרוצים בצורה שתעצים אותנו ואחרים להשיג את זה
6 עקרונות ה NLP לתוצאה מעצימ”ה.

מודל תהליך השינוי ב NLP *
כלי לזיהוי המצב המצוי, כלי לזיהוי המצב הרצוי – ומה אפשר לעשות כדי להגיע מאחד לשני דרך הכלים והטכניקות של ה NLP.

מיומנויות תשאול תוצאה בנויה כהלכה
6 כלים נוספים להגדרת התוצאה הרצויה בהקשרים שונים ופיתוח מיומנויות הקשבה, תשאול ומיקוד על תוצאה אפקטיבית

מבוא לשינוי ומבנה הנחיית ה NLP הפרטנית
הבנת תהליך השינוי, עומקו, האפשרויות העומדות בפנינו ואופן הפעולה בעבודת הנחיית NLP פרטנית.

שיפור כושר ההבחנה וחדות החושים *
העלאת סף התפיסה האישית, יכולת זיהוי מיקרו-הבעות, יכולת זיהוי מה עובר על האדם השני משינויי שפת גוף מזעריים, העשרת המפה הפנימית שלנו – ומתוך כך העשרת החוויות האישיות

אמנות הראפור (כימיה בין אישית)*
נלמד לייצר כימיה אנושית עם כל אדם שנבחר, וכיצד נוכל לשבור ראפור בצורה מכובדת בסיטואציות רלוונטיות. כיצד להצטרף ולהוביל.

מודל CAPS *
זיהוי סגנונות תקשורת של האדם העומד מולי על פי מודל CAPS לאבחון סוגי תקשורת שונים, פיתוח המיומנות והגמישות לשוחח עם כל אחד בסגנון שלו.

מודל B-S-P * ואוריינטציה תקשורתית
זיהוי דרכי ההתבטאות והחשיבה של האדם מולך להעמקת הראפור. יכולת השלמת החוויה המלאה בתשאול ובבניית תוצאה מעצימ”ה.

מיומנויות תלת תיאור *
היכולת להיכנס לראשו של האדם שמולך. לבחון סיטואציה משלושה כיוונים שונים לפחות. הבנה מעמיקה של ההתנהגות שלנו ובחינת האפקטיביות שלה בסיטואציות שונות. ופיתוח אינטליגנציה רגשית.

מחולל התנהגויות חדשות *
כלי חזק ליצירה של התנהגויות חדשות ושינוי הרגלים התנהגותיים תוך עבודה של פחות משעה.

המשולש הקסום – פיתוח כריזמה וקסם אישי *
הבנת שלושת המרכיבים העיקריים בכריזמה וקסם אישי,
כלים נלמדים:
– חיזוק הביטחון העצמי.
– העלאת הערך העצמי.
– חיזוק הזהות העצמית.
– חיזוק האהבה העצמית.
– פיתוח גמישות התנהגותית רחבה.

תהליך מסע בין יועצים
אחד התהליכים המעמיקים ביותר לקבלת תובנות חדשות על אירועים, סיטואציות ודילמות. עוזר להעמיק את ההבנה שלנו. לקבל החלטות ממקום נקי וצלול יותר.

היררכיית הרעיונות
הבנה של מבנה השפה, תהליכי גישור בין אנשים, הבנה של האופן בו אנשים מכניסים את עצמם לפרדוקסים וכיצד לצאת מהם.

מיומנויות צברור
פיתוח היכולת לעלות ברמת ההכללה בשיחה, לרדת ברמת הפירוט, חשיבה לטרלית (לרוחב). יכולות גישור והשפעה. ויצירתיות מחשבתית.

מיומנויות תשאול מבוסס תחביר – מטא-מודל
פיתוח היכולת לזהות 21 מבנים לשוניים בשפה של האדם שמולכם: 21 תבניות תשאול מיוחדות לאיתור המידע שהלך לאיבוד. זיהוי אמונות מגבילות מתוך המבנה התחבירי של המשפט. 3 שאלות ליצירת שינוי באמונות המגבילות. מיומנויות תשאול כדי להגיע לעומק החוויה/ הבעיה. אופני תשאול בכדי לפתוח למונחה עוד אפשרויות פעולה / חשיבה.

3 מנגנוני הדיגום
הכרת 3 מנגנוני הדיגום שדרכם אנו יוצרים את התפיסה שלנו. כיצד הם פועלים. כיצד הם עוזרים לנו בחיים וכיצד הם הורסים לנו בחיים.

שפת ההשפעה – שיחה עוקפת הכרה – מילטון מודל
34 תבניות שפה שונות אשר נלמד לשזור בשפה היומיומית שלנו על מנת לקדם השפעה, שכנוע ושינוי ברמות שונות. עבודת שינוי עוקפת הכרה.

מערכות ייצוג פנימי
הכרת מערכות הייצוג VAKog * מהי מערכת הייצוג המובילה שלי. *זיהוי מהי מערכת הייצוג המועדפת עלי. * זיהוי ומיפוי מערכות הייצוג המועדפות והמובילות של האדם מולי. * ניהול שיחה דרך מערכת הייצוג המועדפת ליצירת הבנה בצד השני. * רמזי המבט, רמזי השפה ורמזי הגוף לזיהויי מערכות הייצוג.

תת-אופנויות – Sub Modalities
שפת הקידוד של המיינד. זיהוי, מיפוי, איבחון ושימוש בתת האופנויות
כלים נלמדים:
– ניתוח השוואתי (Comparative Analysis)
– מיפוי מפה-לפה (Mapping Across)
– תבניות סוויש (Swish Patterns)
– שינוי אמונות מגבילות
– עבודת סיפים.

עיגונים – Anchors
אמנות השימוש בהתניות קלאסיות: זיהוי, יצירה, שימוש והכחדה של התניות
כלים נלמדים:
– הכחדת עוגנים.
– ערימת עוגנים אופקית.
– ערימת עוגנים אנכית.
– שרשור עוגנים.
– עוגני סליידר.
– מעגל המצויינות.

מטאפורות ככלי ליצירת שינוי
כיצד בונים סיפור מטאפורי שמעביר מסר עוקף הכרה ישירות אל תת-המודע על מנת ליצור שינוי. פיתוח היכולת היצירתית לבנות סיפורים מטפוריים תוך כדי תנועה. שני כלים להבניה של מטאפורות עומק ומטאפורות שטח.

דמיון מודרך אריקסוניאני
בשילוב תבניות השיחה – מילטון מודל, הבניית מטאפורות עומק וכניסה למצב גלי אלפא ליצירת תהליכי דמיון מודרך אפקטיבים במיוחד.

מסגור ורמיסגור
הכרת מסגרות החשיבה שאנשים משתמשים בהן, הבניה של מסגרות למסרים שאנו רוצים להעביר.
כלים נלמדים:
– רמיסגור הקשר
– רמיסגור תוכן
– תהליך רמיסגור בשישה צעדים
– שיחה עם תת-המודע.

אסטרטגיות חשיבה
זיהוי ומיפוי אסטרטגיות החשיבה מודל TOTE אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קבלת החלטות, אסטרטגיות מוטיבציה. זיהוי, מיפוי ושיבוש

ותהליכי שינוי נוספים:
– ריפוי מהיר מפוביה
– שחרור מטראומה
– שחרור מתלות
– התמודדות אפקטיבית עם ביקורת
– ראפור עם החזון
– שינוי אמונות מגבילות
– ועוד…